کارشناس دفتر مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای غرب اظهار کرد: 30 درصد درآمدهای نفتی کشور صرف تامین برق 12 میلیون واحد تجاری و مسکونی کشور می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛احمدعلی امیری در کارگاه آموزشی که امروز (اول خرداد) در شرکت برق منطقه‌ای غرب برگزار شد، با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور، گفت: ایرانی‎‌ها سه برابر میانگین جهانی برق مصرف می‌کنند.

این کارشناس به هزینه‌های بالای تولید برق اشاره کرد و افزود: تنها برای اینکه بتوان یک لامپ 100 وات را روشن کرد هزینه‎ای معادل 100 دلار صرف می‌شود و این هزینه سرسام‌آور در حالیست که هیچ حساسیتی برای کاهش مصرف برق وجود ندارد.

امیری تصریح کرد: به ازای تولید هر یک کیلو وات ساعت برق حدود 200 گرم گاز آلاینده وارد جو می‌شود و در حالی که تصور مردم بر این است که انرژی پاک مصرف می‌کنند، تولید این انرژی در خارج از شهرها آلودگی‌های فراوانی به بار آورده است.

وی با اشاره به وجود 12 میلیون واحد تجاری و مسکونی در کشور، گفت: این تعداد واحد 40 درصد برق تولیدی کشور را مصرف می‌کند که این میزان تولید برق هزینه‌ای معادل 30 درصد درآمدهای فروش نفت کشور دارد.

امیری با بیان اینکه عوامل مختلفی از جمله شرایط اقلیمی، راندمان لوازم و تجهیزات ساختمان و معماری ساختمان در میزان برق مصرفی ساختمان موثر است، گفت:آنچه که از اهمیت بسیاری برخوردار است نوع رفتار مصرف کنندگان است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته 74 درصد کاهش مصرف انرژی در سیستم به رفتار مصرف کننده برمی‌گردد و اگر رفتار مصرف کننده اصلاح شود تا 74 درصد می‌توان در مصرف برق صرفه جویی کرد.

امیری به مصرف بالای برق برای تامین روشنایی هم اشاره کرد و افزود: در حالی سهم روشنایی از مصرف برق در کشور 23 درصد است که میانگین این شاخص در دنیا 10 درصد  است.

وی  گفت: در شش ماهه اول سال ساعت 7 صبح تا 19 بعدازظهر ساعت عادی، ساعت 19 تا 23 ساعت پیک و ساعت 23 شب تا 7 صبح ساعت کم باری محسوب می شود. همچنین در نیمه دوم سال نیز ساعت 5 تا 17 بعدازظهر ساعت عادی، ساعت 17 تا 21 شب ساعت پیک و ساعت 21 تا 5 صبح ساعت کم باری محسوب می‌شود که افراد می‌توانند استفاده از وسایل برقی مانند لباسشویی، اتو و سایر تجهیزات را در ساعت عادی یا کم باری انجام دهند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.