قالیباف در شبکه خبر:

هیچ گاه دوره رکود به این طولانی نداشتیم/باور تصمیم گیرندگان دولت به اقتصاد درون زا نیست

قالیباف با اشاره به اینکه طول رکود در کشور ما طولانی شده است، گفت: هیچ گاه دوره رکود به این طولانی نداشتیم و بیشترین رنج را هم مردم از آن می‌برند.

به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف در برنامه شبکه خبر در رابطه با راهکارش برای رونق تولید و کسب و کار اظهار داشت: در حوزه اقتصاد دولت و کسانی که مسئولیت مستقیم دارند باید با حمایتشان مشکلات را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما سه مشکل اساسی و جدی بیکاری، گرانی و رکود را دارد، متذکر شد: برای حل این مشکلات نباید به آنها یک به یک نگاه کرد بلکه مسائل اقتصادی یکپارچه هستند و وقتی رونق می‌خواهیم قطعاً نباید گرانی به دنبال داشته باشد.

قالیباف تصریح کرد: نگاه ما در دولت مردم این است که وقتی می گوییم اقتصاد مقاومتی برای حل این سه مشکل چه می‌کند، در وهله اول باید ظرفیت‌های خودمان را برای رفع این چالش‌ها پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از توجه به ظرفیت‌های داخلی باید ببینیم نیروی انسانی ما در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: علاوه بر این بانک‌ها یکی از فرصت‌های جدی امروز ما است.

قالیباف با اشاره به اینکه طول رکود در کشور ما طولانی شده است، گفت: هیچ گاه دوره رکود به این طولانی نداشتیم و بیشترین رنج را هم مردم از آن می‌برند.

وی با بیان اینکه باور اصلی تصمیم گیرندگان دولت تکیه بر اقتصاد درون زا نیست، اظهار داشت: آنان به دنبال این هستند که در فرصتی کوتاه از سرمایه خارجی استفاده کنند که البته منظور بنده این نیست که به سمت سرمایه گذاری خارجی نرویم بلکه در وهله اول دولت باید آمادگی و ظرفیت داخلی خودش را تضمین کند که متاسفانه دولت امروز در این بخش به شدت ناموفق است.

قالیباف با تاکید بر اینکه بانک و سیستم بانکی ما امروز می‌تواند تحول اقتصادی را ایجاد کند، گفت: یکی از علل اصلی تعطیلی کارخانه‌های ما این است که سرمایه و بازار ندارند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها سرمایه را در مسیر غیر تولید هزینه می‌کنند، تصریح کرد: دولت باید بانک‌ها را به سمت تولید سوق دهد که متاسفانه نتوانسته این کار را انجام دهد.
 
قالیباف با بیان اینکه در کنار سرمایه کارخانه‌ها برای گردش سرمایه نیازمند این هستند که بازار هم داشته باشند، گفت: با وجود ٢٥ میلیارد دلار قاچاق کالا و ارز جایی برای کالای داخلی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت مردم به دنبال اصلاح نظام بانکی است، اظهار داشت: نظام بانکی ما باید شفافیت داشته باشد و کنترل شود.

قالیباف ادامه داد: متاسفانه وام‌های بانکی به عده‌ای خاص داده می‌شود و در واگذاری وام عدالت رعایت نمی‌شود به طوری که ٥٤٠ هزار میلیارد تومان وام را فقط چند هزار نفر خاص دریافت کردند که نشان می‌دهد اولویت‌ها در نظر گرفته نشده است.
 
قالیباف با تاکید بر لزوم جلوگیری از قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: با اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از ورود قاچاق کالا و ارز، چرخه تولید راه اندازی می‌شود و رونق هم به بازار می‌آید.

وی با بیان اینکه ما باید به تولیدکنندگان مان کمک کنیم، افزود: در این راستا سیاست‌های مالیاتی باید اصلاح شود. کارگاه‌های کوچک و متوسط که کار تولید انجام می‌دهند بعضاً باید ٥٠ تا ١٠٠ درصد از مالیات معاف شوند.

قالیباف با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد ٤٠ درصد فرار مالیاتی داریم، تصریح کرد: این افراد عمدتاً ٤ درصدی‌ها هستند که دلالی می‌کنند و ثروت بادآورده به‌دست می‌آورند و بهتر است افزایش مالیات را به مالیات بر ثروت ببندیم.

وی گفت: متاسفانه این دولت رکود آورده که بگوید گرانی نیست که امروز گرانی هم وجود دارد به طوری که شکر در سال ٩١ کیلویی ١٥٠٠ بود و امروز به ٣٥٠٠ تومان رسیده است.

قالیباف با تاکید بر اینکه نگاه ما باید درون زایی باشد، اظهار داشت: دولت مردم حتماً مانع ورود کالای قاچاق به کشور خواهد شدچرا که ٢٥ میلیارد دلار قاچاق کالا و أرز تمام اقتصاد ما را فلج می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه منظورم از قاچاق کالا و ارز کوله برها نیستند، ادامه داد: کوله برها در نقاط مرزی به زحمت کار می‌کنند و برای برطرف کردن نیاز خود این کار را انجام می‌دهند که حجمی هم ندارد و مشکل اقتصاد ما این نیست. 
 
قالیباف با تاکید بر اینکه نگاه ما باید درون زایی باشد، اظهار داشت: دولت مردم حتما مانع ورود کالای قاچاق به کشور خواهد شدچرا که ٢٥ میلیارد دلار قاچاق کالا و ارز تمام اقتصاد ما را فلج می‌کند.

قالیباف با اشاره به اینکه مشکل ما ٢٥ میلیارد دلار قاچاقی است که از روی ریل و به صورت رسمی می‌آید، گفت: چرا دولت در ثبت، کنترل و سفارش این کالا‌ها نظارت لازم را نمی‌کند؟

وی افزود: در مناظره‌ها اشاره کردم که در رده وزیر ،واردات خلاف با کارت بازرگانی خلاف انجام می‌شود. پس چه توجیهی دارید که این دولت با این نگاه می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند. 
 
قالیباف با تاکید بر اینکه حتماً ما باید با پدیده زشت فساد و دلالی مبارزه کنیم چرا که این افراد بیشترین بهره را بدون هیچ کاری می‌برند، خاطر نشان کرد: ما به طور جد با قاچاقچی‌ها و دلالان که سیستمی هستند برخورد می‌کنیم چرا که بدون زحمت سودهای کلان می‌برند و تا دست این افراد قطع نشود، مشکلات اقتصادی ما حل نمی‌شود.
 

وی درباره مشکلات بانکی گفت: این یکی از ناعدالتی های نظام بانکی ماست. مردم همه سرمایه خود را به بانک ها سپردند. اما دولت نتوانست در توزیع این سرمایه ها نظارت کند. اگر قرار است وامی داده شود باید مشخص شود این وام برای فلان پروژه است و سند آن باید باشد.

قالیباف خاطرنشان کرد: جالب است یک نفر بدون وثیقه و هیچ ضامن دیگری ۴۰۰ میلیارد تومان وام می گیرد. این پول از سیستم بانکی برداشته شده دوباره به همان سیستم بانکی سپرده شده و سود ۲۴ درصد از بابت آن دریافت می شود اما یک زوج جوان چند سال برای گرفتن وام ازدواج در صف می مانند..

**اشتغال کلید اساسی حل همه مشکلات است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اشتغال کلید اساسی حل همه مشکلات از جمله مشکل ازدواج و از هم پاشیدگی زندگی هاست.

وی درباره هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: باید هر حرفی را براساس قانون بزنیم، براساس قانون یارانه ها از محل اصلاح قیمت ها  تامین می شود. اما متاسفانه دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها درست عمل نمی کند.

قالیباف گفت: بودجه جاری دولت سه برابر شد، پاداش های بالا پرداخت شده و حقوق های نجومی داده می شود، می گویند این باعث گرانی نمی شود اما اگر یارانه براساس قانون اضافه شود گرانی در کشور ایجاد خواهد کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره رونق مسکن گفت: هنوز رکود مسکن در کشور منفی ۱۶ است و بخش عمده ای از خانوارها مشکل مسکن دارند. بیش از ۳۰۰ هزار نفر در طرح مسکن مهر رها شده هستند. در دولت مردم به سرعت مسکن مهر را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۵۰ شغل مستقیم و ۱۷۰۰ شغل غیر مستقیم در حوزه ساخت و ساز مسکن می توان ایجاد کرد. بودجه جاری دولت از ۱۰۴ هزار میلیارد به تومان ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسید اما یک سوم این میزان هم برای تولید و ساخت و ساز اختصاص نداد.

قالیباف گفت: در مسکن سازی باید اولویت به بافت فرسوده داده شود. این اقدام در تهران انجام شد که باید در سراسر کشور نیز اجرایی شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به شما قول می دهم رونق را در بخش اقتصاد به وجود آورم که به دنبال آن گرانی نیاید، اشتغال ۵ میلیون را که متعهد شدیم اجرایی می‌کنیم، چون معتقدیم ما به کمک جوانمان می توانیم، داریم  می شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.