دو شب پیش حوالی شام زمانی که شماری از باشنده‌گان منطقه حاجی عباس در شمال‌غرب شهر هرات مشغول خرید نان بودند، انفجار مهیبی در نزدیکی یک نانوایی و یک مسجد رخ داد.

افزایش حملات به اماکن مذهبی در هرات

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دو شب پیش حوالی شام زمانی که شماری از باشنده‌گان منطقه حاجی عباس در شمال‌غرب شهر هرات مصروف خرید نان بودند، انفجار مهیبی در نزدیکی یک نانوایی و یک مسجد رخ داد. انفجاری که دست کم ۶ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت.

بیشتر قربانیان این رویداد به شمول زنان و کودکان، کسانی بودند که مصروف خرید نان بودند.

در نخستین ساعات این رویداد، اعلام شد که این حادثه ناشی از انفجار یک بالون گاز در داخل یک نانوایی بوده است، رسانه‎‌ها نیز با تکیه بر منابع دولتی گزارش کردند که بر اثر انفجار یک بالون گاز ۶ تن جان باخته و ۱۸ تن زخمی شدند.

حالا پس از گذشت ۴۸ ساعت از این رویداد، آثار و علایمی به دست آمده که نشان می‌دهد این انفجار ناشی از منفجر شدن بالون گاز نه بلکه یک حمله تروریستی بوده است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز در آخرین دقایق شب گذشته تایید کرد که این رویداد ناشی از جاسازی یک ماین در یک موتور سایکل بوده‌است.

در همین حال یک منبع معتبر امنیتی در هرات که می‌خواهد از وی نام برده نشود، تایید کرد که انفجار دو شب پیش در هرات کار گروه تروریستی داعش و به هدف حمله به یک مسجد شیعیان در شمال‌غرب شهر هرات بوده است.

هرات طی دست کم ۶ ماه گذشته شاهد حملات پراکنده‌ای متعدد به اماکن مذهبی به ویژه مساجد و نیز حمله بر شماری از روحانیون بوده است. به همین دلیل هرگاه اتفاقی در نزدیکی مساجد می‌افتد، گمانه‌زنی‌های عمدی بودن این حوادث آغاز می‌شود.

پیش از رویداد محله حاجی عباس آخرین حمله‌ای از این دست، ماه گذشته منجر به جان باختن یک تن شد. این انفجار نمازگزاران مسجد صاحب‌الزمان را در منطقه درب عراق شهر هرات هدف قرار داد که بر اثر آن یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. این حمله لحظاتی پس از ادای نماز شام اتفاق افتاد و بخشی از این مسجد را تخریب کرد.

پیش از این نیز در حمله‌ای مشابه در منطقه باغ زبیده شهر هرات، مسجد امام باقر مورد حمله قرار گرفت که در آن حادثه به شمول یک بانو دست‌کم ۶ تن زخم برداشتند. این بمب در کنار دیوار و در محل رفت‌و‌آمد نمازگزاران جاسازی شده بود. یک تن از زخمیان این حادثه پس از آن به دلیل شدت جراحات درگذشت. فردی که جانش را در این روی داد از دست داد امام موقت این مسجد بود.

پیش از آن نیز مسجد رضاییه در منطقه غوردرواز شهر هرات با حمله‌ای مشابه روبه‌رو شد، این حمله نیز تعدادی از نمازگزاران را زخمی ساخت.

در همین روزها بود که «شیخ عبدالواحد صابری» امام جماعت مسجد جامع محمدیه زمانی هدف حمله افراد مسلح موترسایکل‌سوار قرار گرفت که پس از ادای نماز شام از مسجد به سمت خانه‌اش در حرکت بود. به گفته‌ی شاهدان عینی، افراد موترسایکل‌سوار در نزدیکی منطقه پای منارها از مربوطات ناحیه نهم شهر هرات بر آقای صابری شلیک کردند.

پیش از این نیز تفنگ‌داران، سیدیونس علوی امام مسجد توحید شهر هرات را پس ادای نماز شام زمانی ‌که به سمت خانه‌اش در حرکت بود، به قتل رساندند. تمامی این اتفاقات در شهر هرات، مرکز این ولایت رخ داده است.

این روی‌دادها در نهایت اواخر ماه جدی سال گذشته شمار زیادی از باشنده‌گان هرات را به خیابان‌ها کشاند تا در مقابل دفتر والی هرات از حکومت بخواهند تا به موجی از ناامنی‌هایی از این دست پایان دهد.

آنان ضمن محکوم کردن حملات تروریستی، بیانیه شش ماده‌ای ترتیب داده و تأمین امنیت علما و روحانیان را خط سرخ برای شهروندان و مردم دانسته و از مقامات امنیتی خواستند که عاملان پشت پرده این حادثات را افشا کنند.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار