میزان بهره گیری و تأثیرپذیری تماشاگر از نیروی تصورش در دریافت مفاهیم اجرایی و واداشتن او به این مسئله بسیار اهمیت دارد.

مهران محمودزاده دهبازی نویسنده و کارگردان نمایش "شی تال برقص بر مرگ من" که در بخش تجربه های نو سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت کرده است، در خصوص این اثر به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: این تجربه کارگردانی روش متفاوت در حرکت کردن و کنش و واکنش را به دنبال شیوه رفتاری تازه به صحنه می آورد.

وی افزود: این تجربه قصد دارد بگوید که تئاتر در واقع گرایی وجود ندارد همانطور که در آئین وجود ندارد بلکه از شکل آئین ها و خرده نمایش های جنوب کشور برای القاء فضایی استفاده می کند که مبنای آن ها بدن است.

محمدزاده درخصوص تأثیرپذیری این نمایش از قراردادهای نمایشی ایران تصریح کرد: این اثر از قراردادهای نمایش ایرانی به ویژه تعزیه تأثیر گرفته است زیرا این روش در واداشتن تماشاگر به بهره گیری از نیروی تصورش مؤثر است و تماشاگر در این اجرا از آنچه می بینید به طور کامل آگاهی دارد.

این کارگردان در رابطه با چگونگی شکل گیری این ایده عنوان داشت: نمایشنامه آنتیگونه نمایشی است که از برخورد دو نیرو درام ارسطویی خود را به وجود می آورند این ایده با پژوهش من در مقوله بررسی ظرفیت های آئین های نمایشی استان هرمزگان از منظر تئاتر فیزیکی برای نمایش "شی تال برقص بر مرگ من" همراه شد.

وی اظهار داشت: این نمایشنامه در یک پلاتو با طرح یک فرضیه که متون کلاسیك تئاتر یونان قابلیت اقتباس در مراسم آئین خطرهای دیگری را دارد به شکل کارگاهی تجربه شد.

گفتنی است، سی امین جشنواره تئاتر فجر 5 تا 22 بهمن در تهران برگزار می شود./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار