طغیان مجدد مگس‌های سفید، تهدیدی جدی برای سلامت پایتخت‌نشینان/ چگونه از شر عسلک‌ها در امان بمانیم؟

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به هجوم مگس‌های سفید در فصل گرما گفت: این حشرات می‌توانند آسیب‌هایی به سلامتی بدن وارد کنند.

خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حشرات سفید بالک یا مگس سفید که در فصل گرم در برخی مناطق شهری دیده می‌شوند، گفت: این حشرات عامل بیماری زا شناخته نمی‌شوند، اما مهم‌ترین نگرانی که در مورد آن‌ها وجود دارد این است که این مگس‌های سفید وارد مخاط‌های بدن شده و موجب تحریک و ایجاد حساسیت می‌شوند.

وی با اشاره به آسیب‌های مگس سفید برای سلامتی ادامه داد: ورود این حشرات از راه دستگاه تنفس فوقانی موجب تحریک و ایجاد واکنش‌های حساسیت در مخاط بینی، دهان و چشم می‌شود.

صادق‌نیت با بیان اینکه این حشرات بسیار ریز هستند و امکان ورود آن‌ها به چشم، دهان و بینی زیاد است، افزود: با توجه به این موضوع باید تا حد امکان از رفت و آمد در محل‌های تجمع این مگس‌های سفید اجتناب ورزید.

وی ادامه داد: در صورتی که افراد در محل رفت و آمد خود به اجبار از محل تجمع این حشرات عبور می‌کنند، بهترین راه برای جلوگیری از ورود این مگس‌های سفید ریز به دستگاه تنفسی فوقانی استفاده از وسایل محافظتی معمولی مانند ماسک‌های ساده کاغذی یا پارچه‌ای است که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه در کاهش عسلک‌ها بهترین راهکار است، گفت: اگر پیشگیری به موقع انجام شود و شهرداری‌ها اقدامات لازم را انجام دهند، کمتر شاهد این مگس‌های سفید در سطح شهر بوده و شهروندان کمتر مورد آزار قرار می‌گیرند.

صادق نیت بیان کرد: به منظور انتخاب روش مناسب برای مبارزه با این مگس‌های سفید باید از استادان دانشگاه که در زمینه مبارزه با حشرات و ناقلان فعالیت کرده و تجربه علمی دارند مشاوره‌های لازم را گرفت. همچنین راهکارهای بیولوژیک در مبارزه با این حشرات می‌تواند موثر باشد.

وی دقت در انتخاب سم را برای مبارزه با این حشرات بااهمیت خواند و یادآور شد: باید سمومی مورد استفاده قرار گیرد که با کمترین آسیب به انسان بیشترین تاثیر را داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
همچین میگید عسلک، ادم دوست داره همون جا بخورتشون قبل اینکه اونا برند توی دهنمون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
به ريس مركز بگين يه جايي بزنند كه از اين حشره ها توليد كنند عقيم باشن بعد رها سازي كنند در پايتخت ، اون موقع يواش يواش ريشه كن ميشن.
Iran (Islamic Republic of)
ن.ح
۰۸:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای قالیباف که میخوان سکان اداره کشور رو به دست بگیرند، زودتر به فکر سم پاشی درختان باشند و شهر تهران رو اداره کنند که بدبختیامون دوباره شروع نشه
Netherlands
مرتضی
۰۷:۵۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
این حشرات بسیار خطرناک هستن برای کشاورزی، ما در هرمزگان چند سالی هست که گرفتار این مگس سفید هستیم، مگس سفید در مزارع خیار و گوجه در زیر برگ زندگی میکنه که در عرض دو هفته جمعیت اونا صد برابر میشه، از شیره گیاهان تغذیه میکنن و عامل انتقال ویروس پیچیدگی برگ گوجه فرنگی از یک گیاه آلوده به تمام مزرعه هستن، اگر از طغیان اونا جلوگیری نشه خسارت 80 درصدی به مزرعه وارد میشه، فقط هم با دو دوره سم پاشی اگر نابود نشن دیگه اونچنان به سموم مقاوم میشن که با هیچ سم دفع آفات از بین نمیرند، در هوای آزاد هم تله های چسب زرد کارایی آنچنانی ندارند، شهر هشتبندی در جنوب شرق کشور از اوایل آبان تا اردیبهشت، بهترین محصولات خیار سبز، گوجه فرنگی، هندوانه، فلفل و پیاز را به بازار کشور عرضه میکنه، اصلی ترین قطب هندوانه شب یلدا هشتبندی میباشد، جا داره مسئولان سموم جدیدی رو تهیه کنن که جواب مثبتی بده در این راه، تله و چسب زرد و این جور چیزا بدرد گلخونه میخوره نه زمین های فضای باز صد هکتاری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
وقتی افراد بیسواد تز میدن بهتر از نمیشه درخت توت آوردن به وفور در شهر میکارن فکر امروز رو هم باید میکردن اون چسبهای مسخره جالبه که مثلا راه مبارزه با اونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
ممنون از اطلاع رسانی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف :-|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
مگسهاتون هم مثل خودتون سوسول تشريف دارن خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
اگه شهرداری سم پاشی کنه دیگه این اتفاقا نمیوفته

اقای قالیباف کلاتو بزار بالاتر الان تو پایتخته بعدا تو کل کشور میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
والا تا جایی که ما یادمونه پارسال میگفتن برای سلامتی هییییچ خطری ندارن حالا چطور الان یه دفه برا سلامتی مضر شدن حتما دلیلش عدم اقدام ب موقع شهردار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
دوباره هوا گرم شد و مگس های سفید آمدند. خدایش چرا از متخصصان در این امر استفاده نمی کنید؟
آخرین اخبار