نادره ترکمانی می گوید روند تولید و اکران فیلم‌های کودک از مشکلات اساسی این بخش است.

نادره ترکمانی کارگردان سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینماگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید بر تاثیر چشمگیر تولید آثار کودک بر رشد سینمای کودک و رونق آن، اظهار داشت: با تولید تعداد مناسبی از آثار کودک و اکران یک یا دو اثر در هر فصل، مخاطب به دیدن اثر کودک عادت می‌کند و خود به خود سیستم تماشای فیلم تبدیل به یک فرهنگ می‌شود.

وی افزود: با تولید تعداد مناسبی از آثار کودک افرادی از قبیل پخش‌کننده و سینمادار که تاثیر بسزایی در مسیر اکران و نمایش فیلم دارند، روش‌های تبلیغاتی و  معرفی یک اثر سینمایی را یاد می‌گیرند.

این کارگردان سینما همگامی سازمان‌هایی چون صدا و سیما و آموزش و پرورش در تربیت ذهنی و ایجاد فضای مناسب برای معرفی آثار سینمای کودک به مخاطبانش را مهم‌ترین مسئله سینمای کودک دانست و گفت: آموزش و پرورش به واسطه نزدیکی به  کودکان و نوجوانان می‌تواند از سینمای کودک حمایت کند. صدا و سیما نیز می‌تواند در معرفی اثر کودک روی پرده و فرهنگسازی دیدن فیلم ایرانی برای بچه‌ها موثر باشد.

ترکمانی با اظهار اطمینان نسبت به علاقه خانواده‌ها به اینکه کودکانشان فیلم‌های مناسب خودشان را ببینند، تصریح کرد: متاسفانه به خاطر اندک بودن فیلم‌های کودک و نوجوان و محدودیت اکران این فیلم‌ها شاهد حضور کودکان در سالن‌های اکران فیلم‌های ویژه بزرگسالان و تمایل بیش از اندازه آن‌ها به تهیه و تماشای آثار غیر ایرانی هستیم. اگرچه این آثار جذاب دقایقی از وقت کودکان را به خود اختصاص می‌دهند و والدین آنها  را به مدت کوتاهی راضی می‌کنند؛ اما من به عنوان خانواده یک کودک دوست دارم که فرزندم با فرهنگ و کلام و زبان و شیوایی ایران آشنا شود و به همین دلیل می‌خواهم که کودکم فیلم کودک ساخته کشور خودمان را ببیند.

وی ادامه داد: معتقدم بهتر است که بچه‌های ما با فرهنگ کهن خودمان از قبیل افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و موسیقی آشنا شوند.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از سخنانش نواخته شدن زنگ سینما در مدارس را طرح بسیار خوبی دانست و خاطرنشان کرد: زنگ سینما می‌تواند کودکان را با مقوله سینما آشنا کرده و هنر هفتم  را به عنوان بخشی از آموزه‌هایشان مطرح کند؛ زیرا کودکان نکاتی را از پدیده‌های اطرافشان یاد می‌گیرند و سینما به دلیل ماهیت سمعی و بصری خود از جمله مواردی است که نکات زیادی را به آنها می‌آموزد.

 
انتهای پیام/
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار