با رعایت اصول بهداشتی در دامداری ها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان چهارمحال و بختیاری کنترل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی نقاط کشور گفت: این بیماری ویروسی از طریق کنه‌های آلوده به ویروس قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

وی، نیش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌های له شده و تماس با خون و مواد آلوده کننده فرد و دام مبتلا را از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد و افزود: با رعایت اصول بهداشتی در دامداری ها، شیوع این بیماری در استان کنترل و جلوگیری می‌شود.

نجاتی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام، علایم درمانگاهی مشخص ندارد و فقط زمانی که ویروس در خون دام وجود دارد، تب زودگذر و خفیفی ایجاد می‌کند افزود: این بیمای در انسان علایمی مشابه با آنفلوآنزا شامل تب، سردرد شدید، سختی گردن، درد شکم، درد عضلانی، درد کمر، سوزش چشم و حساسیت به نور ایجاد می‌کند که بعد از ۳ تا ۵ روز به صورت خونریزی و بروز تکه‌های قرمز یا بنفش روی پوست، داخل دهان و گلو می‌باشد و به تدریج وسیع‌تر می‌شود.

وی از دامداران خواست: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها، دام‌ها و اماکن دامی را با سم ضد کنه سم پاشی نمایند و از لباس کار، دستکش و چکمه استفاده کنند.

نجاتی با تأکید بر تهیه گوشت قرمز سالم و بهداشتی از مراکز مجاز گفت: از نقل و انتقال و کشتار دام‌های مشکوک و له کردن کنه با سنگ، چوب و یا انگشت خودداری و وسایل و لوازم کار دامداران با شوینده‌ها ضدعفونی شود.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار