یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: در نشست بروکسل یکی از درخواستهای ترامپ از سران ناتو این است که مسئولیت بیشتری پذیرند و نیرو بیشتری را به افغانستان بفرستند.

ملازهی در گفتگو با باشگاه خبرنگارانپیرمحمد ملازهی  کارشناس مسائل شبه قاره در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سخنانی که مقام‌های آمریکایی و ترامپ درخصوص افغانستان بیان داشته‌اند و اینکه افزایش نیروی نظامی ناتو به نفع مردم افغانستان خواهد بود یا خیر، اظهارداشت: آمریکایی‌ها در دوران ریاست جمهوری اوباما تصمیم گرفتند نیروهایشان را در افغانستان کاهش دهند و ماموریت بخشی از نیروها که در این کشور باقی می‌ماند تغییر کند و دیگر در هیچ عملیات جنگی شرکت نکند. اما با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا سیاستهای جدیدی در افغانستان در پیش گرفته شده است.

کارشناس ارشد مسائل افغانستان اضافه کرد: در اواخر دوران اوباما فرماندهان نظامی که در داخل افغانستان حضور داشتند از او خواستند سیاست‌هایش را در این کشور تعدیل کند تا آنان بتوانند در کنار نیروهای دولتی افغانستان در عملیات جنگی شرکت کنند. اما اوباما زیر بار این موضوع نرفت و تلاش کرد تا جایی که امکان پذییر است نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و تنها سه تا چهار هزار نیرو در این کشور باقی بماند تا عملیات آموزشی و استشاری انجام دهند.

ملازهی تصریح کرد: این موضوع باعث شد طالبان امیدوار شود در صورت خروج نیروهای آمریکایی از طریق قهر آمیز کشور را به تصرف خود درآورد و حاکمیت فعلی را از بین ببرد.

این کارشناس ارشد مسائل افغانستان بیان داشت: تحرکات طالبان باعث شد اعتراضات زیادی به سیاست‌های آمریکا شود و با رفتن اوباما و به قدرت رسیدن ترامپ، آمریکایی‌ها بدون اینکه سر و صدای زیادی راه بیندازند کم کم شروع به افزایش نیرو کنند و هر جایی که نیروهای دولتی افغانستان درخواست کنند هواپیماهایشان وارد عمل شود و در عملیات شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که اوباما بحث خروج نیروها از افغانستان را مطرح کرد کشورهای اروپایی عضو ناتو هم از این موضوع استقبال کردند و نیروهایشان را تاحد زیادی کاهش دادند و برخی هم اعلام کردند ما به طور کلی نیروهایمان را از افغانستان خارج می‌کنیم،‌ گفت: در شرایط کنونی فشار ترامپ سبب شده تا بحث افزایش نیروهای ناتو در افغانستان بار دیگر مطرح شود. 

کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه در نشست بروکسل یکی از درخواستهای ترامپ از سران ناتو این است که مسئولیت بیشتری پذیرند و نیرو بیشتری را به افغانستان بفرستند اظهارداشت: امروز علاوه بر طالبان که در افغانستان قدرت گرفته و منافع بیشتری را بدست آورده موضوع داعش هم مطرح شده و این گزوه تروریستی در کابل عملیات انحام می‌دهد. با توجه به تقویت طالبان و نفوذ داعش در افغانستان و وضعیتی که این گروه در عراق و سوریه پیدا کرده احتمال می‌رود آنان بعد از تحمل شکست نظامی در این کشورها، نیروهایشان را به لیبی، سومالی و  افغانستان منتقل کنند.

وی با بیان اینکه نیروهای داعش که در سوریه و عراق حضور دارند  اغلب چچنی، ازبکی و تاجیکی هستند  و پس از خروج از خاورمیانه به سمت روسیه و آسیای مرکزی می‌روند، گفت: به هرحال اکنون سیاست آمریکایی‌ها در افغانستان تغییر کرده و حاضر نیستند شکست را در آفغانستان بپذیرند و از آنجا خارج شوند. 

ملازهی اضافه کرد: در شرایط فعلی دولت افغانستان تحت فشار است و نمی‌تواند به تنهایی عملیات نظامی انجام دهد و به ناچار آمریکایی‌ها وارد کارزار می‌شوند متحدان اروپایی هم یک نوع بازگشت به سیاست‌های قبلیشان را در دستور کار دارند.

کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه دولتمردان افغانستان از افزایش نیروهای ناتو در کشورشان استقبال می‌کنند، گفت: آنان توان مقابله با داعش و طالبان را ندارند. آموزش کافی هم ندیده‌اند و تسلیحات پیشرفته هم در اختیارشان نیست. بنابراین دولت افغانستان همواره طالب این بوده که آمریکایی‌ها در عملیات شرکت کنند و ناتو هم مسئولیت بیشتری بپذیرد تا آنها قدرت را حفظ کنند و طالبان را شکست دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار