وقتی صحبت از انتخابات و صندوق آرا و کاندیدا می شود همه انتظار حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رای را دارند اما در واقع این زمانی محقق می شود که سهیم بودن در قدرت و اختیار برای مردم قطعیت یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، انتخابات، این رویداد عظیم ملی همواره در کارنامه درخشان خود شاهد حضور حداکثری ملت غیور ایرانی در ادوار مختلف در پای صندوقهای رای بوده که تنها علت مشارکت حداکثری مردم در این رویداد سهیم بودن در قدرت و اختیار است.

انتخابی برتر؛ کشوری آبادتر

مشارکت مردم استان اردبیل در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری از گذشته تا حال بسیار چشمگیر بوده و به تعبیری دیگر می توان گفت که مردم غیور دیار دارالارشاد همواره پا به پای ملت این مرزوبوم از شمالی ترین نقطه گرفته تا جنوبی ترین شهر برای آبادانی کشور خود و رقم زدن سرنوشتی آرمانی و افتخارآمیز برای آن تلاش کرده اند، این موضوع را زمانی در می یابیم که نگاهی به آمار آرای مردم اردبیل در طول سنوات گذشته بیاندازیم.

اردبیل پس از استان شدن که حدود دوره های انتخاباتی ششم تا اکنون را شامل می شود همواره حضوری چشمگیر در انتخابات ریاست جمهوری داشته است به طوری که در دوره ششم انتخابات ریاست جمهوری 49.16 درصد مردم این استان در مجموع آرا سهم داشتند.

در دوره های هفتم تا یازدهم نیز نقش مردم این استان در تعیین سرنوشت کشور مثال زدنی و در واقع در طول این ادوار نام مردم غیور آذربایجان بر سر زبانها بود به طوری که آمار شرکت کنندگان در انتخابات دوره ششم با رشد قابل توجهی در دوره دهم به 79.74 و دوره یازدهم به 71.89 درصد رسید و این افتخار و امتیاز مثبت برای همیشه در کارنامه انتخاباتی و ملی اردبیل به ثبت رسیده است.

انتخابی برتر؛ کشوری آبادتر

مشارکت حداکثری در انتخابات در ازای صیانت از آرای مردم

با توجه به اینکه دولت خود را موظف به اجرای انتخاباتی پرشور، سالم و بی طرفانه می داند اما در این میان وظیفه هریک از مردم به عنوان عنصری تاثیرگذار و تاثیرپذیر در بطن جامعه چیست؟

به دنبال یافتن پاسخ این سوال به سراغ یک کارشناس سیاسی رفتیم که توضیحات وی در این باره شنیدنی بود که وی با اشاره به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در ازای صیانت از آرای آنها گفت: مردم در تعیین سرنوشت کشور و دولت خود باید سهیم بوده و با بصیرت هرچه تمام تر با این موضوع مواجه شوند که در این میان آرای تک تک مردم در سمت و سوی انتخابات امانتی ارزشمند بوده و با کمال دقت و جدیت باید از آن پاسداری شود.

علی صحرانورد تصریح کرد: آموزه های دینی به هیچ یک از ما اجازه نمی دهد که در حق الناس دست درازی کنیم و قانون نیز بشدت در این زمینه قاطعیت لازم را دارد.

وی اضافه کرد: مجریان انتخابات باید از میان افرادی صادق، امانتدار و آشنا به امور سیاسی برگزیده شود چرا که در وهله اول حافظان اصلی آرای مردم این افراد بوده و ممکن است با کمی سهل انگاری از سوی هریک از این اعضا علاوه بر پایمال و ضایع شدن حق مردم کل دستگاه های دولتی نیز زیرسوال بروند.

کارشناسی سیاسی استان با اشاره به اینکه اعتقاد هر فردی برای خود محترم است و مسئولان نباید گرایش های سیاسی خود را در انتخابات دخالت دهند، اظهار داشت: باید انتخابات در سلامت کامل، بی طرفانه و با امنیت هرچه تمام تر برگزار شود که در همین رابطه تعامل کاندیداها با ستاد مرکزی انتخاباتی نیز خالی از لطف نیست.

صحرانورد با طرح اینکه مردم در انتخاب خود به افرادی که در تبلیغات اخلاقیات و قانون را رعایت نکنند اقبالی نداشته و سرنوشت خود را در به دست این چنین افرادی نمی دهند، گفت: مقوله تبلیغات انتخاباتی بحثی بس دراز و طویل است که باید موازین آن توسط هریک از افرادی که به عنوان یکی از گزینه های انتخابات پیش آمده اند به طور دقیق رعایت شود.

انتخابی برتر؛ کشوری آبادتر

ضرورت پرهیز از نگاه قومیتی در انتخابات

دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل با کنار زدن دیدگاه های مبتنی بر طایفه گرایی و نگاه های قومیتی تصریح کرد: انتخابات باید ملی باشد و نه محلی، نباید فضا به گونه ای باشد که هر فردی سعی کند به همشهریان خود رای دهد و این نگاه باید تغییر کند و مولفه های عمومی انتخابات در کشور بر اساس متغیرهای سیاسی مورد توجه عموم قرار گرفته و به نوعی مبنای دغدغه عمومی کشور باشد.

ماریا موسوی ضمن قدردانی از تلاش های ستادهای انتخاباتی در انعکاس لحظه به لحظه این رویداد ملی در مرکز استان، اظهار داشت: روابط عمومی استانداری برای پوشش رویدادهای انتخاباتی در ارتباط با رسانه ها خوب عمل کرده و نقش پیشرو بودن خود را به خوبی ایفا نموده است.

وی با بیان اینکه نگرش استانداری به رسانه ها معطوف به نگاه دولت و تقویت رسانه ها است، افزود: نگاه عادلانه و برابر به تمامی رسانه ها در خبر رسانی به رسانه ها از سوی استانداری وجود دارد؛ کما اینکه انتشار خبرهای انتخاباتی استانداری و مصاحبه های اختصاصی مسئولان در این نهاد حاکمیتی خود مصداق بارز این ادعا محسوب می شود.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری اردبیل در محور دیگری از گفتگوی خود در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با تشریح فضای فعلی انتخابات در اردبیل گفت: اتمسفر انتخابات باید به نحوی ایجاد شود که همه جناح ها در رقابتی سالم برنامه های خود را معرفی نمایند و به حمدلله این فضا هم اکنون در استان ما حاکم است.

موسوی وظیفه رسانه ها در انتخابات را خطیرتر دانست و تاکید کرد: در این شرایط رسانه ها باید بی طرف بوده و موضع گیری نکنند که خوشبختانه بسترهای برگزاری انتخاباتی هر چه باشکوه تر در جای جای استان اردبیل فراهم شده است و با آمادگی کامل به استقبال این رویداد ملی خواهیم رفت.

چشم امید مردم به بازگشت عدالت از دست رفته است

یکی از شهروندان اردبیلی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اذعان به نبود عدالت در جامعه کنونی به ویژه در خصوص مردم عادی، گفت: امیدواریم پس از گذشت سالیان دور و دراز و مشاهده گرفتاری بسیاری از اقشار طبقات پایین جامعه، عدالت از دست رفته دوباره با بر سر کار آمدن دولتی نو به کشور بازگردد، کشوری که همه در آن فقط حرف از عدالت می زنند.

این بانوی جوان با بیان اینکه تنها انتظار ما از رئیس جمهور آینده که طی چند روز آینده با آرای همین مردم انتخاب خواهد شد اجرای عدالت در تمامی زمینه هاست، افزود: اگر بیکاری، فساد اجتماعی، رکود اقتصادی و و و...بسیاری دیگر از مشکلات هم اکنون گریبان گیر کشور ماست اما باید دانست که شاه کلید همه این مشکلات رعایت عدالت در تمامی طبقات جامعه و در حق همه ملت به صورت مساوی است و لاغیر.

یکی دیگر از شهروندان استان که پیرمردی پا به سن گذاشته بود با بیان آرزوهای خود برای فرزندان جوان، اما بیکار خود به ما گفت: بیکاری در جامعه کنونی تا به حدی رشد داشته که کمر جوانان غیور این سرزمین را شکسته است و باید دولت به فکر چاره و راه حلی اساسی باشد.

این کاسب بازار ادامه داد: من 3 فرزند مجرد در خانه دارم که هر سه با مدرک تحصیلی و رتبه علمی بالا بیکار هستند و من به عنوان یک پدر واقعا از رئیس جمهور آینده انتظار دارم که در کنار اولویتهای دیگر خود رفع بیکاری از کشور را نیز مدنظر قرار دهد.

انتخابی برتر؛ کشوری آبادتر

به عمل کار برآید؛ به سخندانی نیست...

دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار ما به نظر وی در مورد شعارهای انتخاباتی هر یک از کاندیداها، گفت: ما از تمامی کاندیداها خواهشمندیم که برحسب برخی باورهای غلط جامعه فقط شعار ندهند چرا که واقعا به عمل کاربرآید؛ به سخندانی نیست.

این جوان 28 ساله با بیان اینکه هریک از کاندیداها تا قبل از انتخاب فقط شعار و یک سری حرفهای باد هوا زده و متاسفانه بعد از به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری به همین حرفهای خود بی اعتنا می شوند، اظهار کرد: این امر در دوره های قبلی نیز به وضوح قابل مشاهده بوده و من واقعا به عنوان یک جوان و عضوی از این جامعه از تک تک این عزیزان خواهش دارم اگر خصوصیات یک رئیس جمهور موفق را در خود نمی بینند با فروتنی از پذیرش این مسئولیت سنگین دوری کنند.

وی با ذکر یک توصیه به کاندیداها حرف خود را ادامه داد: من یک توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری دارم که اگر می خواهید باتمام قدرت مشکلات کنونی جامعه را ریشه کن کنید ابتدا از طبقات پایین و ضعیف جامعه آغاز کنید چرا که بیکاری، فساد اجتماعی، اخلاقی، طلاق و بسیاری دیگر از مشکلات خرد و کلان از همین مناطق آغاز شده و به مرور رشد می کنند.

یکی از کارگران کارخانه چوب آلات استان نیز با گله مندی از دولت مردان بیان داشت: در طول دولت های قبلی همه ملت شاهد بودند که هیچ یک از کاندیداهای انتخاب شده به وعده های قبل از انتخابات خود عمل نکردند که نمونه بارز این امر دولت کنونی است.

این کارگر زحمتکش افزود: اگر من به عنوان نان آور 7 نفر در خانه بعد از مدتی به دلیل افت تولید کارخانه، بدهی های انباشت شده و یا هر دلیل دیگری از کار بیکار شدم چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ چه کسی شکم خانواده مرا سیراب خواهد کرد؟

وی اظهار کرد: ما انتظار زیادی از هیچ یک از این کاندیداها و یا حتی دولت مردان نداریم جز اینکه آسایش به معنای حقیقی را برای ما به ارمغان بیاورند و این تنها در صورتی محقق خواهد شد که در کنار اتحاد، عدالت و انسانیت هریک از نامزدهای انتخاباتی پشت ولایت فقیه پیرو اسلام و بیزار دشمنان باشند.

مشارکت مردم یک هزار و 72 شهر و روستا در انتخابات شورا

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل با اشاره به مشارکت مردم یک هزار و 72 شهر و روستای اردبیل در انتخابات شوراهای اسلامی گفت: مردم 26 شهر و یک هزار و 46 روستای استان در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی مشارکت داشته و اعضای شوراهای شهر و روستای خود را خود انتخاب خواهند کرد.

ناصر نصیری اظهار داشت: در شهرهای تا 50 هزار نفر شهروندان پنج نماینده، در شهرهای 50 تا 200 هزار نفر هفت نماینده، در شهرهای بالای 200 تا 500 هزار نفر 9 نماینده و در شهرهای بالای 500 هزار نفر نیز 11 نماینده انتخاب خواهند کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با بیان اینکه تعداد نمایندگان شوراها در مرکز شهر و روستاهای اردبیل مشخص شده است، یادآور شد: در استان، شهر اردبیل دارای 11 عضو شورا، شهرهای مشگین شهر و پارس آباد نیز هفت نماینده و بقیه شهرها هم پنج نماینده خواهند داشت.

رئیس ستاد انتخابات استان با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف به اجرای انتخاباتی پرشور، سالم و بی طرفانه می داند، افزود: تک تک آرای مردم امانتی ارزشمند بوده و با کمال دقت و جدیت از آن پاسداری می شود در واقع در این راستا آموزه های دینی به هیچ یک از ما اجازه نمی دهد که در حق الناس دستی داشته باشیم و قانون نیز به شدت در این زمینه مبنای کار است.

انتخابات در واقع یک وادی نامعلوم بوده که ما، یعنی ملت ایران باید با بالا زدن آستین همت و آگاهی و بینش اسلامی این وادی را به یک گلستان ایده آل مبدل سازیم که امید داریم در انتخابات پیش رو هر یک از ما با در نظر گرفتن منافع شخصی، حقوق دیگری را در نهایت ناجوانمردی زیر پا نگذاریم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.