معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: ۴ هزار و ۸۴۰ مشاوره ژنتیک در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه صورت گرفته است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ فرحناز محمدی ادامه داد: در استان کرمانشاه چهار مرکز مشاوره ژنتیک فعال است که دو مرکز غیردولتی در شهر کرمانشاه و یک مرکز در شهرستان کنگاور و یک مرکز دولتی نیز در شهر کرمانشاه دراین زمینه فعالیت دارند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه مشاوره ژنتیک را گامی مؤثر در پیشگیری از معلولیت ها عنوان کرد و گفت: مواردی که مشاوره ژنتیک توصیه می شود شامل کلیه افرادی است که قصد ازدواج دارند، افرادی که قصد بارداری دارند و مادران باردار را شامل می شود.

محمدی خاطرنشان کرد: مواردی که نیازمند مشاوره ژنتیک است شامل ازدواج فامیلی، سن بالای35 مادر باردار، سابقه بیماری ارثی در خانواده مثل تالاسمی و هموفیلی، ابتلای یک یا چند نفر از اعضای خانواده به عقب ماندگی ذهنی بیماری متابولیک، بیماری عصبی-عضلانی پیش رونده، کوتاهی قد و اختلال رشد است.

به گفته این مسئول، خانواده با سابقه نازایی، سقط مکرر و مرده زایی، شکل و قیافه غیرطبیعی کودک،ابتلا به بیماری عفونی مانند سرخجه و آبله مرغان در دوران بارداری خصوصا سه ماهه اول، تماس با اشعه یا مواد شیمیایی زیان آور از دیگر مواردی است که به مشاوره ژنتیک نیاز دارند.
وی اضافه کرد: مشاوره ژنتیک فرآیندی است که به افراد مبتلا یا خانواده های در معرض خطر بیماری کمک می کند تا از فرایند کل بیماری از تشخیص، پیش آگهی، درمان و احتمال بروز مجدد آن در بستگان خود آگاهی پیدا کرده و با توجه به شرایط خود مناسب ترین تصمیم را اتخاذ کنند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه افراد در مشاوره ژنتیک با متخصصین مربوطه مشاوره می کنند، افزود: پس از رسم شجره خانوادگی و معاینات و بررسی های لازم مشخص می شود به چه اقداماتی نیاز دارند.

به گفته محمدی، مشاوره ژنتیک برای اولین مرتبه با استفاده از خدمات یارانه ای است و انجام آزمایشات ژنتیک برای خانواده های بی بضاعت و دارای معلول با کمک های بهزیستی خواهد بود.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.