همایش افسردگی و راه های پیشگیری از آن، با حضور 130 مربی و مشاور آموزش و پرورش استان فارس، برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی باصری سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افسردگی را شایع ترین و مهمترین بیماری روانپزشکی در بین گروه بزرگسال عنوان کرد و گفت: هم اکنون این بیماری به لحاظ شیوع، در بین 10 عامل اصلی بار بیماری، در رده چهارم جهان قرار دارد و  پیش بینی می شود، که تا سال 2020 میلادی، در رده دوم بیماری های شایع قرار بگیرد.

باصری افزود: افسردگی در بانوان دو برابر بیشتر از مردان دیده می شود، اما امروزه به دلایل مختلف آمار افسردگی در میان جوانان روبه افزایش است.

او ادامه داد: بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی(Who)، میزان افسردگی از سال 2005 میلادی، بیش از 18 درصد افزایش یافته است، همچنین شیوع مادام العمر افسردگی، ۱۵درصد است که دربانوان، میزان شیوع به ۲۵درصد می رسد.

باصری بیان کرد: افسردگی، علاوه بر مشکلات جسمانی، فرد را دچار مشکلات عاطفی، اجتماعی، ارتباطی و شناختی می کند.

وی اظهار کرد: ورزش منظم و مداوم، شناسایی مشکلات و برنامه ریزی برای حل آن، ایجاد سرگرمی، دوری از افراد منفی گرا، استفاده از کلمات مثبت، دوری از چشم و هم چشمی، خودداری از کمال گرایی مطلق، حفظ اعتماد به نفس و استراحت کافی از جمله راه های پیشگیری از افسردگی به شمار می رود.

باصری گفت: حرف زدن از افکار، احساسات و هیجانات در سلامت روح فرد، موجب ارتباط بهتر با اطرافیان می شود، که این خود در پیشگیری از افسردگی نقش به سزایی دارند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل موثر در برقراری ارتباط، گوش دادن فعال است، گوش دادن فعال یا موثر به معنی گوش دادن هدفمند برای کسب اطلاعات و درک و فهم دیگران است، همچنین برای گوش دادن فعال، شنونده باید پیام های مختلفی را شنیده، معانی را درک کرده و با ارایه بازخورد، مطمئن شود که برداشت او صحیح است.

سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه محورهای این همایش را، شامل آشنایی با بیماری افسردگی، راهکارهای پیشگیری از آن، مدیریت استرس و برنامه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز ،برای کنترل و کاهش این معضل اجتماعی، نام برد.

به مناسبت شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 میلادی، با موضوع "بیا با هم درباره افسردگی حرف بزنیم" همایشی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، با حضور 130 مربی و مشاور آموزش و پرورش، برگزار شد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار