سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان گفت: طرح ائتلاف عربی طرحی شیطانی و خطرناک است که برای مقابله با آن باید هوشمندانه برخورد کرد.

حسن درویش‌وند
حسن درویش‌وند کارشناس ارشد غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اظهارات ضد ایرانی ترامپ و سلمان در حاشیه اجلاس کشورهای اسلامی با آمریکا با بیان اینکه چنین اظهاراتی در عالم سیاست از جایگاه ارزشمندی و متقنی برخوردار نیست، اظهارداشت: سفر ترامپ به عربستان یک سفر کاملا تجاری است که ترامپ در آن به دنبال دستاوردهای تجاری و سودهای بازرگانی است.

کارشناس ارشد غرب آسیا افزود: حجم قراردادهایی که در جریان سفر ترامپ به عربستان بسته می‌شود بین 110 میلیارد دلار تا یک تریلیون و 100 میلیارد دلار براورد می‌شود و مبلغ یک قلم از این قرارداها که مربوط به تسلیحات می‌شود حدود 110 میلیارد دلار است که در طول 10 سال به 350 میلیارد دلار می‌رسد، این مبلغ در واقع باجی است که عربستان به آمریکا پرداخت می‌کند تا حمایت او  را بدست بیاورد.

وی با بیان اینکه اگر گذشته ترامپ را مورد بررسی قرار دهیم مواضع او درباره عربستان کالا مشهود است و همواره اظهارات ضد عربستانی داشته است و حالا اینکه چرا نخستین مقصد سفر خارجی وی عربستان انتخاب شده به ویژگی برجسته او که همان تجارت است بازمی‌گردد.

درویش‌وند با بیان اینکه ترامپ به دنبال سود است و عربستان هم سود خوبی را نصیب او می‌کند، گفت: دو ماه پیش محمد بن سلمان به آمریکا رفت و در آن جا تعهد شد تا 200 میلیارد دلار در صنایع نفتی آمریکا سرمایه‌گذاری کند. این تعهد در حالی صورت گرفته که خود عربستان صدها میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفتش برای حفظ قدرت استخراج نیاز دارد. پس سعودی‌ها این باج‌ها را به آمریکایی‌ها می‌دهند تا بتوانند حمایت آنان  را جلب کنند

سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه کسانی که در ریاض تجمع کردند دو هدف مشخص داشتند یکی دیدار با ترامپ و به دست آوردن حمایت او و دیگری بدست آوردن حمایت مالی عربستان، گفت: غیر از این دو مورد دلیل دیگری نمی‌توان برای حضور آنان ذکر کرد و اظهارتی هم که در این اجلاس داشتند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا به‌ازای نمایشی که از خود به اجرا می‌گذارند، از عربستان حمایت مالی دریافت کنند.

وی با اشاره به طرح ائتلاف دروغین عربی هم عنوان کرد: این برنامه بسیار خطرناکی برای کل منطقه که عبارت است از ائتلاف عربستان سعودی و هم پیمانانش با نظام رژیم صهیونیستی و آمریکا. ائتلاف عربی برنامه‌ای است برای تشکیل یک پیمان بین عرب‌ها و اسرائیل به رهبری آمریکا برای مقابله با حرکت‌های مردمی و کشورهایی که دارای سیاست‌های مستقل هستند.

درویش‌وند خاطرنشان کرد: طرح ائتلاف عربی طرحی شیطانی و خطرناک است که برای مقابله با آن باید هوشمندانه برخورد کرد. باید در همه بخش‌ها از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ملی برخوردار شد. حکومت‌ها باید با مردمشان هماهنگ شوند و آنان را توجیه کنند چه خطر بزرگی منطقه را تهدید می‌کند. تمام کشورهایی که منشأ تروریسم دولتی و غیر دولتی هستند در این جا جمع شده‌اند و هدفشان مقابله با کشورهای مستقل و حرکت‌های آزادی‌بخش است. محور این سیاست را صهیونیسم جهانی اداره می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار