خبرگزاری یونهاپ در گزارشی به بررسی چالش‌های پیش روی رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی پرداخت.

رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی با چه چالش‌هایی روبروست؟/ آیا مون جائه-این اقتصاد سئول را متحول خواهد کرد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری یونهاپ در گزارشی از سئول نوشت: همانطور که انتظار می رفت مون جائه-این توانست در نوزدهمین انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی به پیروزی قاطع دست یابد، اما کارشناسان بر این باورند که چالش های دشوار اقتصادی داخلی و خارجی، در انتظار رئیس جمهور جدید و تیم وی هستند.

به گفته این کارشناسان، مهمترین وظیفه دولت جدید کره جنوبی پویا کردن رشد اقتصادی این کشور است که در حال حاضر به لطف افزایش صادرات و سرمایه گذاری‌ها نشانه های روشنی از احیا در آن دیده می شود.

ماه آوریل، صادرات چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، 24/2 درصد افزایش داشت که بالاترین سطح طی هفت سال گذشته محسوب می شود. بهبود وضعیت صادرات این کشور تا حد زیادی با احیای اقتصاد جهانی در ارتباط است. 

بنابر اعلام صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی جهان در سال 2017 سه و نیم درصد (3/5 درصد) افزایش خواهد داشت. پیش بینی قبلی این نهاد بین المللی سه و چهار دهم درصد (3/4 درصد) بود.

در نتیجه، کره جنوبی که بیشتر فعالیت‌های اقتصادی آن به تجارت وابسته است، پیش بینی در مورد رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 را از دو و نه دهم درصد (2/9 درصد) به هفت درصد (7 درصد) افزایش داده است. به موازات آن، اخیرا سرمایه گذاری‌ در ابزارهای تولیدی به خصوص به لطف فروش تراشه های حافظه، قابل توجه بوده است، به طوری که شاخص مربوط به سرمایه گذاری در بخش تجهیزات، ماه مارس در مقیاس سالانه 22/8 درصد افزایش داشت.

اندیشکده های داخلی و بین المللی و موسسات خصوصی پیش بینی خود را در مورد رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 افزایش داده اند. موسسه کره ای توسعه (KDI)  پیش بینی خود را در مورد رشد اقتصادی کره جنوبی در سال 2017 از 2/4 درصد به 2/7 درصد و موسسه تحقیقات اقتصادی ال.جی. نیز از 2/2 درصد به 2/6 درصد افزایش داده اند.

صندوق بین المللی پول نیز ماه آوریل در آخرین گزارش اقتصادی خود پیش بینی قبلی خود را در مورد رشد اقتصادی این کشور، با یک دهم درصد افزایش به 2/7 درصد رساند.

کیم سِئونگ-تائه، پژوهشگر در موسسه KDI می گوید: «‌به رغم احیای اقتصادی متوسط، مسئولان مالی کشور در برخورد با خطرات احتمالی داخلی و خارجی باید نقشی مهم در تحریک اقتصاد ایفا کنند. دولت جدید باید در ماههای آینده سیاست‌های پولی و مالی انعطاف پذیرتری را اتخاذ کند.»

به گفته کارشناسان اقتصادی، سطح همچنان پایین مصرف خصوصی ممکن است به شدت بر اقتصاد تاثیرگذار باشد و این در حالی است که بلاتکلیفی سیاسی ماهها بر اعتماد مصرف کننده فشار آورده است.

براساس آخرین گزارش موسسه KDI ، «رشد خرده فروشی و تولید در خدمات همچنان در سطح پایینی است، در حالی که اعتماد مصرف کننده بهبود نسبی داشته است و هنوز احیای اقتصادی قوی قطعی نیست.»

رئیس جمهور مون پیشتر تعهد کرده بود درست پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور، یک بودجه تکمیلی دیگر را با هدف تقویت بودجه سال 2017 به ارزش 400 میلیارد و 500 میلیون وون (354 میلیارد دلار) برنامه ریزی کند.

برخی خواستار یک طرح اقدام تهاجمی تر و جامع‌تر برای ایجاد اشتغال در یک چشم انداز بلند مدت شده اند، در حالی که مصرف خصوصی ارتباط تنگاتنگی با درآمد ثابت خانوارها دارد.

ایجاد بیش از 800 هزار شغل در زمینه های مربوط به بخش دولتی در چارچوب تلاش‌ها با هدف بهبود بازار کار برای جوانان، از وعده های انتخاباتی مون بود. در سال 2016  نرخ بیکاری در بین جوانان بین 15 تا 29 ساله این کشور 9/8 درصد بود که خیلی بیشتر از متوسط نرخ بیکاری جهانی (3/7 درصد) است.

به گفته کارشناسان، در عرصه خارجی، رویکرد حمایت گرایی آمریکا (حمایت از تولید داخلی) یکی از مهمترین مسائلی است که رئیس جمهور جدید کره جنوبی با آن رو به رو است.

واشنگتن موضع سخت گیرانه ای در مورد تجارت آزاد اتخاذ کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کشورش را از پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام (TPP) خارج کرده و بر حملاتش به توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) افزوده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین کره جنوبی را هدف قرار داده است. وی که توافق تجارت آزاد با کره جنوبی را توافقی « وحشتناک » می خواند، با بیان اینکه این توافق دوجانبه موجب کسری تجاری کشورش به مبلغ 28 میلیارد دلار شده است، افزود در مورد این توافق مجددا مذاکره یا آن را لغو خواهد کرد.

یون چانگ-هیون، استاد دانشگاه ملی سئول گفت: «مسئله تجاری، مسئله ای بسیار مهم برای کره جنوبی است. ما باید از مناقشه با آمریکا اجتناب کنیم. رئیس جمهور جدید باید به موضوعات مربوط به تجارت و ارز با واشنگتن رسیدگی کند.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار