به گزارش خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این روزها به این سوال برمیخوریم که آیا خدا در قرآن کریم به حضرت مهدی (عج) اشاره کرده است یا نه؟ آیا نامی از امام زمان (عج) در قرآن آمده است؟ در جواب باید گفت؛ خداوند در کتاب الهی به طور مستقیم به نام حضرت مهدی و یا ظهور امام زمان (عج) اشاره نکرده، ولیکن براساس تفسیر آیات و معانی اين امر در سورههایی چون؛ آل عمران، توبه، صف، هود، یوسف، یونس، ص، حجرات، مرسلات، نازعات، فجر، بقره و علق نمایان شده است كه در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
بقره ـ جزء۲ ـ آیه ۲۴۸
«وَ قَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ، وَ بَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ»
و پيامبرشان به آنان گفت: يقيناً نشانه فرمانروايى او اين است كه آن صندوق [ كه موسى را در آن گذاشتند و به دريا انداختند ] نزد شما خواهد آمد، در آن آرامشى از سوى پروردگارتان است. و باقى مانده اى از آنچه خاندان موسى و هارون به جا گذاشته اند [ چون الواح تورات ، عصاى موسى و عمامه هارون ] و فرشتگان آن را حمل می كنند ، البته در آن نشانه اى براى شماست اگر مؤمن باشيد . « 248»
حضرت مهدی که وارث انبیاء و اوصیاء است، هنگام ظهور میراث بعضی از انبیاء و اوصیاء را با خود همراه دارد و بر دلهای کسانی که درباره ایشان شبهه دارند، از این طریق خویشتن را اثبات می کند.
آیاتی از نوع دلالت محتوایی به حضرت مهدی (عج)
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا» (سوره فتح آیه ۲۸ )
اوست كسى كه پيامبر خود را به (قصد) هدايت با آيين درست روانه ساخت تا آن را بر تمام اديان پيروز گرداند و گواه بودن خدا كفايت میكند.
محتوای این آیه به حضرت مهدی (عج) دلالت دارد؛ چون هنوز دین حق اسلامی به کل جهان کامل پخش نشده است و در عصر ظهور ایشان این کار صورت می پذیرد.
سوره یوسف دوازدهمین سوره قرآن و در جزء ۱۲ قرآن قرار گرفته. مطلب بعد اینکه که خواب حضرت یوسف (ع) یک تعبیرش حضرت مهدی (عج) است که در آیه چهارم این سوره اشاره میشود.
إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ «4»
( ياد كن) آن گاه كه يوسف به پدرش گفت: پدرم! من در خواب ديدم يازده ستاره و خورشيد و ماه برايم سجده كردند! «4»
در میان ۱۴ معصوم و یا دوازده امام که این توفیق برای تشکیل حکومت ایجاد نشد؛ بر حضرت مهدی (ع) این توفیق ایجاد می شود که مثل یوسف پیامبر (ع) حکومت تشکیل دهند و عدالت را در جامعه مورد اجرا قرار دهند و ظلم و ستم را از بین ببرند. البته هیچ از درجه آنان نمیکاهد؛ چرا که آنها هر آنچه که وظیفه خداوندی بود را انجام دادند لکن این مردم بودند که آمادگی را نداشتند که آنان قیام کنند و قیام آنان از ذریه خودشان بنام حضرت مهدی (عج) که امام ۱۲ است و به قائم آل محمد (عج) شهرت یافته، صورت می پذیرد. آیه چهارم سوره یوسف از این جهت، از لحاظ اعجاز عددی نیز به امام زمان (عج) و به ۱۴ معصوم (ع) نیز ربط دارد.
اعجاز عددی قرآن در اشاره به حضرت مهدی (عج)
کلمه صاحب در قرآن ۱۲ بار آمده و اشاره به ۱۲ امام معصوم (ع) و یا شاید به حضرت صاحب الزمان (عج) که امام دوازدهم هستند، دارد.
کلمه قیام نیز در قرآن ۱۲بار یاد شده که به قیام امام زمان، حضرت حجت (عج) اشاره دارد، چرا که طبق روایات حضرت مهدی (ع) قائم آل محمد (ص) است.
کلمه قائم در آیه 12 سوره یونس آمده است.
سوره یونس ـ جزء ۱۱
«وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا نْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ «12»
و چون انسان را گزند و آسيبى رسد ، ما را [در همه حالات] به پهلو خوابيده يا نشسته يا ايستاده [به يارى] می خواند ، پس زمانى كه گزند و آسيبش را برطرف كنيم ، آن چنان به راه ناسپاسى و گناه می رود كه گويى هرگز ما را براى برطرف كردن گزند و آسيبى كه به او رسيده [به يارى] نخوانده است، اين گونه براى اسراف كاران اعمالى كه همواره انجام میدادند آراسته شده تا جايى كه زشتى اعمالشان را نمی فهمند. « 12»
سوره ص ـ جزء ۲۳
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ ذُو الْأَوْتَادِ «12»
پيش از اينان نيز قوم نوح و عاد و فرعون كه از تمام ابزار حاكميت برخوردار بودند، پيامبران را انكار كردند « 12»
ذُو الْأَوْتَادِ (كسی (حضرت مهدی) كه البته صاحب قدرت و دارای اوتاد و ياران خاصی است)
المرسلات ـ جزء ۲۹
لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ «12»
اين امور براى چه روزى به تأخير افتاده ؟ « 12»
اشاره به غيبت طولانی حضرت مهدی (عج) دارد.
النازعات ـ جزء۳۰
قَالُوا تِلْكَ إِذًا كَرَّةٌ خَاسِرَةٌ «12»
و گويند: [اگر قيامتى در كار باشد] بازگشت به حيات دوباره در آن زمان بازگشتى زيان بار است . «12»
اشاره به مسئله رجعت و حيات در ظهور امام زمان دارد.
الفجر ـ جزء۳۰
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ «12»
و در آنها فساد و تباه كارى فراوانى به بار آوردند ؟ « 12»
اشاره به كثرت فساد در زمان غيبت و نزديك به ظهور حضرت مهدی (عج) امام دوازدهم است.
العلق ـ جزء۳۰
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى «12»
يا [ديگران را] به پرهيزكارى وادارد؟ آيا آن بازدارنده سزاوار كيفر سخت نيست؟ « 12»
ائمة (ع) امركننده به تقوا هستند؛ مخصوصا امام زمان (عج). حضرت مهدی (عج) امام دوازدهم اين امر را به اجرا میگذارد.
سوره هود و حضرت مهدی (عج)
کلمه بقیة الله در آیه ۸۶ این سوره آمده است و محتوای آن با وجود مبارک امام زمان (عج) بیشتر مطابقت می کند.
بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ «86»
آنچه خدا باقى میگذارد، براى شما بهتر است اگر مؤمن باشيد و من بر شما نگهبان نيستم. « 86»
وَانتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ سوره انعام آیه ﴿۱۲۲﴾
گفتنی است، بیشترین آیات و نشانهها در قرآن با اعداد 12 و 13 یاد شده، که می توان گفت 12 نشان حضرت موعود و 13 برگرفته از 313 یار امام زمان (عج) است.
انتهای پیام/
خداوند هیچگاه در قران به امام دوازدهم اشاره ای نکرده و اگر چنین چیزی وجود میداشت و به ان مستقیم و بی پرده اشاره میکرد . در ضمن شما در قران هر عددی را که با ان مواجه میشود را به امام زمان نسبت میدهید مثلا میگویید عدد ۱۳ یعنی ۳۱۳ یار امام دوازدهم . اگر ۲۶ نوشته بود حتما میگفتید که چون ۲۶ تقسیم بر ۲ میشود ۱۳ ، پس یعنی ۳۱۳ . آیا خودتون این حرفها و دلایل غیر منطقی رو قبول دارید ؟ در ضمن مگر خداوندی که همه چیزش بر پایه نظم است آیا عقلش نمیرسید تا به صراحت بگه که من یه نفر رو میارم که اسمش مهدی خواهد بود و امام شما خواهد بود ؟ مردم دیگه میفهمند .
یکی نبود
غیر از خدا هیچکی نبود
اللهم إهدناالصراط المستقیم.
انشاألله
همچنین اگر همه چیز واضح و صریح در قرآن بیان می شد زمینه برای تحریف و تغییر آن توسط تکذیب کنندگان فراهم میشد.