رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی گفت:قدرت مرجعیت رسانه ملی و تاثیرگذاری آن 77 درصد و فضای سايبری 20 درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،احسان قاضی زاده رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری  ۲۴ اردیبهشت ماه شبکه دو سیما به بحث « الزامات تبلیغات انتخاباتی » پرداخت.

وی در ابتدا در خصوص نحوه نظارت بر فعالیت های تبلیغاتی توسط کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: این کمیسیون یک کمیسیون فراقوه ای است که بر اساس قانون انتخابات شکل گرفته و مرکب از ۵ عضو اعم از وزیر کشور، دبیر هیئت اجرایی انتخابات، رئیس صدا و سیما یا نماینده تام الاختیار او، دادستان کل کشور و یا نماینده تام الاختیار او و یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما است.

قاضی زاده با بیان اینکه شورای نظارت بر صدا و سیما نیز یک شورای فراقوه ای است افزود: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی، مسئولیت نظارت بر تبلیغات انتخاباتی علی خصوص تبلیغات در رسانه های دولتی یا رسانه هایی که از بودجه عمومی تامین مالی مسکن شوند را بر عهده دارند ضمن آنکه در فضای تبلیغات انتخابی کمیته های مختلفی نیز در حوزه های نظارت بر تبلیغات عمومی ، فضای اجتماعات و یا تبلیغات در فضای مجازی در ستاد انتخابات کل کشور و دستگاه های نظارتی و قضایی شکل گرفته اند.

رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: این کمیسیون روند بررسی و مدیریت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را در سازمان صداو سیما و برنامه های تولید شده و برنامه های  زنده تلویزیونی و همچنین برنامه هایی که در حوزه رسانه هایی که از اعتبارات دولتی و بودجه عمومی استفاده می کنند نظارت دارد.

وی با تاکید براینکه هم اکنون شاهد یک فضای آرام بخش در عرصه جامعه هستیم که این آرامش نشان دهنده اطمینان بخشی به فضای تبلیغات و رسانه ای است گفت: بخشی از نیاز تبلیغات از طریق رسانه و برنامه ریزی های دقیقی که در این حوزه صورت گرفته بود برای مردم تامین شد.

قاضی زاده اعلام کرد: براین است هر نامزد ریاست جمهوری قریب به ۵۵۰ دقیقه برنامه در سیما و قریب به ۵۰۰ دقیقه برنامه در صدای جمهوری اسلامی دارد و براین اساس بیش از ۱۱۰۰ دقیقه برنامه برای هریک از نامزدها پیش بینی شده است.


رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی تصریح کرد: این حجم گسترده از برنامه ، از برنامه های سه دقیقه ای تا مناظره های چند ساعته برای آن است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بتوانند خودشان را در ابعاد مختلف به خوبی معرفی کنند.

قاضی زاده تاکید کرد: است حجم گسترده از تبلیغات در فضای عظیم رسانه ای تقریبا نامزدهای انتخاباتی را از تبلیغات پوستری و پر هزینه و یا برگزاری کارناوال ها و گردهمایی خیابانی و میدانی بی نیاز می کند.

وی اظهار داشت: آنچه که مردم میخواهند از یک نامزد بدانند شاکله شخصیتی او از برنامه ها ، دیدگاه ها و سوابق ، زندگی نامه و منش زندگی و اخلاق اجتماعی آن ها اینکه بهترین بستر قاب تصویر صدا و سیما برای معرفی شاکله شخصیتی یک نامزد است.
 
وی تصریح کرد: چه بسا شایعات و فعالیت های تخریبی ممکن است پیرامون یک نامزد در بستر سایر رسانه ها ( فضای مجازی و شایعات خیابانی ) شکل بگیرد که صحت نداشته باشد و مردم می توانند واقعیت یک نامزد را در قاب تصویر تلویزیون ببیند.

وی افزود : ما در کمیسیون تبلیغات به این جمع بندی رسیدیم که باید آنچنان حجم تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی پیش بینی شود که از فعالیت های پیرامونی بی نیاز شوند.

۷۷ درصد مردم اخبار انتخابات را از رسانه ملی دنبال می کنند


رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی با بیان اینکه براساس نظرسنجی های صورت گرفته بیش از ۷۷ درصد مردم اخبار و تحولات انتخاباتی را از رسانه ملی دنبال می کنند گفت: تیم مرجعیت رسانه ، تبلیغات و خبر باعث شده که فضاهای تبلیغاتی دیگر آرامش بیشتری داشته باشند.

قاضی زاده در خصوص گلایه نامزدها یا نمایندگان آن ها از عملکرد صدا و سیما نیز اظهار داشت: از روزی که شورای نگهبان اسامی نامزدها را به وزارت کشور ارایه می دهد و وزارت کشور نیز اسامی را رسما اعلام می کند تا پایان انتخابات مسئولیت کلیه امور  برعهده این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه این مسئولیت یک مسئولیت گسترده است گفت: عدالت رسانه ای، برابری و تساوی رسانه ای در بخش های خبری و برنامه ها برعهده کمیسیون نظارت  برانتخابات است.

وی افزود: تنها یک عضور کمیسیون و البته مجری مصوبات آن است لذا این که بگوییم صدا و سیما این یا آن تصمیم را گرفته ، این تصمیمات صرفا تصمیمات کمسیون نظارت بر تبلیغات است.

قاضی زاده تاکید کرد:  در این کمیسیون ضوابط مربوط به ستادها، ضوابط پخش خبر را به تصویب رساندیم و صدا و سیما در یک فضای عادلانه ، برابر و مساوی فرصت برابری را براساس ، عدالت رسانه ای در اختیار هر شش نامزد قرار داد.

وی باتاکید بر اینکه دقت ما در حوزه رسانه های براساس ثانیه ها بوده گفت: در مناظره اول یک تفاوت زمانی یک دقیقه و هشت ثانیه ای را داشتیم که در این رابطه شکایاتی به کمیسیون واصل شد که همه را رسیدگی کردیم و ثانیه ها را در مناظره دوم جبران کردیم لذا براساس دقت ، اصل برابری و عدالت رسانه ای حتی برای ثانیه ها ارزش قایل شدیم.

وی با بیان اینکه این کمیسیون براساس زمان بندی محتوا و مباحث طرح شده از سوی نامزدها نظارت دارد گفت: اساس کار به حکم قانون است.

در ادامه این بحث سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز اظهار داشت: الزاماتی که برای تبلیغات نامزدها پیش بینی شده رویکرد ایجابی تبلیغات است.

وی با بیان اینکه نامزدها و طرفداران آن ها باید ویژگی ها و برنامه های خود را اعلام و در اختیار افکار عمومی قرار دهند گفت: نامزدها مکلف هستند طرفداران خود را توجیه کنند که از هرگونه اقدامی که در جهت تخریب دیگر نامزدها را به همراه دارد اجتناب ورزد.

قاضی زاده افزود: در حوزه فضای مجازی نیز وزارت کشور دستورالعملی با همکاری سایر نهادهای مسئول تهیه و ابلاغ کرده است که تبلیغات در فضای مجازی نیز ساماندهی شود.
 
ضمن اینکه سامانه بی تاک برای اولین بار راه اندازی شد تا نامزدهای انتخاباتی بتوانند سایت ها ، وبلاگ ها و کانال های تلگرامی خود را آن جا ثبت کنند و این سامانه باعث شفافیت و مسئولیت پذیری کاندیداها خواهد شد. 
 
قاضی زاده  با اشاره به اینکه قبل از برگزاری مناظره نکات قانونی، نفي تهمت و افترا ، نقض قانون و هتک حرمت برای نامزد ها مطرح می شود گفت:  در مناظره و گفتگو ها بخش هایی از صحبت های نامزدها در فضای مجازی منعکس می شود و این مرجعیت به وجود می آورد و حرف اول است ، لذا اصالت موضوع در اختیار رسانه  است.

وی با اشاره به اینکه درباره مناظره داستان های زیادی را پشت سر گذاشتیم افزود: دیدگاه هایی در بین اعضای کمیسیون بود تا مناظره به صورت ضبطی برگزار شود  اما این موضوع زود رسانه ای شد و بعد گفته شد تا مناظره به شیوه زنده باشد و البته تلاش ما بر زنده بودن مناظره بود.

رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات با بیان اینکه مناظرات در سه جمعه برگزار شد تا مردم قضاوت درستی  داشته باشند ادامه داد: برگزاری مناظره پشت سر هم و در یک هفته  تامین کننده قضاوت اجتماعی نبود لذا اصرار کردیم تا در سه جمعه برگزار شود.

قاضی زاده با بیان اینکه در این رابطه داستان طولانی داشتیم افزود: اقدام به اولویت بندی کردیم به طوری که هر سه موضوع اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی برایمان حائز اهمیت بود.

وی با اشاره به اینکه در مناظره سوالات در اختیار نامزدها قرار نگرفت گفت: در هیچ کجای دنیا در مناظره سوالات در اختیار نامزدها قرار نمی گیرد.

قاضی زاده با بیان اینکه ما فقط موضوعات کلی را در اختیار نامزدها قرار دادیم اظهار داشت: در سایر برنامه ها 12 ساعت قبل سوالات در اختیار نامزدها قرار می گرفت تا با دانش و آگاهی بیشتر در برنامه ها حضور یابند.

رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات با اشاره به اینکه در سوالات دیدگاه های مختلف کنار هم قرار گرفتند ادامه داد:  در مناظره بهتر می توان نوع واکنش بصری و تفسیری و یا نارضایتی ها را دید، لذا مناظره تکامل یافته است.

قاضی زاده با بیان اینکه قبل از مناظره جلساتی را با نامزد ها برگزار کردیم گفت:  برای اینکه دیدگاه ها در بخش پایانی گفته شود تاکید شد ، مناظره دوم نسبت به اول، مناظره سوم نسبت به دوم  در نحوه اجرای تکامل یافته تر بود.

سوالات در برنامه های گفتگو محور در اختیار نامزدها قرار می گرفت

رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات با اشاره به برنامه های کارشناسی محور و گفتگو محور افزود: سوالات در برنامه های گفتگو محور در اختیار نامزدها قرار می گرفت تا دیدگاه ها را آگاهانه بگویند لذا،  تضارب آگاهی و توانمندی در جهت آگاهی و دانایی محور بودن را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: فضای پر حجم تبلیغات در صدا و سیما،  فضای شایعات و بحث هایی که معلوم نیست چقدر صحت دارد را می گیرد.

قاضی زاده با بیان اینکه شاهد فضای تخریبی یا اغراق گونه در فضای مجازی هستیم لذا شکایات متعددی وجود دارد و مرجع رسیدگی دستگاه قضایی است افزود: کمیته فضای مجازی در ستاد انتخابات وزارت کشور شکل گرفت.


مراجع نظارتی و دستگاه های قضایی به دنبال نظارت ویژه بر فضای سايبري هستند


رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات با اشاره به اینکه مراجع نظارتی و دستگاه قضایی به دنبال نظارت ویژه بر فضای سايبري است ادامه داد: قدرت مرجعیت رسانه ملی77 درصد و فضای سايبري 20 درصد است.

وی با اشاره به اینکه نظارت وجود دارد اما مردم باید خودشان قضاوت کنند که این اطلاعات درست است یا نه خاطرنشان کرد: ماده62 تا 78 قانون انتخابات مربوط به تبلیغات است،  بخشی مربوط به اطلاعات نادرست و بخش دیگری مربوط به کمیسیون نظارت است لذا، اگر تخلف صورت گرفت باید جوابیه تا 2 برابر در رسانه متخلف درج شود، اگر خبر دروغی از سوی رسانه منعکس شد  باید در همان رسانه تکذیبیه اعلام شود و این مسئله جرم محسوب می‌شود.

خط اول خبر و اصالت در آن با صدا و سیما است


وی با بیان اینکه خط اول خبر و اصالت در آن با صدا و سیما است ادامه داد: باید ظرف مدت 18 ساعت رسانه متخلف اقدام به تکذیب کند و پاسخ دهد.

رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات تصریح کرد : پرونده های زیادی از تبلیغات با استفاده از امکانات دولتی تشکیل شده که اکثرا در سیستم قضایی شروع به رسیدگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه فرصت تبلیغات انتخابات تا 8 صبح روز پنج شنبه است گفت:  ممکن است نتایج رسیدگی و برخورد قضایی بعد از انتخابات باشد لذا مردم باید به قضاوت بپردازند.

امیدواریم گزارش دهی های دقیق در نیم ساعت واقعی باشد


قاضی زاده با بیان اینکه امیدواریم گزارش دهی های دقیق در نیم ساعت واقعی باشد گفت: در حوزه تبلیغات با مطالب خلاف واقع برخورد می کنیم، برخی از سایت ها و کانال های خبری مرجعیت بیشتری دارند و این مرجعیت باید تبلیغ شود تا شاهد آسیب به نامزد ها نباشیم.

رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات با اشاره به اینکه  در صورت دو مرحله ای شدن انتخابات یک هفته بعد از دور اول، دور دوم  برگزار می شود اظهار داشت: اگر انتخابات به دور دوم کشیده شد برنامه ریزی برای معرفی دقیق تر و جامع تر انجام خواهد می شود.
 
 وی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا شور و نشاط حفظ شود  گفت: باید مواضع نامزدها به صورت شفاف مطرح شود لذا اصل کار ما در شفافیت است، یعنی نشان دادن روش، بینش و برنامه.

رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ادامه داد: مردم نیازمند اطلاعات زیاد راجع به اخلاق، کردار ، زندگی نامه،  روش و برنامه های نامزدها هستند لذا کاندیداها باید خود را خوب معرفی کنند.
 
با رویکرد پیشگیرانه نسبت به تخلفات واکنش نشان دادیم

سامانی سخنگوی وزارت کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امیدواریم در فرصت باقی مانده نامزدها و طرفداران آنها به رعایت مر قانون بپردازند گفت:  تمام تلاش خود را کردیم تا با رویکرد پیشگیرانه نسبت به تخلفات واکنش نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه فضای کشور خوب و با نشاط است ادامه داد: در تعامل خوب با بخش قضایی هستیم و مواردی که به دستمان رسیده را به دستگاه قضایی اعلام کردیم و هر مستندی که از طرف هر فردی به دست ما رسیده را ظرف مدت نیم ساعت رسیدگی می کنیم. 
 
سخنگوی وزارت کشور  با بیان اینکه باید به ایجاد فضای آرام برای انتخابی هر چه بهتر بپردازیم گفت:  گزارش هایی پیرامون استفاده از منابع عمومی  بر علیه با نفع نامزدها منعکس شده است که برخوردهای لازم را انجام خواهیم داد.

سامانی با بیان اینکه به لحاظ ارتقاء  فضای اجتماعی شاهد فضای پر نشاط خواهیم بود ادامه داد: در تعامل خوب با بخش قضایی هستیم، گزارش ها در اسرع وقت رسیدگی و بررسی خواهد شد. 
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار