وزیربهداشت با بیان اینکه اجلاس مجمع جهانی بهداشت فرصت مناسبی برای انتقال تجارب کشورها است، ایجاد معاونت اجتماعی و توجه به ظرفیت خیرین را اقدام مناسبی در راستای برنامه های سلامت برشمرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "مارگارت چان" دبیر کل سازمان جهانی بهداشت طی سخنانی در جریان نشست "توسعه پایدار" که در حاشیه هفتادمین نشست مجمع جهانی سلامت در ژنو برگزار شد، نقش ایران در پیشبرد اهداف توسعه پایدار را ستودنی توصیف کرد.

ایران الگو کشورهای جهان در حوزه سلامت
اجلاس حرکت به سوی توسعه پایدار به ریاست حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه برگزاری هفتادمین مجمع جهانی بهداشت که با حضور وزرا و کارشناسان مختلف جهان در ژنو برگزار شد، تجربیات ایران، فنلاند، سوئد و تایلند که در حوزه سلامت موفق بودند، مورد بحث قرار گرفت. 

در این جلسه در مورد دستاوردهای طرح تحول سلامت و شاخص‌های بهداشتی و مسیری که نظام سلامت ایران برای اجرای این طرح طی کرده نیز بحث و بررسی شد.

در اجلاس حرکت به سوی توسعه پایدار خانم دکتر مارگارت چان، رییس سازمان جهانی بهداشت از جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرمایه گذاری مناسب در حوزه سلامت قدردانی کرد و به کشورهای حاضر توصیه کرد از نظام سلامت ایران الگو برداری نمایند.

نقش بی بدیل ایران در تاین منابع مالی حوزه سلامت/ قدردانی رئیس سازمان بهداشت جهانی از عملکرد ایران
"مارگارت چان" در این نشست که به ریاست حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برگزار شد، در سخنانش ۶ محور را برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار مورد توجه قرار داد و گفت: بایستی مشارکت میان تمام بخش هایی که مرتبط با اهداف توسعه پایدار هستند بالا برود.

وی تصریح کرد: سطح خدمات درمانی بایستی بالا برود تا کشور‌ها قادر باشند به بحران‌های سلامتی واکنش به موقع و سریع نشان دهند.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به ضرورت تامین منابع مالی برای بهبود سطح سلامت، افزود: من می‌خواهم از نقش ایران در این رابطه تشکر کنم. به من اطلاع دادند که دولت ایران در نظر دارد تا بودجه خدمات سلامت کشور را افزایش دهد. من رهبری وزیر بهداشت ایران را در این زمینه می‌ستایم و امیدوارم سایر کشور‌ها نیز همین راهبرد را پیگیری کنند.

مارگارت چان با تاکید بر نقش تحقیق و نوآوری در بهبود وضعیت سلامتی گفت: بدون فناوری ما قادر نیستیم به اهداف توسعه پایدار دست پیدا کنیم. 

وی در پایان یادآور شد: مردم از سیاستمداران انتظار دارند که وضعیت سلامت جامعه را بهبود بخشند.

انتقال تجارب موفق حوزه سلامت کشورها از مهم ترین های دستاوردهای اجلاس ژنو/ معرفی طرح تحول سلامت در ایران به عنوان مهم ترین برنامه دولت


ارائه طرح تحول سلامت در سازمان بهداشت جهانی
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت کشورمان نیز در ابتدای این نشست گزارشی در رابطه با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه توسعه پایدار در ایران ارائه و عنوان کرد که دولت چشم انداز پنج ساله‌ای را در ۶ حوزه در راستای رسیدن به اهداف توسعه پایدار به اجرا گذاشته است.

وی اظهار داشت: ایران طی سال‌های اخیر تلاش کرده تا سطح خدمات بهداشتی، دسترسی به پزشک و دارو را فراگیر و به ویژه برای اقشار محروم توسعه دهد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: پیشرفت‌های چشم گیری در رابطه با دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت و کاهش نابرابری صورت گرفته که این مساله مرهون مشارکت نهادهای غیردولتی، موسسات خیریه، شرکت‌های خصوصی و نهادهای مستقل است.

وی در ادامه اظهاراتش، تلاش برای «تقویت نظام اطلاعات سلامت»، «مبارزه با نابرابری برای دسترسی به خدمات بهداشتی»، «تقویت مشارکت نهادهای غیردولتی» و «افزایش اطلاع رسانی اجتماعی» را از جمله مهمترین راهکارهای دولت ایران برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار عنوان کرد.

در ادامه این نشست گزارشی ویدئویی از تحولات صورت گرفته در حوزه بهداشت و سلامتی در ایران ارائه شد.

انتقال تجارب موفق حوزه سلامت کشور‌ها از مهم‌ترین‌های دستاوردهای اجلاس ژنو 
سیدحسن هاشمی وزیربهداشت در حاشیه اجلاس مجمع جهانی بهداشت در ژنو، درخصوص اجلاس حرکت به سوی توسعه پایدار که با ریاست ایران تشکیل شد، گفت: هفتادمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت درحال برگزاری است و در این اجلاس وزرای بهداشت و کارشناسان از تمام کشورهای دنیا شرکت می‌کنند. 

وی افزود: در اولین روز اجلاس، جلسه‌ای داشتیم که با مشارکت وزرا و کارشناسان مختلف جهان برگزار شد، در این جلسه در مورد دستاوردهای طرح تحول سلامت بحث شد و شاخص‌های بهداشتی و مسیری که طی کردیم، نیز مطرح گردید. کشورهای دیگر نیز تجارب خود را مطرح کردند. مباحث خوب پیش رفته و جمع بندی‌های خوبی شد.

هاشمی عنوان کرد: نظام بهداشتی ایران، به ویژه مشارکتی که نظام در امر سلامت داشته، اعم از حمایتهای مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همچنین دولت سلامت محور و مجلس که حمایت‌های خوبی ارائه کرده، مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: البته بعضی از کشورهای اروپایی هم در اینکه سیاست مداران خود را متقاعد کنند، تا موضوع مهم سلامت حمایت شود، موفق بودند. برای آن‌ها جالب بود که در ایران دولت و مجلس و بخش‌های دیگر سیاست گذاری دولت، حمایت خوبی از سلامت کردند. 

وزیربهداشت گفت: صحبت هایی که در این جلسه مطرح شد، بیشتر از معرفی طرح تحول سلامت بود چراکه آن‌ها با طرح تحول تقریبا آشنا هستند، در سه سال اخیر در مورد طرح تحول زیاد صحبت شده، لذا آنچه مطرح شد، تجربیات ما برای بخشی از استراتژی ایران در حوزه سلامت بود که در راستای توسعه پایدار تعریف شده است. 

کارنامه خوب وزارت بهداشت به مدد معاونت اجتماعی و خیرین 
وی ادامه داد: در این جلسه بر روی تجربیات ایران، فنلاند و سوئ و تایلند که در حوزه سلامت موفق بودند، بحث شد، هر کدام از این کشور‌ها در یک یا چند بخش برنامه‌ها و تجاربی را پشت سر گذاشته بودند که حائز اهمیت و انتقال به سایر کشور‌ها است. در این تجربیات درس هایی نهفته است که بقیه کشور‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

هاشمی تاکید کرد: بنابراین نقایص موجود را می‌توان با درنظر گرفتن تجربیات کشورهای دیگر اروپایی برطرف کرد، دو کشور اروپایی که جزو بهترین‌ها هستند، فنلاند و سوئد است که دستاوردهای آن‌ها در این جلسه مطرح شد که کشور تایلند نیز در بخش هایی خوب کار کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر عملکرد خوب حوزه سلامت، تصریح کرد: ایران نیز در بعضی از حوزه‌ها کارنامه خوبی دارد، ایجاد معاونت اجتماعی و استفاده از ظرفیت خیرین اقدام مناسبی بود که انجام شد. 

وی گفت: روابطی که وزارت بهداشت با سایر وزارتخانه‌ها دارد، ازجمله نقاط مثبت ماست که مورد توجه سایر کشور‌ها قرار گرفت. یافتن زبان مشترک با سایر وزارتخانه‌ها می‌تواند در سازندگی بیشتر کشور کمک کننده باشد؛ بنابراین نمی‌توان گفت، یک نظام سلامت کارآمد در یک کشور وجود دارد که جامع و بدون نقص و قابل تعمیم به همه است. 

هاشمی تصریح کرد: فرهنگ ها، اقلیم‌ها و توانمندی‌ها در هر کشوری متفاوت است و استفاده از تجربیات مفید همه کشور‌ها می‌تواند حرکت به سمت یک نظام کارامد سلامت را تسهیل کند.

گسترش همکاری‌های دوجانبه محور دیدارهای وزیر بهداشت ایران با همتایان خارجی 
سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در روز اول سفرش به ژنو، پس از شرکت در نشست تخصصی «توسعه پایدار» با خانم افضل طرار وزیر بهداشت پاکستان دیدار و گفت: وگو کرد. طرفین در این دیدار درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه سلامت به ویژه جلوگیری از شیوع بیمارهای واگیردار گفت وگو کردند.

در این نشست خانم دکتر "سانیا نیشتر" نامزد دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز حضور داشت، خانم نیشتر در این نشست ضمن اذعان به تلاش‌های دولت ایران در بهبود وضعیت بهداشت اجتماعی، مدعی شد که ایران یکی از نمونه‌های بارز پیشرفت در حوزه سلامت در منطقه به حساب می‌آید.

وی همچنین نقش برجسته و فعال ایران در جهان اسلام را شایسته ستایش دانست و مدعی شد که چنانچه او به مقام دبیر کلی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شود، از تجربیات و مشارکت ایران در این سازمان استفاده خواهد کرد. 

دیدار با وزیربهداشت قزاقستان
هاشمی متعاقب این دیدار، با "یلژان بیتانو" وزیر بهداشت قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد. 
وزیر بهداشت در این دیدار از وی دعوت به عمل آورد تا ضمن سفر به ایران از ظرفیت‌های بهداشتی کشورمان و تحولات صورت گرفته طی سال‌های اخیر دیدن کند. 

هاشمی عنوان کرد: روابط اقتصادی میان ایران و قزاقستان طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته، اما در زمینه بهداشت و دارو چندان رضایت بخش نبوده است. 

وی ضمن تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه سلامت، تصریح کرد که دو کشور همچنین قادر خواهند بود تا در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر بایکدیگر همکاری کنند. 

وزیر بهداشت کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشورمان عنوان کرد که ایران آمادگی دارد تا در این زمینه همکاری هایش را با قزاقستان توسعه دهد. 

وی در پایان تاکید کرد: ما از هر اقدامی برای گسترش همکاری‌های دو جانبه با قزاقستان استقبال می‌کنیم. 

وزیر بهداشت قزاقستان نیز ضمن استقبال از دعوت وزیر بهداشت کشورمان برای سفر به ایران، متقابلا از وی برای سفر به قزاقستان دعوت به عمل آورد. وی همچنین خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه خدمات بهداشت، به ویژه مقابله با شیوع بیماری‌های غیرواگیر شد. 

لزوم افزایش تعاملات حوزه دارویی ایران و ایتالیا

وزیر بهداشت کشورمان پس از آن با خانم "بیتریس لورنزین" وزیر بهداشت ایتالیا دیدار کرد.
حسن قاضی زاده هاشمی در این دیدار بیان کرد: دو کشور خواهان بهبود روابط در تمام حوزه‌ها هستند و یکی از حوزه هایی که می‌تواند مورد هدف باشد حوزه سلامت است. 

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی نیز دو کشور می‌توانند از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند. 

وزیر بهداشت کشورمان تصریح کرد: ما در ایران، طرح مقابله با بیماری‌های غیر واگیر را شروع کردیم و می‌توانیم تجربیاتمان را با متخصصین ایتالیایی به اشتراک بگذاریم. 

وی ادامه داد: همکاری‌های خوبی میان مراکز عملی و دانشگاهی ایران و ایتالیا ایجاد شده، اما در زمینه دارویی هنوز نیازمند پیشرفت هستیم که بایستی مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر بهداشت ایتالیا نیز در این نشست، ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء سطح همکاری‌های دوجانبه در حوزه سلامت، تاکید کرد که دستور پیگیری و اجرایی شدن تفاهمی که با ایران در سال ۲۰۱۶ در رابطه با گسترش همکاری‌های حوزه سلامت به امضاء رسید، را صادر کرده است. 

هاشمی در آخرین دیدار دیروزش با "روری استوارت" معاون وزیر توسعه بین الملل انگلیس دیدار و ابراز آمادگی کرد که در جریان دیدارش با "جرمی هانت" وزیر بهداشت انگلیس، سطح همکاری‌ها در حوزه سلامت را گسترش دهند. 

گفتنی است مجمع جهانی بهداشت با حضور ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی از اول تا دهم خرداد به میزبانی ژنو در حال برگزاری است و وزیر بهداشت کشورمان به همراه هیاتی بلند پایه از جمهوری اسلامی ایران در این مجمع سالانه شرکت کرده اند.

وظایف اصلی مجمع جهانی سلامت جهانی که نهاد عالی تصمیم گیرنده سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود، سیاستگذاری، نظارت بر خط مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان است.

مجمع جهانی سلامت بالاترین مرجع سیاستگذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است.

انتقال تجارب موفق حوزه سلامت کشورها از مهم ترین های دستاوردهای اجلاس ژنو/ معرفی طرح تحول سلامت در ایران به عنوان مهم ترین برنامه دولت

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار