یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشکیل کمیسیونی متشکل از پزشکان و مقامات سابق را برای تایید صلاحیت رئیس‌جمهور این کشور ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه هیل نوشت یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان به دنبال تقدیم قانونی برای تشکیل یک کمیسیون به منظور بررسی صلاحیت رئیس جمهور است. 

این نشریه در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی افزود: هدف از طرح جمی راسکین تشکیل دادن کمیسیون نظارت بر توانایی رئیس جمهور برای ایفای نقشی است که در متمم بیست و پنجم قانون اساسی درباره روند برکناری رئیس جمهور به آن پرداخته شده است. 

در متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا آمده است معاون رئیس جمهور و اکثریت اعضای کابینه یا نهادهایی مانند کنگره می‌توانند اعلام کنند که به اعتقاد آنها رئیس جمهور توانایی انجام دادن وظایف قانونی خود را ندارد. اگر رئیس جمهور از کناره‌گیری خودداری کند، دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنا می‌توانند به برکناری وی رای دهند. 

راسکین روز جمعه در بیانیه ای تاکید کرد: متمم بیست و پنجم، 50 سال پیش تنظیم شده، اما کنگره هیچگاه نهادی را که برای تصمیم‌گیری درباره صلاحیت رئیس جمهور از لحاظ فیزیکی یا روانی لازم است، تشکیل نداده است. 

راسکین می خواهد یک نهاد خاص متشکل از 10 پزشک، روانپزشک و مقام بازنشسته از جمله رؤسای جمهور و معاونان رئیس جمهور به انتخاب سران مجلس نمایندگان و سنا از هر دو حزب تشکیل شود. انتخاب رئیس این کمیسیون هم برعهده 10 عضو آن خواهد بود. 

اگر اوضاع ایجاب کند، کنگره قطعنامه‌ای را به تصویب خواهد رساند که از این کمیسیون می خواهد به بررسی صلاحیت رئیس جمهور بپردازد تا مشخص شود آیا از لحاظ جسمی و روانی توانایی انجام وظایف خود را دارد یا خیر. اعضای این کمیسیون باید یافته های خود را در اختیار کنگره قرار دهند. 

این طرح از ماه گذشته که راسکین آن را برای نخستین بار ارائه کرد تاکنون 20 حامی به دست آورده است.

راسکین تنها دموکراتی نیست که از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ از روند برکناری رئیس جمهور حمایت کرده است.   



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار