معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: روند ارزیابی میزان خسارات وارد شده در مناطق زلزله زده توسط کارشناسان بیمه باید تسریع شود.

روند ارزیابی میزان خسارات در مناطق زلزله زده تسریع شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد حسین علی نیا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در گفتگوی ویژه خبری با سیمای استان گفت: تمامی منازل روستایی از سوی استان بیمه شده است و پس از ارزیابی بنا بر حسب میزان خسارات تا سقف 15میلیون تومان از سوی بیمه خسارت پرداخت خواهد شد.

علی نیا افزود: 5 میلیون تومان وام بلاعوض و 20 میلیون تومان وام با سود 4 درصد و بازپرداخت 15 ساله  به مناطق روستایی اعطاء خواهد شد.

وی ادامه داد: به هر خانوار شهری نیز مبلغ ۶ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض و 30 میلیون تومان وام با سود 4 درصد و بازپرداخت 15 ساله کمک می‌شود.

علی نیا اشاره داشت: بررسی و ارزیابی خسارات وارده در مناطق روستایی از سوی کارشناسان بنیاد مسکن و در مناطق شهری از سوی تیمی متشکل از کارشناسان سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی است.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تمامی این تسهیلات به صورت همزمان به مردم تعلق بگیرد تا آنان بتوانند قبل از آغاز فصل سرما بحث بازسازی، نوسازی و تعمیر واحدهای مسکونی خود را به پایان برسانند.

وی مطرح کرد: در بخش روستایی چهار هزار و پانصد واحد مسکونی آسیب جدی دیده اند و در بخش شهری بیشترین آسیب به مجموعه مسکن مهر گلستان شهر وارد شده است.

علی نیا گفت: در بخش شهری مجموعا 10 هزار واحد مسکونی آسیب دیده اند که 5 هزار واحد مربوط به گلستان شهر است.

وی تصریح کرد: 2500 واحد مسکونی آسیب دیده در بخش شهری احداثی و 7500 واحد تعمیری هستند و در مناطق روستایی نیز 2400 واحد احداثی و 2100 واحد تعمیری هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: جهت اسکان اضطرای در مناطق زلزله زده مناطق شهری و روستایی مجموعا 3300 تخته چادر و 4500 تخته پتو توزیع شده است.

محمد حسین علی نیا در حال حاضر بحث اسکان موقت مردم را بسیار مهم دانست و افزود: نخستین جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان جهت رسیدگی سریع به امور تشکیل و موارد به صورت کارشناسی مورد و بحث و بررسی قرار گرفت.

علی نیا اظهار داشت: کمیته ای با حضور کارشناسان سازمان نظام مهندسی و  اداره کل راه و شهر سازی جهت بررسی، تجزیه و تحلیل نوع خسارات وارده تشکیل شده است تا علاوه بر تشدید نظارت ها در ساخت وسازها موارد توصیه ای نیز به مردم اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه مسولان استانی و دستگاهها و سازمان های مربوطه در ساعات اولیه بروز حادثه با تشکیل شورای مدیریت بحران استان و اعزام نیروهای امدادی به مناطق زلزله زده حضور به موقعی در مباحث امداد، نجات و ارائه خدمات داشتند.

گفتنی است ساعت 22:30 روز شنبه، 23 اردیبهشت، زلزله ‌شدیدی به بزرگی ۵.۷ ریشتر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند و این حادثه 2 فوتی و حدود 550 مصدوم و مجروح به همراه داشت.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.