ویژگی‌های غرفه‌ها و کتاب‌های عرضه شده در مدت هشت روزی که از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گذشت 8 روز از برگزاری نمایشگاه کتاب غرفه‌داران سخت مشغول فروش و ارائه کتاب‌های خود هستند. برخی از این ناظران در گفتگو با خبرنگاران باشگاه خبرنگاران از ویژگی‌های غرفه و کتاب‌های خود گفتند.

در صدرنشینی «قصه های خوب برای بچه های خوب» 

سهیلا امیری مسئول غرفه انتشارات شکوفه (خردسال امیرکبیر) در گفتگو با خبرنگار گفت: شکوفه امسال با 50 جلد عنوان جدید به نمایشگاه رسید. دو مجموعه در قسمت کودک و خردسال داریم و یک مجموعه جدید در گروه نوجوان داریم.« قصه‌های موش کوچولو» که شامل مجموعه مهارت‌های رفتاری است که در آن آموزه‌های رفتاری و اخلاقی برای خردسالان وجود دارد. لاله جعفری نویسنده این مجموعه است. قصه‌های خلاق «ده لقمه قصه» هم مجموعه جذاب و جدید دیگر حاضر در نمایشگاه است. 

وی از کتاب‌های شاخص این فروشگاه به کتاب‌های مهدی آذریزدی اشاره کرد و گفت: سال‌های سال است که «قصههای خوب برای بچه‌های خوب» مهدی آذریزدی در صدر فروش است و کتاب‌های این مجموعه همگی بالای چاپ پنجاهم هستند.

امیری در پایان تصریح کرد: فروش نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده است. ما خودمان در طراحی غرفه تغییراتی ایجاد کردیم. آمار کلی نشان می‌دهد که فروش در نمایشگاه 15 درصد رشد داشته و من خودم شخصا این رشد را احساس می‌کنم.

پرتقال؛ یک غرفه با طراحی جذاب برای کودکان

فریبا منوچهری مسئول غرفه پرتقال گفت: انتشارات کودک و نوجوان پرتقال چند روز پیش یک ساله شد و  تولد یک سالگی آن را چند روز پیش گرفتیم. با 150 تا 160 عنوان جدید که برای گروه‌های سنی سه ساله تا  15ساله و بالاتر مناسب هستند، در نمایشگاه فعالیت داریم.

وی ادامه داد: همه ترجمه شده جزو پرفروش‌های نیویورک تایمز و اکثر آنها نامزد جایزه گودریز هستند. فروش ما نسبتا خوب بوده. کودکان  فضای غرفه، طرح کاراکترهای روی دیوار، کل طراحی غرفه و لباس‌ها را دوست داشتند و این برای ما راضی‌کننده و هیجان‌انگیز بود.

منوچهری درباره برنامه‌های جنبی پرتقال در نمایشگاه گفت: حضور مترجم‌ها در غرفه‌ها از برنامه‌هایی است که داریم و از قبل اعلام می‌کنیم، مسابقه سلفی هم داریم که برنده آن یک عدد دوربین می‌برد.

طاهر، کتابهای مفاخر را کودکانه می‌کند 

علیرضا توکلی مدیر غرفه انتشارات طاهر گفت: تخصص ما در ادبیات کهن است. برای سنین پایین سعی می‌کنیم مباحث فرهنگی را عرضه کنیم. اکثر مفاخر ایران کارهایشان به نظم است و ما آنها را به نثر در می‌آوریم و مناسب کودکان و نوجوان تألیف می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما کلیه کسانی که در طول تاریخ ایران، ارزشمند و دارای پیغام فرهنگی برای ملت ایران هستند را رصد کرده و بهترین نمونه کارها را عرضه می‌کنیم. کتاب‌های شاهنامه، مثنوی مولوی از آن جمله است. کیفیت برای ما مهم است به تدریج کتاب‌ها را منتشر می‌کنیم که هم مردم عادت کنند و هم بازار گنجایش آن را داشته باشد.

توکلی درخصوص کیفیت فروش در نمایشگاه عنوان کرد: فروش تابعی از مکان و سایز و استقبال مردم است. نسبت به سال گذشته فروش ما پایین‌تر است و امیدواریم هر چه بهتر برگزار بشود. نقایصی در نمایشگاه وجود دارد مثلا حروف الفبا رعایت نشده، پکیج‌های اطلاع‌رسانی به بازدید کننده‌ها نرسیده و لیست انتشاراتی‌ها در ابتدای سالن‌ها وجود ندارد. 

شاهنامه کمیک استریپ در سالن های کودک و نوجوان

بابک سمیعی کارشناس تبلیغات انتشارات خراسان در سالن کودکان نمایشگاه تهران گفت: کتاب‌های انتشارات خراسان بر پایه شاهنامه و شخصیت‌های ایرانی تهیه شده است. ده مورد کتاب‌های شاهنامه، چهار مورد کتاب در مورد سرداران نامی و سه مورد در مورد یاران پیامبر موجود است.

وی افزود: بیشتر کار ما بر پایه کمیک استریپ است و صرفا کار شخصیت‌پردازی می‌کنیم. ما اولین انتشاراتی هستیم که به شکل تخصصی کمیک استریپ تولید می‌کنیم. یک کار کمیک هزینه‌اش ده برابر یک کتاب معمولی است. ما به عنوان اولین ناشر این تولیدات را داشتیم و امیدوارم ناشران دیگر هم به این کار بیاییند که تبدیل به صنعت بشود.

سمیعی در خصوص میزان روش عنوان کرد: طبیعتا استقبال مردم نسبت به سالن عمومی پایین‌تر است. اما با توجه به اینکه انتشارات کودک هستیم، راضی بودیم. 

وی در ارتباط با کیفیت نمایشگاه کتاب امسال بیان کرد: به هر حال اوایل نمایشگاه این مسائل وجود دارد. هر چند امکانات کم است ولی در کل بد نیست. مثلا آدرس دادن در نمایشگاه آفتاب بسیار سخت است. البته فکر می‌کنم  در سال‌های آتی بهتر می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.