نخستین سونوگرافی راه های هوایی استفاده از دستگاه اولتراسونوگرافی در شیراز انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نخستین سونوگرافی راه های هوایی(اندوبرونكیال) و نمونه گیری سوزنی، با استفاده از دستگاه اولتراسونوگرافی، برای تشخیص توده های غیرطبیعی و غدد لنفاوی داخل قفسه سینه، همچنین تشخیص و مرحله بندی سرطان های ریه، در اتاق عمل بیمارستان نمازی انجام شد.

دكتر محمدجواد فلاحى و دكتر سید معصوم معصوم پور، در یک کار مشترک تیمی توانستند برای نخستین بار در استان، این اقدام را به انجام برسانند.

دكتر محمدجواد فلاحی، فوق تخصص ریه و مراقبت های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: هنگامی كه فردی مشكوك به سرطان ریه می شود، برای اطمینان از تشخیص و مرحله سرطان باید آزمایش ها و بررسى هاى متعددى را انجام داد.

وی با بیان اینکه گاهى به دلیل اشكال در تشخیص و تخمین شدت بیمارى، ممكن است بیمار حتی تحت عمل جراحی نا به جا قرار گیرد، افزود: این اقدامات می تواند پیش از آغاز درمان نجات بخش بیمار، در این روند خدشه وارد کند.
 
دکتر فلاحی ادامه داد: در این روش كه در حال حاضر در مراكز معدودی در كشور در حال انجام است، به کمک یك برونكوسكوپ كه در انتهاى آن پروب بسیار كوچك سونوگرافى تعبیه شده است، می توان از توده ها و غدد لنفاى درون قفسه سینه كه دسترسى به آن ها برای نمونه بردارى مشكل است، زیر دید سونوگرافى نمونه بردارى کرد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: این دستگاه با هرینه اى بالغ بر 10 میلیارد ریال خریدارى و در بیمارستان نمازى شیراز نصب و راه اندازى شده است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار