معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش 21 درصدی ایستگاه های پایش کیفی هوا خبر داد.

به گزارش حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه های پایشگاه کیفی هوا که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اظهار داشت: ایستگاه‌های پایش مستمر هوا به 190 ایستگاه افزایش پیدا کرده است،این ایستگاه‌ها براساس روش‌های معتبر بین‌المللی برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند.

متصدی گفت:افزایش 21 درصدی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا از  ابتدای دولت یازدهم را شاهد بودیم و هر ایستگاه حدود 40 میلیون تومان هزینه نگهداری دارد که حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است

متصدی از افزایش 21 درصدی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا از  ابتدای دولت یازدهم خبر داد و گفت: هر ایستگاه حدود 40 میلیون تومان هزینه نگهداری دارد و برای راه‌اندازی آن یک میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: شبکه پایش گردوغبار را تکمیل کردیم در حالی که در ابتدای سال 92 استان‌های غربی و جنوبی که در معرض گردوغبار بودند پایش نمی‌شدند اما خوشبختانه در حال حاضر اطلاع‌رسانی مناسبی در ایلام، کردستان و خوزستان وجود دارد.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد:سازمان محیط زیست امکان پایش ذرات معلق 2.5 و زیر 10 میکرون را دارا است.

وی ادامه داد:این سامانه  می‌تواند محاسبات مورد نظر ما، گزارش‌های مربوط به غلظت هوا و شاخص‌های آلاینده‌ را ارائه دهد.

متصدی با تاکید بر اینکه سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش به راحتی اطلاعات لازم را در دسترس عموم مردم قرار می‌دهدگفت:همسان‌سازی سیستم پایش سازمان محیط زیست و پایش صنایع، به زودی راه‌اندازی می‌شوند. 

متصدی با بیان اینکه ذرات معلق زیر 10 میکرون که به دلیل فعالیت های صنعتی به وجود می آید، برای سیستم تنفسی و دستگاه‌های فوقانی آن بسیار مضر و سرطان زا است ادامه داد: ذرات معلق زیر 10 میکرون به راحتی وارد گردش خون انسان می‌شود و به همین دلیل با کمک دستگاه‌های پایش به صورت روزانه و در تمامی ساعات هر  30-50ثانیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. 

*پارازیت تحت کنترل وزارت ارتباطات است /رونمایی اپلیکیشن سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش در آینده نزدیک

در ادامه این برنامه معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش گفت:ایران در معرض طوفان‌های گردوغبار قرار دارد از این رو اطلاعات این ایستگاه‌ها می‌تواند به بهبود سلامت کشور کمک کند.

رئیس سازمان محیط زیست  تصریح کرد: در حال حاضر 20 درصد به تعداد  دستگاه‌ها اضافه شده و در آینده این ایستگاه ها افزایش خواهد داشت.

وی در خصوص آلاینده‌های خاصی مانند بنزن گفت: آزمایشگاه حفاظت محیط زیست در این نوع آلاینده‌ها و آلاینده‌های عالی  توانمند است.

ابتکار با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس گفت: در این لایحه به صورت به وضعیت گردوغبار پرداخته شده و حیطه پایش سازمان محیط زیست را گسترده‌تر کرده است.

ابتکار از رونمایی اپلیکیشن سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با قرار گرفتن این اپلیکیشن در دستگاه موبایل همه شهروندان می‌توانند اطلاعات مربوط به آلودگی هوا را بررسی کنند.

وی در خصوص مسئله پارازیت‌ها تاکید کرد:این دولت به طور  جدی  به موضوع پارازیت‌ها وارد شده و کمیته‌ای برای حل این مسئله فرابخشی با  وزارت ارتباطات تعریف کرد ه است.

وی گفت: وزارت ارتباطات براساس گزارش و شکایاتی که در زمینه امواج خارج استاندارد وجود داشت استانداردها و ضوابط مورد نظر را تبیین و تفسیر کرده و با حضور دیگر وزرا به جمع‌بندی  رسیده است.

ابتکار تاکید کرد: وزارت اطلاعات به سازمان محیط زیست اطمینان داده که مسئله پارازیت‌ها تحت کنترل قرار گرفته و تا حدی مهار شده است.


انتهای پیام/

.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.