نماینده کلیمی مجلس: شرایط زندگی یهودیان در ایران به مراتب بهتر از اروپاست/ نمی‌توانیم رفتارهای اسرائیل را بپذیریم

سیامک مره صدق در گفتگو با شبکه دویچه وله به شرایط زندگی کلیمیان در ایران پرداخت.

نماینده کلیمی مجلس: شرایط زندگی یهودیان در ایران به مراتب بهتر از اروپاست/ نمی‌توانیم رفتارهای اسرائیل را بپذیریمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیامک مره صدق، نماینده مجلس و مدیر انجمن کلیمیان تهران، در گفتگو با شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان اعلام کرد شرایط زندگی یهودیان در ایران به مراتب بهتر از اروپاست.

دویچه وله از وی پرسید زندگی به عنوان یک یهودی در جمهوری اسلامی چگونه است؟
مره صدق در پاسخ گفت: به مراتب بهتر از آن چیزی است که بسیاری فکر می‌کنند. یهودیان یک اقلیت سازمان یافته در اینجا هستند، از این رو، ما می‌توانیم آزادانه مراسم مذهبی خود را به جا آوریم. ما بیش از بیست کنیسه فعال و دست کم 5 کشتارگاه ذبح حلال یهودی در تهران داریم. در برخی از کشورهای اروپایی به سبب حمایت از حقوق حیوانات، اجازه چنین کاری داشته نمی‌شود. اما در ایران این مراکز وجود دارد.

وی افزود: به طور کلی، شرایط زندگی یهودیان در ایران همواره بهتر از اروپا بوده است. در تاریخ کشور ما، هرگز زمانی وجود ندارد که همه ایرانی‌ها دارای یک مذهب، یک زبان و یک نژاد بوده باشند، از این رو، سطح بالایی از مدارا در اینجا وجود دارد. یهودیان و مسلمانان به یکدیگر احترام می گذارند.

مدیر انجمن کلیمیان تهران در ادامه گفت: ما روابط اقتصادی با مسلمانان داریم، نزدیک‌ترین دوستان من مسلمان هستند. برای مثال، بیمارستانی که من در آنجا کار می‌کنم یک بیمارستان یهودی است، اما بیش از نود و پنج پرسنل و بیماران ما مسلمان هستند. در اینجا پرسیدن سوال درباره مذهب به شدت ممنوع است؛ زیرا مهمترین آیه تورات -که در سر در بیمارستان نوشته شده است- می گوید: «با مردمان دیگر همانند خودتان رفتار کنید.» این آیه نمی‌گوید «دیگر یهودیان»، بلکه می گوید با «مردمان دیگر» . این نشان می دهد که ما با یکدیگر رابطه داریم و برای تبدیل کردن جهان به مکانی بهتر، با یکدیگر همکاری می کنیم. 

دویچه وله از و پرسید پس از انقلاب اسلامی در سال 1979، بسیاری از یهودیان ایرانی این کشور را ترک کردند. چرا شما این کار را نکردید؟
مره صدق در جواب گفت: من ایرانی هستم. من به عبری نیایش می‌کنم و می‌توانم به انگلیسی صحبت کنم، اما تنها می‌توانم به فارسی فکر کنم. از نظر من، تفاوت زیادی بین ملیت و مذهب وجود دارد. این دو با یکدیگر تناقض ندارند. رفتن به خارج،  و به ویژه رفتن به اسرائیل، برای من یک گزینه محسوب نمی شود؛ زیرا من فکر می‌کنم این ایده که یهودیان باید در یک مکان خاص در جهان زندگی کنند ریشه در این باور دارد که ما با دیگر مردم فرق داریم. اما من فکر می‌کنم ما برابر هستیم. 

مره صدق گفت: اما باید مطیع قانون کشوری باشیم که در آن زندگی می‌کنیم. و یهودی بودن با صهیونیست بودن تفاوت بسیاری دارد. یهودیان زیادی در سراسر جهان وجود دارد و وجود داشته اند که به شدت منتقد رفتار کابینه اسرائیل و ارتش اسرائیل هستند. یهودی بودن به این معناست که ما باید از تورات و تلمود پیروی کنیم. حمله کردن به دیگر کشورها و کشتن افراد بی‌گناه بر اساس آموزه های موسی (ع) نیست. ما نمی‌توانیم به عنوان یهودی، رفتار اسرائیل را بپذیریم. اسرائیل یک جنبش سیاسی و نه مذهبی است. 

نماینده کلیمیان در مجلس شورا اسلام درباره انتخابات ریاست‌جمهور آتی ایران گفت: یهودیان ایران یک نامزد خاص ندارند. مردم بر اساس علاقمندی‌های سیاسی خود به یک نامزد رأی می‌دهند. در این انتخابات موضوع اقتصاد اهمیت دارد. نامزدی که بهترین راه حل‌ها را برای بحران اقتصادی ما ارائه کند، پیروز خواهد شد. ما (کلیمی‌ها) شهروندان ایرانی هستیم و هر کسی که انتخاب شود باید در چارچوب قانون اساسی فعالیت کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار