دبیر شورای علمی-تربیتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: طلبگی به معنای افزودن علم نیست بلکه به معنای رشد علمی کردن و ورز دادن دانش در ذهن انسان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام حمید محمدی  امروز در همایش تجلیل اساتید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان اظهار داشت: طلبگی به معنای افزودن علم نیست بلکه به معنای رشد علمی کردن و  ورز دادن دانش در ذهن انسان است.

وی افزود: اگر در  همه حوزه‌ها یک اتفاق بیفتد به این معناست که همه چیز اتفاق افتاده و اگر غیر از این باشد به معنای این است که کار مهمی انجام نشده و آن کار، آشنایی طلاب با مثلث الهی است که سه ضلع مقام تنزیل، مقام تبیین و مقام تصعید است.

دبیر شورای علمی- تربیتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: مقام تنزیل قرآن همان آشنایی با قرآن مکتوب است که خداوند آن را در حد فهم بشریت نازل کرده، مقام تبیین هم همان قرآن ناطق است که طلاب باید آشنایی بیشتری پیدا کنند و مقام سوم قرآن صاعد یا وجه گفتمان این مثلث با ماست که مجموعه‌ای از معارف ناب شامل مناجات و ادعیه است.

وی با اشاره به رسالت اصلی حوزه در سه بخش بیان کرد: سه وجه اصلی رسالت حوزه علمیه، بخش اول علم به معنای انتقال مجموعه‌ای از معارف قرآنی، الهی و اسلامی؛ بخش دوم اخلاق و سوم تبلیغ دین و رساندن پیام آن در قالب تحقیق و تدریس است.

محمدی به نقش اصلی اساتید هم اشاره‌ای کرد و گفت: یک استاد باید بتواند عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه در نقش خود وارد شود به این صورت که در حوزه وارد شده تسلط کافی داشته باشد، بتواند کلام بنده را به منبع الهی وصل کند و برای انتقال آن‌ها از مهارت‌ها و ظرفیت‌ها بهره بگیرد.

وی در ادامه  شباهت معلمان به شمع را شعاری بسیار سخیف دانست و تأکید کرد: معلمی هنر تربیت و پرورش است و بهترین تشبیه برای معلم نور است‎، زیرا که ویژگی نور، تنویر است، یعنی هم به دیگران نور می‌دهد و هم در اثر این نوردهی خودش هم نورش گسترده و پخش می‌شود.

دبیر شورای علمی-تربیتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران  به روش‌های جدید حوزه‌های علمیه در تدوین متون درسی اشاره کرد و یادآور شد: طلاب 160 واحد مشترک درسی دارند که از امسال 30 واحد درسی جدید با 5 گرایش فقه، تفسیر، کلام، تبلیغ و اخلاق اجرایی می‌شود تا طلاب با آشنایی بیشتر و تخصصی با این دروس از نیم سال دوم سال چهارم و سال پنج انتخاب رشته بهتری داشته باشند.

وی اذعان داشت: دروس ارائه شده هویت تخصصی ایجاد می‌کند و آمادگی ورود به سطح سه حوزه  را در طلاب با این هدف به وجود می‌آورد که در پایان سطح دو یک طلبه باید دانش پایه را بلد و با روش تحقیق آشنایی کامل باشد تا بتواند حتی در صورت ادامه ندادن حوزه علمیه، شخصاً کارورزی و پژوهش کند.

محمدی با اشاره به وضعیت فعلی کتب درسی و متون آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ما تا به حال توانسته‌ایم در مقاطع تحصیلی سطح دو و سه بیش از 130 عنوان کتاب درسی و منبع آموزشی تولید کنیم که مژده می‌دهم از امسال طرح متن‌های موازی اجرا خواهد شد.

وی در پایان به اهمیت متون درسی تأکید کرد و گفت: متن درسی هر چند بسیار مهم است اما همه آن چیزی که استاد به آن نیاز دارد، کتاب درسی به تنهایی نیست بلکه در کنار متن درسی نیاز به محتوایی با نام بسته آموزشی داریم که شامل کتاب درسی، کتاب کار، کتاب استاد، کتاب مکمل آموزش، منابع مکمل آموزش، نرم افزارهای آموزشی است و کتاب درسی یکی از اجزای این بسته است که بقیه این اجزاء متناسب با عناوین درسی آماده می‌شود.

 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.