فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: عملیات بیت‌المقدس یک حماسه تاریخی است که بر اثر آن دشمن تا پایان جنگ در لاک دفاعی فرو رفت و ایران جایگاه برتر را کسب کرد.

عملیات بیت المقدس میل جنگ جویی را از دشمن گرفتبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به مناسبت آزادسازی خرمشهر در صحن علنی امروز مجلس (۳ خرداد ماه) سخنرانی می‌کرد، گفت: تاریخ دفاع مقدس از عملیات‌های بزرگی شکل گرفته و همین عملیات‌ها باعث شکست دشمن و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۸ سال دفاع مقدس شده است.
 
وی افزود: عملیات مروارید در شصت و هفتمین روز از دفاع مقدس منجر به شکست و نابودی نیروی دریایی دشمن شد، عملیات‌های دیگری مانند ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، و والفجر نیز از این جمله هستند.

دریادار سیاری خاطر نشان کرد: یکی از درخشان‌ترین کارنامه عملیاتی نیروهای مسلح، عملیات بیت‌المقدس است این عملیات به محاصره ۱۹ ماهه خرمشهر پایان داد و علاوه بر آن ضربات مهلکی به نیروی نظامی دشمن وارد کرد و میل جنگ‌جویی را از دشمن گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ۲۰ روز پس از پایان عملیات بیت‌المقدس، نیروهای دشمن در آستانه تشکیل اجلاس سران کشورهای غیر متعهد و لزوم مقابله و برخورد با رژیم صهیونیستی در آن مقطع زمانی که جنوب لبنان را اشغال کرده بود، آتش‌بس یک طرفه اعلام و عقب‌نشینی حساب‌شده‌ای را انجام داد که البته امام خمینی جواب این حرکت را به خوبی پس دادند.

وی در ادامه به مشخصات این عملیات پرداخت و گفت: طرح عملیاتی آن، کربلای ۳، نام عملیات، بیت‌المقدس رمز آن یا علی ابن ابیطالب، شرکت‌کنندگان این عملیات ارتش مسلح جمهوری اسلامی و ملت قهرمان و زمان اجرای آن ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ تا ۴ خرداد ماه به مدت ۲۶ روز و محل اجرای آن جنوب غربی اهواز بود.

دریادار سیاری از ویژگی‌های این عملیات کوتاه بودن آن را عنوان کرد و گفت: بعد از عملیات بزرگ فتح‌المبین فقط یک ماه برای انجام عملیات بیت‌المقدس زمان داشتیم، وسعت منطقه عملیات ۶ هزار متر مکعب بود و عملیات در چنین سرزمین بزرگی شجاعت، ایثار، مقاومت و از خود گذشتگی می‌خواهد به طوری که این وسعت ۴ برابر وسعت عملیات ثامن‌الائمه بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: مدت مداومت این عملیات ۲۶ روز بود که این مقدار در میان عملیات‌های انجام شده یک رکورد و اقدامی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

وی یکی از مهمترین مشکلات عملیات نظامی را عبور از رودخانه دانست و تصریح کرد: در مرحله اول عملیات بیت‌المقدس با قدرت و اقتدار از رود کارون عبور کردیم اگر عملیات عبور از رودخانه به درازا می‌کشید قطعا آسیب‌های زیادی متوجه نیروهای ما می‌شد، اما به لطف خدا و همت رزمندگان عملیات عبور از رودخانه با موفقیت انجام شد.

دریادار سیاری در ادامه به بیان نتایج این عملیات پرداخت و گفت: ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از از خاک جمهوری ایران آزاد شد، حدود ۲۰ هزار نفر از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و ۱۶ هزار نفر از نیروهای دشمن کشته شدند این آمار نشان دهنده این است که توسط این عملیات چه ضربات مهلکی به دشمن وارد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: بر اثر همین عملیات بود که دشمن مسیر نهایی شکست را طی کرد، وقتی که نیروهای ما در چنین روزی وارد شهر خرمشهر شدند با حجم گسترده‌ای از نیروهای دشمن مواجه شدند که خود را تسلیم نیروهای ایران کردند.

وی عملیات بیت‌المقدس را یک حماسه دانست و تصریح کرد: ایران در این عملیات به طرح‌های استراتژی خاصی دست پیدا کرد از جمله آزادسازی شهر خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال، انهدامماشین جنگی دشمن آن هم ماشین جنگی ارتشی که از سوی کشورهای مختلفی حمایت می‌شد.

دریادار سیاری افزود: تمامی این حمایت‌ها، تأمین پول، تجهیزات زمینی و هوایی در عملیات بیت المقدس نابود شد و این ارتش تا دندان مسلح زمین‌گیر شد. بعد از عملیات بیت‌المقدس هیچ حرکت منظم و منسجمی از سوی ارتش دشمن صورت نگرفت و دشمن در لاک دفاعی فرو رفت و جمهوری اسلامی ایران تا پایان ۸ سال دفاع مقدس ایران در جایگاه برتر قرار گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: نیروهای ما تا جایی پیشروی کردند که حتی شهر بصره مورد تهدید و اشغال از سوی ارتش ما قرار گرفت و استراتژی جنگی دشمن شکست خورد.

وی شکست استراتژی جنگی دشمن را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: بر اثر این عملیات، ایران دستاوردهای بزرگ سیاسی و نظامی کسب کرد از دستاوردهای سیاسی می‌توان اثرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نام برد و از دستاوردهای نظامی آن به غنیمت گرفتن تجهیزات گران قیمت دشمن را عنوان کرد.

سیاری در پایان عملیات بیت‌المقدس را نمایشی از عظم راسخ و ایمان راسخ نیروهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: این عملیات نیروهای نظامی دنیا را وادار ساخت که شایستگی رزمندگان جمهوری اسلامی ایران را تأکید کند.
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار