کتاب «همدان در عصر صفویه» تالیف مجید فروتن با نگاهی به اوضاع سیاسی و اجتماعی همدان در این عصر، به زودی منتشر می‌شود.

همدان در عصر صفویه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ فروتن با بیان اینکه عصر صفویه دوران خیزش و دوران ترقی و توسعه ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌شود؛ در این باره گفت: ذکر نام امکان موجود با عناوین شاهان صفوی در همدان و وضعیت این بودباش قدیمی ایران در این دوره، در این کتاب بررسی و روایت شده است.

وی افزود: این که در دوره خیزش اجتماعی و اعتقادی، همدان چقدر از شرایط جدید استفاده کرده و آیا در مسیر حرکت توسعه، این منطقه نیز همراه بوده و یک همخوانی مناسبی شکل گرفته است، سوالاتی است که سعی شده با توجه به اطلاعات موجود در منابع و مآخذ در این نوشتار پاسخ داده شود.

این مؤلف خاطرنشان کرد: در این کتاب فرضیه ای را مورد بررسی قرار گرفته که شرایط مکانی و جغرافیایی همدان ارتباط معناداری در همراهی با توسعه و یا عدم توسعه این منطقه داشته است و همدان به سبب حضور دائم قوای عثمانی و شرایط موقعیتی از این همراهی توسعه و ترقی کنار مانده است.

فروتن تصریح کرد: در بخش اول کتاب منابع و مآخذ بررسی شده و شرایط اجتماعی و سیاسی همدان قبل از دوران صفویه بخصوص دوران سلسله های قره قوینلوها و آق قوینلوها بررسی شده، گفتاری در باب قلمرو علیشکر و خاندان علیشکر بارانی آمده و سیمای شهر همدان از منظر سیاحان ترسیم گردیده است. معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: در بخش دوم همدان در دوران صفویه اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی همدان در سایه اقدامات شاهان صفوی و حاکمان همدان بررسی شده و اقدامات آن ذکر شده است.

وی با تأکید بر اینکه بخش دیگر کتاب، اوضاع همدان در سه دوره استقرا و تثبیت صفویان و در دوره اوج و شکوفایی سلسله صفویان و دوران فروپاشی این خاندان بررسی و حوادث اتفاق افتاده بر آن و منطقه بررسی شده است؛ خاطرنشان کرد: در گفتار آخر آثار و نتایج فرهنگی این دوره همدان در قالب معرفی شاعران و بزرگان همدانی این عصر و آثار تاریخی احداث شده و یا مرمت گردیده مورد بحث قرار گرفته است. برخلاف نظرات موجود که شعر و فعالیت ادبی در این عصر به اضمحلال رفت برای شعر و شاعری همدان دو قلمرو جغرافیایی شکل گرفت؛ قلمرویی خارج از مرزهای ایران و بیشتر در هند و دیگر قلمرو ایران که شاعران بزرگ و زیادی این دو قلمرو را در همدان نمایندگی می کردند.

انتهای پیام/ ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.