مدتهاست نفوذ و رسوخ تبلیغات کاذب،غیر واقعی و دروغین بخش ها و عرصه های گوناگون زندگی افراد، گروه ها و خانوارهای ایرانی را تهدید می کند و سلامت افراد را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

کیسه های گشادی که برای مشتاقان زیبایی دوخته می شود/وقتی تبلیغات دروغین به کسب سودهای نامتعارف و نجومی منتهی می شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بدون تردید تبلیغات یکی از ابزارهای قدرتمند سیاسی،فرهنگی،اجتماعی در عصر حاضر به شمار می رود،مولفه ای که تاثیرگذاری آن در اقتصاد جوامع و جذب مخاطبان یا همان جامعه هدف،نقشی پر رنگ و بسزا را ایفاء می کند.

در این میان،ظهور و بروز تبلیغات کاذب و دروغین از سوی برخی افراد و گروه ها نیز به معضلی جدی تبدیل شده،پدیده ای که با سوء استفاده از برخی خلاء ها،به چپاول مخاطبان یا مشتریان مورد نظر می پردازند و از این راه،لقمه ای چرب را برای خود مهیا می سازند.

یکی از مصادیق این آشفته بازارِ نابسامان تبلیغات،به اقلام و محصولات بهداشتی معطوف می شود.

تبلیغاتی وسیع،گسترده و رنگارنگ که هر کدام با طرح ادعاهایی در صدد جذب مشتریان فریب خورده هستند.

یکی لاغر می کند،دیگری چاق،یکی بینی را کوچک می کند و دیگری زیبایی صد چندان را به چهره هدیه می کند و چه بسیار از این ادعاهای دروغین که نه تنها هیچکدام قابل تحقق نیست،بلکه بعضا باعث ظهور و بروز عوارضی جدی برای مصرف کنندگان چنین محصولاتی نیز می شود.

فرشید نودهی،یکی از فعالان حوزه تولید محصولات بهداشتی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با غیر علمی و غیر منطقی خواندن بسیاری از این ادعاها عنوان کرد:یقینا علم به چنان پیشرفتی رسیده که رفع بسیاری از نارسایی ها و مشکلات عرصه سلامت همچون ریزش مو،چاقی مفرط و یا لاغریِ نا متعارف در بسیاری مواقع قابل درمان است،اما در این میان ادعاهای کذب و پوچِ بسیاری نیز از سوی برخی شرکت های تولید کننده محصولات حوزه بهداشت و سلامت طرح می شود که فاقد مبنا و پایه علمی می باشد.

وی افزود:بعضا مشاهده می شود در تبلیغات بازرگانی برخی شرکت ها،یک بازه و فرآیند زمانی بسیار کوتاه مدت را برای درمان عارضه ای خاص مطرح می شود که نه منطقا،قابل قبول نیست.

نودهی عنوان کرد:به واقع تبلیغات دروغین برخی از شرکت های تولیدی فعال در حوزه بهداشت و سلامت،در دو بخش قابل بررسی است که می طلبد نسبت به مقابله با آن اقدام شود در غیر اینصورت در این آشفته بازار تبلیغاتی،تحمیل هر چه بیشتر خسارت های مادی،جسمی و معنوی به مخاطبان و مشتریان چنین شرکت هایی،دور از انتظار نخواهد بود.

این فعال در عرصه تولید محصولات بهداشتی گفت:برخی از شرکت های مذکور کاملا مکلف و مقید به استانداردهای تعریف شده علمی و بهداشتی هستند و به واقع از حیث فنی و سلامت،شبهه و ایرادی به محصولات و تولیدات آنها وارد نیست،اما در تبلیغات بازرگانی آنها ،بزرگنمایی و اغراق های بسیاری دیده می شود.

وی افزود:حالت دومی نیز برای این نوع از تبلیغات وجود دارد و آن مشمول شرکت هایی می شود که اساسا نه تنها ادعاهای آن واهی و کذب است،بلکه فاقد مجوز و پروانه لازم برای تولیدات اینچنینی نیز می باشند که خطر استفاده از چنین محصولاتی به مراتب از دسته و گروه اول بیشتر است،زیرا در حالت نخست،تنها ممکن است وعده های اغوا کننده رنگ واقعیت نگیرد اما در حالت دوم سلامت افراد نیز در معرض مخاطراتی جدی قرار خواهد گرفت.

     فضای مجازی،جولانگاه تبلیغات بی سر و ته

حجت نصیریان،فعال اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به ضرورت توجه و دقت نظر مردم به تبلیغاتی که به سمع و نظر آنها می رسد،عنوان کرد:متاسفانه بسیاری از تبلیغاتی که در فضاهای مجازی،شبکه های اجتماعی و ماهواره ای انعکاس داده می شود،فاقد اصالت لازم می باشد.

وی افزود:به تعبیر عوامانه باید گفت،تبلیغات بی سرو ته شایع در این فضاها،باعث گمراهی و فریب خوردن برخی مخاطبان می شود و در گذشته نیز کم نبوده موارد و پرونده هایی که افراد و گروه ها تحت تاثیر تبلیغات مذکور،مبالغ و هزینه های سنگینی را پرداخت نموده اند و در نهایت مشخص شده با فریفته شدن مورد سوء استفاده های مالی قرار گرفته اند.

نصیریان عنوان کرد:چندی پیش یکی از مسئولان ارشد بازرسی از فیلتر شدن 5 هزار سایت غیر مجاز فعال در حوزه تبلیغات کالاهای عرصه بهداشتی و سلامت با تلاش و رصد پلیس فتا خبر داد که این میزان از سایت های غیر مجاز،به روشنی موید عمق تخلفات و سوء استفاده هایی است که در این عرصه وجود دارد.

این فعال اقتصادی گفت:متاسفانه بسیاری از مردم در خصوص اصالت و صحت این تبلیغات کم توجهی می کنند و باید به این واقعیت اذعان کرد که
نمی توان و نباید توپ را صرفا در زمین دستگاه های نظارتی،انتظامی یا قضائی انداخت.

وی افزود:بدون تردید،دستگاه های ذیربط نیز در این خصوص وظیفه دارند که فیلترینگ 5 هزار سایت غیر مجاز تبلیغاتی نیز در همین راستا عملیاتی شده،اما این نافیِ لزومِ توجه و دقت نظرِ عموم مردم نسبت به تلاش برای صحت و سقم آنچه که می بیننند یا می شنوند نیست.

   ضرورت توجه به ساز وکارهای تعریف شده برای استعلام اصالت و سلامت محصولات بهداشتی

چندی پیش،ابلاغیه ای از سوی سازمان غذا و دارو منتشر شد که بر مبنای آن تمام شرکت های تولید کننده و وارد کنندهِ فرآورده های دارویی،مکمل،داروهای طبیعی،غذایی و آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی ملزم هستند فرآورده های تولیدی خود را به نحوی عرضه کنند که امکان استعلام اصالت آنها میسر باشد.

به واقع،پیرو ابلاغیه مذکور،باید تبلیغات محصولات اینچنینی(سلامت محور)به شکلی انجام پذیرد که مردم قادر باشند با ارسال کد پیامکی درج شده بر روی محصول،از سلامت فرآورده های تولیدی،اطمینان حاصل نمایند.

با این وجود،برخی گزارشات موجود حاکی از نوعی نارسایی در این ساز وکار می باشد،موضوعی که لزوم چاره اندیشی و حل و فصل آن ضروری به نظر می رسد.

ظاهرا بسیاری از محصولات تولیدی(حتی آنهایی که از مجوز لازم برای فعالیت برخوردارند)از این امکان برخوردار نیستند و با وجود ابلاغیه مذکور،هستند مواردی که همچنان این ساز وکار مشمول آنها نشده و یا از سوی عوامل ذیربط و متولی شرکت های تولیدی به آن بی توجهی می شود.

فرشاد نظام آبادی،یکی از فعالان حوزه تبلیغات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم پرهیز از موازی کاری و اقدامات و رویکردهای جزیره ای در عرصه تبلیغات کالاها، محصولات و فرآورده های اینچنینی گفت:متاسفانه شاهد تنوع و تکثرِ تولی گری دستگاه ها و نهادهای ذیربط در این عرصه هستیم که نقش آفرینی  مراکزی همچون وزارت فرهنگ،شهرداری،رسانه های مختلف، جراید،مطبوعات و...به روشنی موید این تکثر و تنوع فراتر از حد معمول می باشد.

وی افزود:می طلبد تدبیر اتخاذ شود که تنها یک نهاد،دستگاه یا ارگان،متولیِ نظارت و ساماندهی بر این تبلیغات باشد و این چندگانگی در حوزه تبلیغات محصولات سلامت محور،خوشایند و مطلوب به نظر نمی رسد.

نظام آبادی عنوان کرد:نفس تبلیغات واهی و غیر واقعی خوشایند نیست،اما زمانی که محصولات سلامت محور به این آلودگی های تبلیغاتی دچار می شوند خطر به مراتب شدیدتر و عمیق تر خواهد شد.
 
   حصول چاغی یا لاغری در کوتاه مدت،زیان بار و مخاطره آفرین است

مهدی نیابتی،متخصص پوست و مو،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به سودجویی های اقتصادی بسیار زیاد در تبلیغات کالاها و محصولاتِ حوزه سلامت و بهداشت گفت:بسیاری از این تبلیغات،فاقد اصالت لازم هستند.

وی افزود:البته هستند محصولات و فرآورده هایی که ظرف مدت 5 تا 6 هفته باعث کاهش محسوس وزن افراد چاق و یا بالعکس افزایش وزنِ افراد لاغر  می شود،اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که قطعا این افزایش یا کاهش وزن در کوتاه مدت برای سلامت انسان زیان بار است و پیامدهای نگران کننده ای را در پی خواهد داشت.

نیابتی گفت:بر هم خوردن تعادل های هورمونی،ناباروری در زنان یا مردان،پرخاشگری،ریزش مو،افسردگی، التهابات پوستی،فشار خون،تنگی نفس،بیماری ها و اختلالات گوارشی،تنها بخشی ازا ین عوارض و نارسایی ها محسوب می شود که به دلیل سودجویی اقتصادی برخی از افراد و گروه ها و ساده اندیشی و غفلت جامعه هدف این فرآورده ها ،ظهور و بروز پیدا می کند.

     توجه و دقت نظر مردم،گام نخست مقابله با سودجویی های اینچنینی


مرضیه بیرانوند،کارشناس بهداشت،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به وجود برخی نابسامانی ها در بازار محصولات و اقلام بهداشتی،گفت:متاسفانه گزارش های و مواردی وجود دارد که غیر مجاز بودن و غیراستاندارد بودن محصولات بهداشتی،باعث نقص عضو دائمی مصرف کنندگان شده است.

وی افزود:نخستین و مهمترین گام برای مقابله و مبارزه با این پدیده نامیمون به پرهیز از ساده اندیشی و غفلت از صحت ادعاهای مطروحه در محصولات و تولیدات سلامت محور معطوف می شود.

بیرانوند گفت:تردیدی وجود ندارد که سود جویی اقتصادی،انگیزه اصلی افراد و گروه هایی است که با بزرگنمایی و تبلیغات دروغین در صدد جذب مخاطب و جلب نظر مشتری برای فروش محصولات مورد نظر خود می باشند.

وی در خاتمه یادآور شد:قطعا با توجه مضاعف عموم مردم و البته تشدید ضریب نظارت ها،می توان بساط این سوء استفاده ها را بر چید،اما حصول این امر منوط به بالابردن سطح دقت و توجه عمومی خواهد بود و تا زمانی که به این امر توجه نشود،با صدها و هزاران بازرس نیز نمی توان به چنین عارضه و سوء استفاده هایی غلبه کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار