حزب جمعیت اسلامی افغانستان فهرست جدید ۶۴ نفری اعضای شورای رهبری خود را در کابل اعلام کرد.

جمعیت اسلامی افغانستان شورای رهبری ۶۴ نفری ایجاد کرد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، حزب جمعیت اسلامی افغانستان فهرست جدید ۶۴ نفری اعضای شورای رهبری خود را در کابل اعلام کرد. در این فهرست نام ‌عبدالله عبدالله و امرالله صلاح، دو عضو کلیدی حزب به چشم نمی‌خورد.

ریاست شورا همچنان به دست صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان است و نفر دوم این حزب عطا محمد نور، والی بلخ است. جمعیت اسلامی از احزاب اصلی افغانستان است که گفته اکنون برای حضور موثر در سیاست کلان این کشور، دست به بازسازی زده است.

در نشستی که با شرکت اعضای جدید شورای این حزب در کابل برگزار شد، صلاح‌الدین ربانی گفت قرار است این شورای موقت، مسئولیت رهبری این حزب را به عهده بگیرد و تا برگزاری مجمع عمومی جمعیت، مسیر حرکت این حزب را در مسایل کلان ملی مثل انتخابات مجلس نمایندگان و انتخابات ریاست جمهوری تعیین کند.

آقای ربانی همچنین گفت که ایجاد نظام پارلمانی در افغانستان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های حزب جمعیت است و حفظ دستاوردهای افغانستان در یک و نیم دهه گذشته نیز در محور فعالیت‌های این حزب قرار دارد.

در میان اعضای جدید شورای رهبری جمعیت سه زن نیز حضور دارند.

برهان‌الدین ربانی، رهبر پیشین این حزب و رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان، ۶ سال پیش در حمله انتحاری یک پیام‌آور صلح طالبان در کابل کشته شد و در آن زمان جمعیت اعلام کرد که صلاح‌الدین پسر آقای ربانی را به صورت موقت به عنوان رئیس این حزب تعیین کرده است و رهبر جدید پس از برگزاری کنگره این حزب تعیین خواهد شد.

اکنون این حزب پس از شش سال برای ایجاد رهبری تازه گام برداشته است.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان، تازه‌ترین اقدام خود برای افزایش تعداد اعضای رهبری آن را، گامی در راستای تقویت میکانیسم تصمیم‌گیری در این حزب و هماهنگ ساختن آن با کثرت‌گرایی خوانده که از مولفه‌های جدید در حوزه سیاسی افغانستان است. با این حال، به نظر می‌رسد، این اقدام بیشتر واکنشی است تا گامی سازنده. بزرگترین مشکل حزب جمعیت اسلامی در سال‌های اخیر، نداشتن رهبر و اختلافات شدید درونی بوده است.

این مشکل همچنان پابرجاست. هنوز جمعیت اسلامی، رهبری نزدیک به قد و قامت برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین سراغ ندارد و هیچ نشانه‌ای در دست نیست که اختلافات بین اعضای جمعیت فروکش کرده باشد.

در حالی‌که با بازگشت گلبدین حکمتیار به کابل، احتمال آن می‌رود که حزب اسلامی انسجام بیشتری بیابد، اقدام اخیر جمعیت هم ظاهرا واکنشی به بازگشت رهبر این حزب است.

هنوز در افغانستان، فعالیت احزاب سیاسی نهادینه نشده است. نقش رهبر پرکاریزمای یک حزب سیاسی، بیشتر تعیین کننده است تا اعضای حزب.

حزب اسلامی چنین رهبری را فعلا پیدا کرده اما جمعیت اسلامی همچنان از فقدان شدید رهبری رنج می‌برد. بعید به نظر می‌رسد که افزایش تعداد اعضای رهبری در نبود یک رهبر پرکاریزما، در برهه کنونی، این کمبود را جبران کند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ بود اما اکنون نام او در میان اعضای جدید شورای رهبری این حزب دیده نمی‌شود.

واقف حکیمی، سخنگوی این حزب می‌گوید که ایجاد این شورا به معنی بستن در جمعیت به روی افرادی مثل آقای عبدالله و امرالله صالح، نیست، بلکه آنها هم می‌توانند دوباره در این حزب عضویت حاصل کنند.

آقای صالح در حال حاضر رئیس روند سبز و وزیر دولت در امور اصلاحات نیروهای امنیتی افغانستان است.

در ماه‌های اخیر اختلافات میان آقای عبدالله و عطا محمد نور، رئیس اجرایی جمعیت تا حدی بالا گرفت که آقای نور اعلام کرد که حمایت سیاسی خود از رئیس اجرایی افغانستان را پس گرفته است و او را متهم به ناتوانی در تطبیق موافقت‌نامه دولت وحدت ملی کرد.

از طرفی هم گمان می‌رود که تحولات سریع افغانستان به ویژه بازگشت گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، رقیب سنتی حزب جمعیت به صحنه سیاست، جمعیت و دیگر احزاب سیاسی افغانستان را به تکاپو واداشته است.

بی‌بی‌سی نوشت: دو هفته پیش حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی نیز گردهمایی را در کابل برگزار کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار