طرح مطالعات بازنگری حریم چهار طاقی بالاده کازرون با اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال آغاز می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت : بزودی با اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال مطالعه بازنگری حریم چهار طاقی بالاده آغاز می شود.

امیری افزود: چهار طاقی بالاده به شماره ثبتی 312 به تاریخ 21 آبان 1317 متعلق به دوره ساسانی است که در بخش جره و بالاده در دهستان جره قرار گرفته است این آتشکده، چهار طاق بزرگی است که هر ضلع آن بیش از 14 متر طول دارد ودر قله یک بلندی مشرف به رودخانه جره قرار گرفته است. بر این بلندی بقایای متعدد ساختمان هایی وجود دارد که نشان می دهد این جا محل شهری قدیمی بوده است.

وی ادامه داد: آتشگاه یا آتشکده یا همان چهار طاق محل نگه داری آتش و مکان تشریفات مذهبی عمومی و نیایش بوده است.
 
 
به جز سه آتشکده بزرگ دوران ساسانی، آتشکده های زیادی در سراسر کشور وجود دارد.
 
آتشکده جره در نزدیکی جاده شاهی قرار گرفته وبسیاری بر این عقیده اند که یکی از چارطاق های اربعه ی معروف است که توسط مهرنارسه، یکی از قدرتمندترین شخصیت ها در میان بزرگان عصر ساسانی بنا نهاده شده است. مصالح این چهار طاقی از ملات و سنگ تشکیل شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: انجام مطالعات بازنگری حریم چهار طاقی بالاده به منظور تعین حریم بر اساس قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری با حضور کارشناسان این اداره کل و کارشناسان پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بیشاپور آغاز می شود.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار