قطع همکاری با ۳۰ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در آینده‌ای نزدیک

معاون سنجش، نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: نظام‌نامه صلاحیت حرفه‌ای با همکاری وزارت کار در دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد حاتمی معاون سنجش، نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در نشست خبری این دانشگاه در ساختمان مرکزی با اشاره به جدی بودن مقوله کیفیت اظهار کرد: در راستای ارتقای سطح کیفی دانشگاه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و سیستم نظارت و ارزیابی نیز در این زمینه برنامه‌ریزی‌های خوبی را انجام داده است.

وی بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی تنها مرکز دانشگاهی وزارت علوم است که در آن معاونت نظارت و سنجش مشغول به کار است و این مسئله نشان‌دهنده مهم بودن بحث نظارت و ارزیابی از دیدگاه ریاست این دانشگاه محسوب می‌شود.

حاتمی ادامه داد: دفتر نظارت و ارزیابی، صلاحیت حرفه‌ای که در ساختار جدید تعریف شده و این مرکز آموزشی اولین دانشگاهی است که بخش صلاحیت حرفه‌ای را مد‌نظر خود قرار داده است، زیرا معتقد است که صلاحیت حرفه‌ای باید انجام شود تا در کار‌ها با مشکلی روبرو نشود.

وی با بیان اینکه دفتر آزمون رابط دانشگاه با سازمان سنجش است، افزود: دفتر آزمون متولی همه آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها در راستای سنجش پیشرفته تحصیلی است و در حوزه‌های مختلف پو‌دمانی و نیمه حضوری کار ارزشیابی و برگزاری آزمون‌ها را بر عهده دارد و همچنین پذیرش دانشجو از این طریق صورت می‌گیرد.

معاون سنجش، نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: دفتر امور هماهنگی استان‌ها نیز مانند صلاحیت حرفه‌ای از جمله دفاتر تازه تأسیس این دانشگاه محسوب می‌شود و به تازگی در چارت دانشگاه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در این دفتر سعی شده تا با ابلاغ آیین‌نامه‌هایی کار منطقه‌بندی دانشگاه‌ها در حال انجام است و دبیرخانه این مناطق در مراکز استان‌ها مستقر هستند تا وضعیت نسبی مناطق را شناسایی و به تناسب ظرفیت و پتانسیل آن‌ها برنامه‌ریزی و طرح آما‌یش آموزش عالی در حوزه مهارتی اجرا بشود.

حاتمی ادامه داد: در طرح دسته‌بندی مناطق استان‌های که تعداد مراکز آموزشی آن‌ها از جمعیت کمتری برخوردارند با یکدیگر ادغام و یک منطقه را تشکیل می‌دهند که در این طرح استان تهران و البرز به دلیل بالا بودن تعداد مراکز دانشگاهی در کل کشور یک منطقه محسوب می‌شوند و دانشگاه جامع علمی کاربردی انتخاب دبیر هر منطقه را در اختیار رؤسای استان‌ها گذاشته است که این افراد می‌توانند به صورت چرخشی تغییر کنند.

وی با بیان اینکه توسعه آموزش‌های مهارتی در رشته‌های مختلف به وسیله رؤسای استان‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در طرح رتبه‌بندی مراکز با استانداردهای بالا در سطح یک، مراکز با استاندارد متوسط در سطح ۲ و همچنین مراکزی که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند در دسته سوم قرار گرفته که خارج از این ۳ دسته منطقه قرمز دانشگاه جامع علمی کاربردی به حساب می آید و مراکزی که در این سطح قرار دارند در صورتیکه ارتقاء پیدا نکنند با آنها قطع همکاری می‌شود.

وی تأکید کرد: در طرح دسته‌بندی مناطق در مرحله اول به صورت پایلوت ۶۲۱ مرکز در سطح کشور دسته‌بندی شده و تا آخر تیر ماه سامانه ارزیابی و دسته‌بندی مراکز نهایی می‌شود و ارزیابی آموزشی در بین مراکز دانش علمی کاربردی در سطح آموزش عالی انجام می‌شود و شاخص‌های وزارت علوم در این ارزیابی مراکز گنجانده شده است.

حاتمی با بیان اینکه گزارش اولیه ارزیابی ۶۲۱ مرکز در اسفند ماه آماده شده بود، تصریح کرد: از اسفند ماه سال ۹۵ این مرحله از حالت پایلوت خارج شده و در زمانی که سامانه راه‌اندازی و مستقر شود اطلاعات مناطق وارد سامانه و پردازش اطلاعات و راستی‌آزمایی انجام می‌شود و این کار در حدود یک سال زمان می‌برد و به نظرم کار دسته بندی مناطق به صورت نهایی در اردیبهشت ماه ۹۷ پایان و به اطلاع مردم رسانده می‌شود تا دانشجویان در هنگام ثبت‌نام از دسته و سطح مرکز آموزشی خود مطلع شوند.

وی ادامه داد: دفتر گسترش دانشگاه علمی کاربردی مجوزهای ایجاد مراکز را صادر می‌کند و این کار بر عهده معاونت آموزشی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی بنابر نظر ریاست این مرکز آموزشی اساسنامه را به همه استان‌ها ارسال و مراکز باید نامه تمکین به این اساسنامه را امضاء کنند و آن را به دانشگاه عودت بدهند و تا مهر ۹۶ همه مراکز باید به این اساسنامه تمکین کرده باشند که در غیر این صورت همکاری با آن‌ها قطع می‌شود.

معاون سنجش، نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: ۷۵۰ رشته در حال حاضر در این دانشگاه آموزش داده می‌شود و رشته و مشاغل جدید در حال شناسایی است و این کار نیازمند صبر است و با توجه به نیاز جامعه در بخش‌های بهداشت، خدمات و فرهنگ به وسیله متخصصین محتوای درسی تعیین می‌شود.

وی بیان کرد: برای ایجاد رشته‌های جدید شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیری است و برای اینکه یک دفترچه با اطمینان خاطر رشته‌هایش مورد تأیید قرار بگیرد قرار است ۲۴ خرداد ماه جلسه‌ای برگزار و رشته‌های نهایی برای مهر ۹۶ تعیین و مشخص شود و مراکز ضعیف و غیرفعال در این جلسه مشخص و همکاری با آن‌ها قطع می‌شود.

حاتمی ادامه داد: تاکنون با ۱۷۲ مرکز غیرفعال در دانشگاه جامع علمی کاربردی قطع همکاری شده و در آینده نزدیک با 30 مرکز دیگر به دلیل اینکه در ۳ دوره توقف داشته و نتوانستند دانشجویانی را جذب کنند، قطع همکاری می شود. 

وی تصریح کرد: تعیین صلاحیت حرفه‌ای از رشته‌های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی شروع می‌شود و این کار به وسیله خبرگان هر رشته انجام و مراکز با سابقه درخشان به عنوان مراکز ممیز تعیین می‌شوند تا صلاحیت‌های حرفه‌ای و شاخص‌های هر رشته تعیین شود.

معاون سنجش، نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی بخش تئوری با همکاری سازمان سنجش و آزمون عملی با مراکز ممیز انجام می‌شود و این مسئولیت بر عهده وزارت علوم و با همکاری وزارت کار است و نظام‌نامه صلاحیت حرفه‌ای با همکاری وزارت کار اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار