آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

اعلام صریح افزایش ۱۷ درصدی شهریه مدارس غیردولتی مورد تایید نیست/ راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات پرسنلی معلمان غیردولتی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخبار و رویدادهای متعددی همراه بوده که به برخی از این رویدادها در ادامه اشاره می شود.

اعلام صریح افزایش ۱۷ درصدی شهریه مدارس غیردولتی مورد تایید نیست/ راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات پرسنلی معلمان غیردولتیبه گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعلام صریح افزایش ۱۷ درصدی شهریه مدارس غیردولتی مورد تایید نیست، راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات پرسنلی معلمان غیردولتی، تعیین چارچوبی برای توانمندسازی و صلاحیت های حرفه‌ای مربیان پیش‌دبستانی، تخصیص ۷ میلیون تومان اعتبار برای خدمات حمایتی دانش آموزان استثنایی، تعیین زمان مهلت اعتراض به شهریه‌های ابلاغی، تلاش برای تعیین و تکلیف وضعیت استخدام معلمان حق‌التدریس، پرداخت معوقات حق التدریسی‌ها در انتظار تخصیص اعتبار است و توجه آموزش و پرورش به اصلاح ناهنجاری‌های عضلانی دانش‌آموزان از جمله رویدادهای آموزش و پرورش در هفته گذشته است.

حسن مسعودی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، گفت: در سال تحصیلی جدید به استناد ماده ۱۵ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی «الگوی شهریه» ملاک عمل تعیین شهریه قرار گرفته است.

وی افزود: در این الگو تعیین شهریه براساس هفت آیتم که شامل: دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات و شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور، می‌باشد تعیین و بر همین مبنا برای هر مدرسه ابلاغ شده است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هیچگونه مطلبی صراحتا از سوی اینجانب مبنی بر افزایش ۱۷ درصدی شهریه مدارس غیردولتی کشور بیان نشده است.

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت ثبت اطلاعات پرسنلی معلمان غیردولتی و نظارت بر نیروی انسانی در مدارس غیردولتی بیان کرد: سامانه ای برای تجمیع اطلاعات معلمان این مدارس وجود ندارد البه هماهنگی‌هایی با سازمان مدارس غیردولتی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: مدارس غیردولتی فقط برای شهریه مدارس سامانه ثبت اطلاعات دارند و براساس اعلام آمادگی این سازمان از امسال جمع آوری اطلاعات معلمان غیردولتی در دستور کار قرار می گیرد.

چهاربندعنوان کرد: نیاز به طراحی جدید این سامانه و تامین اعتبار برای آن نیستیم چراکه چنین سامانه ای برای معلمان مدارس دولتی وجود داشته و می توانیم  نسخه ای از آن را برای مدارس غیردولتی اختصاص دهیم.


حسین فرزانه معاون توسعه و پشتیبانی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت به تازگی ۳ هزار و ٢٥٠ میلیارد برای معوقات بازنشستگان سال ٩٥ اختصاص داده است بنابراین باید منتظر تخصیص اعتبار جدید باشیم.

وی ادامه داد: معوقات حق‌التدریسی‌های آزاد پرداخت شده است، اما هنوز پرداختی‌های حق التدریسی‌های شاغل باقی مانده است که به محض تامین اعتبار این معوقات به زودی پرداخت می‌شود.


مهرزاد حمیدی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های حرکتی دانش‌آموزان افزایش یابد اظهار داشت: عمده مشکلات و ناهنجاری‌های حرکتی که اکنون دانش‌آموزان به آن مبتلا هستند مربوط به ضعف عضلانی است. 

وی ادامه داد: برای ترویج فعالیت‌های حرکتی میان دانش‌آموزان اقدامات پیشگیرانه از قبیل المپیاد‌های درون مدرسه‌ای و طرح حیات پویا از سوی سازمان تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش انجام شده است. 

 حمیدی بیان کرد: سال گذشته برای اولین بار این کانون‌ها در تمامی مراکز استان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و امسال پوشش دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند و در سایر شهر‌ها نیز برپایی این کانون‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم. 
 
 
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در خصوص تعیین شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده عنوان کرد: کلیه استان های کشور موظف بودند تا اطلاعات مدارس و ثبت‌نامی خود را برای بررسی در اختیار مناطق قرار دهند تا در نهایت و طی ارزیابی ها در شورای نظارت مرکزی بررسی شود.
 
وی ادامه داد: چنانچه اطلاعات رسیده باشد این ارزیابی ها انجام شده  و برای سایر استان ها نیز در حال بررسی است. 
 
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: اطلاعات شهریه باید کامل باشد و پس از آن در اختیار مدیران مشارکت ها قرار گیرد تا بر این اساس ابلاغ شهریه اعلام شود..

گرد تصریح کرد: موسسان در استان ها بعد از تایید نهایی شهریه، تا ۲۰روز امکان اعتراض دارند و در شرایطی که شهریه ابلاغی مطابق نظر آنها نباشد بررسی های مجدد در کارگروه های تخصصی انجام می‌شود.


اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص توجه به وضعیت استخدام معلمان حق‌التدریس و تعیین و تکلیف شرایط آن‌ها اظهار داشت: تلاش داریم تا تمهیداتی برای وضعیت استخدامی این گروه از معلمان بیاندیشیم.

وی ادامه داد: بر این اساس کلیات طرح استخدام معلمان حق‌التدریس تصویب شده و جزئیاتی باقی مانده که باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات کار کارشناسی روی آن انجام شود.

عباسی با بیان اینکه سعی داریم تا تابستان تعیین تکلیف معلمان و حق‌التدریس انجام شود گفت: با کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرای این کار جلساتی باید داشته باشیم.


رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درخصوص توانمندسازی مربیان دوره پیش‌دبستانی بیان کرد: برای معلمان این دوره در حال آماده سازی چارچوبی هستیم تا مبنای صلاحیت های حرفه‌ای معلمان قرارگیرد. 

وی ادامه داد: براساس این چارچوب جذب مربیان در مقطع پیش دبستانی باید مبتنی بر ویژگی ها و نگرش هایی باشد و این مساله مورد ارزیابی قرار می گیرند.
 
حکیم زاده با بیان اینکه این طرح اکنون در دست اجرا است، تصریح کرد: مطالعات میدانی و تطبیقی این طرح انجام شده و شاخص هایی داریم تا بر این مبنا حرکت کنیم.


مجید قدمی رییس آموزش و پرورش استثنائی به ارائه خدمات حمایتی برای دانش‌آموزان استثنائی اشاره کرد و گفت: این مسئله جزو مهمترین کارهایی است که طی سال‌های اخیر انجام شده و در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴، هفت میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص دادیم و امیدواریم برای سال تحصیلی ۹۶ - ۹۵ این مقدار به ۱۰ میلیارد افزایش یابد.

وی افزود: هر چند مشکلاتی در حوزه آموزش و پرورش استثنائی وجود دارد، اما در مسئله کتا‌ب‌های درسی و سرویس ایاب و ذهاب اقدامات ارزشمندی انجام شده و در بحث سرویس اکنون سهم خانواده‌ها ۲۰ درصد و سهم دولت ۸۰ درصد از هزینه‌ها است علاوه بر این مسئله به فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و ورزشی در حوزه دانش‌آموزان و همکاران توجه داشتیم.

قدمی تصریح کرد: از سال ۸۶ تا ۹۱ مشکل سنوات ا‌رفاقی معلمان را داشته‌ایم که حل شد و بر اساس قانون سنوات ارفاقی به ازای هر یک سال فعالیت روز به سابقه کاری معلمان اضافه می‌شود، علاوه بر این مسئله مشکل پرداخت سنوات ارفاقی از سال ۸۸ تا ۹۱ وجود داشت که با هماهنگی‌ها صورت گرفته پرداخت این مبالغ انجام می‌شود که برآورد‌ها ۶۰ میلیارد تومان برای این سنوات در نظر گرفتند و اولویت پرداختی با افرادی است که در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شعبانپور
۱۹:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
چه زمانی اعتبارازراه می رسد تا پرداخت حق التدریس فرهنگیان رسمی انجام شود ۸ ماه گذشت.
آخرین اخبار