رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که برخی مقام‌های دولتی آن کشور خواهان اعزام حداقل 3هزار نیروی امریکایی دیگر برای مبارزه با طالبان در افغانستان شده‌اند.

امریکا سه هزار نیروی تازه نفس به افغانستان اعزام می کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس این طرح، که کلیات آن از جمله در روزنامه‌های امریکایی واشنگتن پست و نیویورک تایمز منتشر شده، همچنین به فرماندهان امریکایی در افغانستان اجازه داده خواهد شد تا رهبران طالبان را در افغانستان هدف حملات هوایی قرار دهند.

این طرح که با انگیزه کمک به پایان دادن به شورش طالبان در افغانستان تهیه شده، برای اجرا باید به تصویب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، برسد. هنوز منابع رسمی ایالات متحده در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

قرار است رئیس جمهوری امریکا روز ٢٥ می در نشست سران کشورهای عضو سازمان ناتو شرکت کند و انتظار می‌رود تا آن زمان، نظر خود نسبت به استراتژی ایالات متحده در جنگ افغانستان را مشخص کرده باشد.

منابعی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که ناتو از بریتانیا خواسته است تعداد نیروهای خود در افغانستان را افزیش دهد. این اقدام بخشی از طرح افزایش نیروهای ناتو در افغانستان است.

بریتانیا در حال حاضر ۵۰۰ نیرو در افغانستان دارد که وظیفه اصلی آن آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان است.

به تصمیم دولت قبلی امریکا، ماموریت رزمی نیروهای آن کشور علیه طالبان در افغانستان در سال ۲۰۱۴ تمام شد، اما نیروهای ویژه امریکایی کمک به نیروهای افغان را ادامه داده‌اند.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان چند ماه قبل به کنگره آمریکا گفت که برای خروج از "بن‌بست" کنونی در جنگ افغانستان، به اعزام نیروی بیشتری نیاز است.

مقام‌های ناتو و امریکایی در افغانستان می‌گویند که ۶۲ درصد نفوس و ۵۷ درصد خاک افغانستان در کنترل دولت این کشور است وحضور شورشیان مخالف دولت در سایر مناطق مانع از اعمال کامل حاکمیت دولت بر تمامی خاک و جمعیت این کشور شده است.

جان نیکلسون اخیرا گفته بود که افغانستان برای اجرای موثر عملیات ضد تروریستی با کمبود نیروهای مشورت‌دهی و آموزش‌دهی ناتو مواجه است تا نیروهای دولتی افغانستان را در رده‌ها و سطوح‌ مختلف کمک کنند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا ماه گذشته (۲۴ اپریل) در یک کنفرانس خبری مشترک با ژنرال نیکلسون در کابل گفت سال ۲۰۱۷، سال پرچالش دیگری برای نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود.

آقای ماتیس همچنین تأکید کرد که کشورش "شانه‌به‌شانه" در کنار افغان‌ها می‌ایستد.

وزیر دفاع امریکا شورشیان مسلح در افغانستان را "دشمن وحشی" خواند و گفت کارهایی که آنها می‌کنند، دلیل واضحی بر این است که آمریکا باید برای شکست آنان همکاری کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار