نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خانواده‌ها حتما به ورزش نیاز دارند و ورزش باید وارد سبد خانوار‌ها شود.

ورزش باید وارد سبد خانوار‌ها شود/ دولت نباید به ورزش نگاه درآمدی کندبه گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه صدای انتخاب رادیو ورزش گفت: مردم کشور ما سعی کرده اند جوانان خود را در تمامی میادین ورزشی حمایت کنند و مرام ایرانی را به جهانیان معرفی کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: مردم ورزش دوست ما حاضر هستند و حتی از سلامت خود گذشته و برای قهرمانان خود امکانات مناسبی را از مسئولین درخواست کنند. شما مردم عزیز در حقیقت این عقیده را دارید که قهرمانان جوان امروز ما ادب پهلوانی را در مسابقات می آموزند.

وی افزود: مسئولین باید از ورزشکاران حمایت کنند . مردم عزیز ما این احساس غرور و سربلندی از پیروزی ورزشکاران خود در مسابقات را به مسئولین و دولتمردان تقدیم می کنند، امروز در زندگی ماشینی شهرهای بزرگ آن فعالیت و تحرک لازم وجود ندارد و ایجاد کم تحرکی که آفت بزرگی درسلامتی است باید فاصله بگیریم.

قالیباف خاطر نشان کرد: متاسفانه ورزش همگانی در کشور ما از یک شرایط مناسبی برخوردار نیست. بر اساس آمار و اطلاعاتی که اعلام شده تنها 21 درصد از هموطنان ما از فعالیت های آموزشی ورزشی مستمر برخوردار هستند. یعنی حداقل در هفته 2 الی 3 بار در محیط های ورزشی حضور یافته و فعالیت می کنند. در بعضی از کشورها این مقدار 50 درصد است مانند ژاپن بالای 70 درصد مردم این کشور در فعالیت های ورزش همگانی فعال هستند.

وی افزود: اثرات توجه به ورزش همگانی در جامعه می تواند تاثیر زیادی در سلامت جامعه داشته باشد. بعضی از امراض مانند بیماری قلبی رابطه مستقیمی با ورزش دارند که باید به آن توجه شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشکلات مالی را یکی از دلایل استقبال نکردن مردم از ورزش دانست وادامه داد: کمبود امکانات، عدم دسترسی به فضاهای مناسب ورزشی و کمبود آگاهی عمومی در ارتباط با ورزش همگانی از عواملی است که مردم رغبت چندانی به این امر ندارند بنابراین یکی از برنامه های جدی بنده دراین حوزه ایجاد یک سند چشم انداز عملیاتی به مدت 10 ساله برای توسعه ورزش همگانی است تا 21 درصد را به 50 درصد برسانیم.

قالیباف اظهار داشت: ما در این رابطه تجربه بسیار خوبی در شهر تهران داریم. به طوری که در 10 سال اخیر سعی کرده ایم آن بخش مربوط به مشکلات مالی در حوزه ورزش کم کنیم به طوری که امکانات و تجهیزات خوبی را در نقاط مختلف شهر ایجاد کرده ایم امیدوارم این کاری که در شهر تهران انجام شده بتوانیم در سایر نقاط کشور توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: باید ورزش همگانی را با روحیه مردم تنظیم کنیم و آن را در مسیر زندگی مردم قرار دهیم. ست های ورزشی که در پارک ها بنا شده هر کسی در هر نقطه ای از شهر که بخواهد می تواند به راحتی از آن استفاده کند. ما نمی توانیم برنامه ریزی خاصی را برای همه نقاط کشور انجام دهیم زیرا هر نقطه جغرافیایی برنامه خاص خود را می خواهد البته این تنها مربوط به حوزه ورزش نیست و به تمامی حوزه ها تعمیم داده می شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: بومی سازی به این معنا نیست که کاری را که در خارج انجام شده عینا در داخل کشور نیز انجام دهیم. بنابراین باید ورزش همگانی بر اساس سلایق و فرهنگ مردم آن منطقه تنظیم شود.

قالیباف درباره ورزش همگانی به صورت رایگان گفت: سلامت جسمی می تواند سلامت روحی را نیز فراهم کند. از منظر سلامت عمومی نبود تحرک به عنوان یکی از مسائل منجر به مرگ شناخته شده است. این در حالی است که انجام فعالیت های بدنی منظم به طور قابل توجهی این امراض را کاهش می دهد . کاهش این امراض سبب تسهیل در روابط اجتماعی و رشد شخصیتی می شود. سلامت روان و نشاط در گرو انجام ورزش های منظم و دوری از کم تحرکی به دست می آید. البته آلودگی هوا در بعضی از کلان شهرها به گونه ای است که بهتر افراد در محیط های باز ورزش نکنند و با این کار به سلامت خود کمک کنند این مشکلات را باید به گونه دیگری حل کرد.

قالیباف با بیان اینکه ورزش سهم بزرگی در کاهش هزینه‌های درمانی دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند هزینه در ورزش اصراف نیست و بر این اساس توجه به ورزش از هزینه‌های عمومی کشور می‌کاهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یکی دیگر از تاثیرات ورزش همگانی ارتقای سلامت اجتماعی و افزایش سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی است، گفت: همچنین ورزش می‌تواند افراد جامعه را از سرگرمی‌های مخربی چون بازی‌های کامپیوتری و آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد دور کند.

وی با بیان اینکه منابع انسانی مهم‌ترین عنصر پیشرفت کشور است، تصریح کرد: اگر ما یک درصد جمعیت جهان را داریم 5 درصد دارایی‌های جهان را هم داریم و البته برای استفاده از این ظرفیت باید نیروی انسانی سالم و متبحری داشته باشیم.

قالیباف با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های جدید امروز کشور ما بحران اقتصادی است که تاثیراتش را در بخش‌های مختلف گذاشته است، اظهار داشت: بر این اساس خانواده‌های کم درآمد و فقیر ما فرصت فکر کردن به ورزش ندارند چرا که آنقدر دغدغه‌های دیگر دارند که به ورزش نمی‌رسند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: درست است که توجه به مسائلی چون تغذیه، مسکن و ازدواج برای مردم در اولویت است اما بنده قبول ندارم که این مسائل مردم را از توجه به ورزش باز دارد چرا که خانواده‌ها حتما به ورزش هم نیاز دارند و ورزش باید وارد سبد خانوار‌ها شود.

وی با بیان اینکه وقتی خانواده سلامت جسمی نداشته باشد مجبور است همه هزینه‌ها را کنار بگذارد و صرف سلامتی کند، گفت: دولت لازم است ورزش را مردمی کند و فرصت‌ها را به مردم دهد. در حوزه وسایل ورزشی چه پیچیدگی خاصی وجود دارد که ما در داخل نتوانیم تولید کنیم؟

قالیباف ادامه داد: ما در شهر تهران سالن‌های ورزشی متعددی برای همه اقشار جامعه در نظر گرفتیم و حتی اخیرا در 20 نقطه تهران، 20 پارک با همه تجهیزات گذاشته‌ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت نباید به ورزش نگاه درآمدی داشته باشد، اظهار داشت: برای ورزش برنامه‌ریز‌ی‌ها حتما باید محلی و منطقه‌ای باشد چرا که نوع فرهنگ و شرایط جغرافیایی استان‌های مختلف متفاوت است و باید این مسئله در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید سایه دولت را از مسئله ورزش برداریم، گفت: متاسفانه ما قشری 4 درصدی داریم که از همه چیز بهره‌مند هستند و خلاف قانون عمل می‌کنند و از رانت استفاده می‌کنند در حالی که باید به 96درصد جامعه نیز توجه شود.

قالیباف با ابزار تاسف از اینکه چرا برای معلولان امکانات ورزشی فراهم نیست، اظهار داشت: دولت در حوزه برنامه‌ریزی و هدایت کاملا به حق است که کارهای ورزشی را دنبال کند، اما در امور تصدی‌گری نباید دخالت کند و نباید نقش مردم را رد کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چندی پیش قرار بود دو تیم بزرگ کشور یعنی استقلال و پرسپولیس مردمی شوند اما چرا این اتفاق نیفتاد؟ اگر مدیریت چنین باشگاه‌هایی مردمی شوند، آنها می‌توانند به هوادارانی که در مضیقه مالی هستند، سوبسیت دهند تا از اماکن ورزشی استفاده کنند.

وی گفت: ما به افراد بازنشسته در تهران کارت‌های تخفیفی دادیم تا با هزینه کمتر از لوازم ورزشی استفاده کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اقتصاد مقاومتی گفت: اولین بحث اقتصاد مقاومتی در ورزش مردمی کردن آن است بدین معنی که سایه سنگین سیاستها و دخالتهای دولتی را برداریم مشکلات اداری را تسهیل کنیم و راه را برای انکه یک مجموعه ورزشی بخواهد کاری را شروع کند باز کنیم و دولت به این باور رسیده باشد همانطوری که وام ازدواج و سلامت مهم است تسهیلات لازم و زیرساخت برای کسانی که سرمایه گذاری می کنند نقش حیاتی ایفا می کند.

وی افزود: دولت زمانی می تواند در امور ورزشی دخالت کند که قصد کنترل داشته باشد.بخش خصوصی که درشمال شهر خدمتی ارائه داده باید در جنوب شهر هم همان خدمت را با مبلغی مناسب ارائه دهد و در نهایت هزینه های دولت کاهش می یابد و می تواند ازمنابع و ظرفیتهای عمومی نهایت استفاده را ببرد.

قالیباف با تاکید بر این مطلب که نیازی نیست دولت مدیریت تمام اماکن ورزشی را در اختیار بگیرد بیان داشت: نقش دولت باید در بحث تصدی گری خلاصه شود و کارهای اصلی را به مردم واگذار کند به طور مثال در بحث سالنهای نیمه تمام دولت نباید مدعی ساخت تمامی آنها شود ما باید به مردم اجازه دهیم که آنها نیز در این امر دخیل شوند و در نهایت اشتغال صورت گیرد.

وی با اشاره به بحث 4 درصد و تسهیلات 80 درصدی این گروه بیان داشت: دولت نباید در کارهای غیر ضروری دخالت کند کارها را به جوانان واگذار کند چرا که آنها بهتر از هر کسی اداره می کنند و نباید زمینه را برای رانت 4 درصد فراهم کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه های خود برای کسب و کار در ورزش و تولیدات کالاهای ایرانی دراین امر گفت: یکی از چالش های امروز ما بیکاری است اما من این را نمی پذیرم که در حوزه ورزش تقاضایی نداریم شاید در بخش های دیگر تقاضا نباشد اما در بخش ورزش این امر به وضوح مشهود است چرا که اگر امروزه به بخش های ورزشی مراجعه کنیم متوجه وارداتی بودن بخش اعظم کالاهای آنها می شویم مضاف بر اینکه میزان قابل توجهی از آن غیر قانونی و قاچاق وارد شده است. به هر حال از 25 میلیارد دلاری که از حوزه قاچاق وارد کشورمان می شود تاثیراتی را هم می تواند در ورزش بگذارد.

قالیباف به 4 درصد افراد جامعه اشاره کرد و گفت:برخی از افراد با دور زدن قانون از حوزه نفوذ خود استفاده می کنند و مجوزهای خاصی را می گیرند و آنها را در بازار به فروش می رسانند و به سود بالایی می رسند و با دلالی بیشترین نفع را به خود اختصاص می دهند. بنابراین من به پتانسیل کشورمان در زمینه تکنولوژی کاملا اعتقاد دارم و می توانیم با بومی سازی به خود کفایی برسیم بنابراین این مسئله میتواند یکی از جاهایی باشد که 5 میلیون شغل را تا حدی تامین کند.

وی باتاکید بر استفاده از ظرفیتهای قهرمانان بازنشسته تصریح کرد: وقتی که قهرمانان ما بازنسشته می شوند به غیر از برخی از دانه درشت ها عده کثیری مغفول می مانند بنابراین باید از ظرفیتهای آنان در قالب مربیگری و حضور در سالنهای ورزشی با ظرفیت مردمی استفاده کرد هر چند در این باره بحث استخدام دولتی مطرح شده است، من فکر می کنم این موضوع با اقتصاد مقاومتی در تضاد قرار دارد آنها نباید کارمند شوند چرا که می توانند صدها قهرمان مانند خود تربیت کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ورزش را یک صنعت خواند و در این خصوص افزود: در دنیا هم اکنون ورزش تبدیل به یک صنعت شده است بنابراین کشورهایی که رشد اقتصادی خوبی دارند در حوزه مدال آوری جزء برترینها قرار دارند اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی را نگاه کنیم باید باور کنیم ورزش یک صنعت است و رفتاری مشابه آنچه با پرسپولیس و استقلال کردیم انجام ندهیم و دولت هم نباید در تمام رده های ورزش و جزئیات آن دخالت کند.

قالیباف با ذکر این مطلب که تعداد زمین های چمن نسبت به 10 سال گذشته در سطح شهر تهران رشد فزاینده ای داشته است بیان داشت: هم اکنون در سطح تهران بالای 900 زمین چمن داریم به ویژه در منطقه 20 تعداد زمین چمن ها را به عدد 60 رسانده ایم و این در شرایطی رخ داده است که خود افراد اداره آن را به دست گرفته اند وکارها را به خوبی انجام می دهند.

وی درخصوص ضرورت سرمایه گذاری در ورزش خاطر نشان کرد: ضرورتی نمی بینم که از بودجه عمومی دولت برای ورزش سرمایه گذاری شود چرا که دولت اگر مزاحمت برای مردم ایجاد نکند، زمین های ورزشی را رانتی نکند، زمینه سهولت تسهیلات را هموار کند و ضوابط را بر روابط ترجیح ندهد و در نهایت موانع را بردارد ،مردم خودشان سرمایه گذاری می کنند اما باید در این راستا عدالت جغرافیایی رعایت شود و بخش خصوصی پر درآمد را مکلف کند که در مناطق محروم خدمات ارائه دهند.

 قالیباف در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای کاهش تصدی‌گری در اموری که بخش‌های خصوصی و ... قدرت و توان اداره ‌آن را دارند چیست، اظهار داشت: من هم در حوزه ورزش و هم حوزه‌های دیگر هر کار و فعالیتی که جنسش از نوع تصدی‌گری باشد را به مردم واگذار می‌کنم.

وی با بیان اینکه دولت باید به کارهای مهم و اساسی کشور بپردازد، افزود: امروز یک وزارتخانه اداره سالن ورزشی را برعهده دارد، آیا توان اداره یک سالن از عهده مردم خارج است؟

وی ادامه داد: اجازه نخواهم داد همه امورات تصدی‌گری در ورزش در اختیار سازمان‌های دولتی باقی بماند، لذا جاهایی که مردم می‌توانند خرید و سرمایه‌گذاری کنند را به بخش خصوصی می‌فروشیم و بخش‌هایی هم که آنها توان خریدش را نداشته باشند اجاره می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دولت باید به مسائلی مانند حق تغییر کاربری املاک نظارت داشته باشد، گفت: 4 درصد از جمعیت کشور که از همه بهترین‌ها هستند، نباید سالن‌های ورزشی را تحت اختیار خود درآوردند و با تبدیل کاربری آن به درآمد بیشتر دست یابند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حوزه ورزش بانوان نیز اظهار داشت: اکنون 49 تا 50 درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند ولی آنان در حوزه ورزش همگانی و سلامت جسمانی بسیار مظلوم واقع شده‌اند.

قالیباف با بیان اینکه سلامت بانوان حتماً مهمتر از سلامت آقایان است، چرا که آنها تربیت فرزندان و ... برعهده دارند، افزود: محور و استوانه خانواده مادر است، بنابر این اگر او احساس کسالت کند سایه آن به همه اعضای خانواده انتقال خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه سلامت مادران و دختران باید در اولویت برنامه‌های ما قرار بگیرد، گفت: ما توانستیم در تهران محیط های ورزشی برای بانوان احداث کنیم که بی‌نظیر هستند.

این نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه 100 سالن ورزشی برای بانوان ایجاد کردیم، گفت: چندین پارک بزرگ هم احداث و در اختیار بانوان قرار گرفته تا در این محیط‌های امن و باز با رعایت همه فرهنگ ایرانی و اسلامی که همگی به آن باور داریم، از امکانات آن استفاده کنند.

قالیباف با بیان اینکه محیط‌هایی تحت عنوان شهردخت را هم برای اوقات فراغت دخترانمان احداث کردیم، گفت: تلاش داریم تا در دولت مردم تجربه‌هایی که در شهر تهران داشتیم را به سراسر کشور منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ورزش یک موضوع علمی است و نمی‌توانیم بدون تحقیقات و ایجاد مراکز علمی و آموزشی خوب در عرصه قهرمانی موفق شویم، بنابر این نیازمند یکسری زیرساخت‌ها در حوزه‌های مربوط به تجهیزات و امکانات وسایل ورزشی و تربیت نیروهای علمی هستیم.

وی تأکید کرد: اگر امروز در اقتصاد مقاومتی رویکرد حرکت دانش‌بنیان اساس کار است، باید در حوزه ورزش هم با همین رویکرد پیش برویم.

قالیباف گفت: مشکلاتی که در جامعه شاهد هستیم، بیشتر بدلیل نوع نگاهمان است. مدیریتی کشور ما مربوط به شصت، هفتاد سال قبل می‌شود بنابر این ما نیازمند یک تحول در مدیریت کشور هستیم.
 
 انتهای پیام/

برچسب ها: قالیباف ، ورزش ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر روحانی