به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان معرفی آخرین گوشی هوشمند توسط مایکروسافت، بیش از دو سال میگذرد. هر چند اچپی در این سالها گوشیهای مبتنی بر ویندوز معرفی کرده است و حتی در حال حاضر نیز سعی دارد کاربران عرصهی کسبوکار را به خرید آنها ترغیب کند؛ اما خود مایکروسافت از سال ۲۰۱۵ در مورد سیستمعامل گوشیهای هوشمند خود سکوت کرده و حرفی برای گفتن نداشته است. در این بازه، خبری از گوشیهای پرچمدار نبوده؛ اما شایعات بسیاری در رابطه با سرفیس فون به گوش رسیده است. منطق حکم میکند که مایکروسافت باید وارد این حوزه شود و دوباره خودی نشان دهد. کاربران هر روز بیشتر از دیروز از لپتاپ و کامپیوتر خود فاصله میگیرند و بهسوی استفاده از گوشیهای هوشمند خود میروند و اگر مایکروسافت نیز میخواهد با گوگل و اپل رقابت داشته باشد باید پلتفرم گوشیهای هوشمند خود را تقویت کند.
ظاهرا این شرکت برای ورود قدرتمند به بازار گوشی هوشمند برنامه دارد و این موضوع را مدیرعامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا نیز تأیید کرده است. وی در این باره میگوید:
من مطمئنم ما گوشیهای هوشمند بیشتری خواهیم ساخت. اما این محصولات همانند گوشیهای هوشمند کنونی بازار نخواهند بود و با آنها تفاوت خواهند داشت.
ویندوز ۱۰ در گوشیهای هوشمند امروزه دو عامل و مزیت مهم دارد. اول اینکه رابط کاربری آن بسیار خوب، زیبا و مینیمال است و همانند آیاواس و اندروید طی سالها ویژگیهای متعدد در آن جمع نشده است. موضوع دوم به ویژگی کانتینیوم برمیگردد. در طی روز میتوانید از گوشی خود همانند گوشیهای هوشمند بهره ببرید و هنگام شب آن را روی داکی قرار دهید تا با استفاده از کیبورد و مانیتور تجربهای همانند کامپیوتر شخصی داشته باشید. اما نسخهی کنونی ویندوز روی گوشیهای موبایل یعنی ویندوز ۱۰ موبایل، چند سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۵ به همراه لومیا ۹۵۰ معرفی شده است. احتمالا به خاطر دارید که مایکروسافت برند لومیا را در سال ۲۰۱۳ از نوکیا خریداری کرد.
با این حال معرفی نشدن گوشی ویندوزی از سوی مایکروسافت نیز در حال حاضر منطقی به نظر میرسد؛ چرا که مایکروسافت بسیار دیر وارد رقابت گوشیهای هوشمند شد و اولین نسخه از ویندوز موبایل یعنی ویندوز ۷ را در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد. در آن سالها اپل با آیفونهای خود پیشتازی میکرد و اندروید گوگل نیز قدرت خود را با گوشیهایی مانند دروید موتورولا به نمایش میگذاشت. با این حال مایکروسافت با قدرتی که در دست داشت، به نظر میرسید شانس آن را دارد تا خود را بهعنوان رقیبی قدر معرفی کند.
با این حال مایکروسافت با وجود تلاش برای رقابت، نتیجهی دلخواه را نگرفت و ویندوز نیز با فاصلهی زیاد نسبت به غولهایی مانند اپل و گوگل جایگاه سوم را کسب کرد. مایکروسافت ابتدا تلاش خود را برای ورود به بازار پرسود گوشی هوشمند انجام داد؛ اما با شکست خوردن در این مسیر مجبور به تغییر رویه شد و سعی کرد قدمهای بعدی را با احتیاط بیشتر بردارد. اولین قدم ،معرفی ویندوز ۸ و بازطراحی و دگرگون کردن سیستم عامل موبایل ویندوز بود که حتی دامنهی تغییرات گستردهی آن در نسخهی دسکتاپ ویندوز نیز کاملا مشهود بود. سپس نوبت کورتانا بود تا با ویندوز ۸.۱ برای رقابت با سیری اپل وارد میدان شود. این دو تغییر بزرگ به کاربران اجازه میداد گوشی هوشمند خود را به مانیتور و کیبورد متصل کرده و تجربهای همانند کاربران دسکتاپ داشته باشند.
هر چند ویژگیهای ویندوز مایکروسافت در ظاهر خیلی جذاب بودند؛ اما این شرکت نتوانست وارد حلقهی اعتماد کاربران موبایل شود و سهمی از بازار اندروید یا آیاواس بگیرد. دلیل این موضوع درگیر شدن علاقهمندان احتمالی ویندوزفونها در حلقهی اندروید و آیاواس بود و از سمت دیگر نیز توسعهدهندگان دلیلی برای اضافه کردن پلتفرم سومی به اپلیکیشنهای خود نمیدیدند؛ چرا که ویندوز موبایل کاربران بسیار کمتری داشت و طبیعتا درآمد زیادی عاید توسعهدهندگان نمیشد. قطعا نسخهها و نسلهای مختلف ویندوز موبایل ظاهر و کارایی بسیار خوبی داشتند و حتی شاید در مواقعی بهتر از رقبای اندروید و آیاواس خود عمل میکردند و از طرفی این سیستم عامل از پشتیبانی مایکروسافت رنیز بهره میبرد؛ اما عقب افتادن از گوگل و اپل باعث شده بود تا کاربران دلیلی برای خرید گوشیهای ویندوزی نبینند. این موضوع در حال حاضر نیز تغییر نکرده است و حتی حالا اندروید با گذر از تمامی نسخههای ویندوز، پراستفادهترین سیستم عامل در دنیا بهحساب میآید.
منبع:زومیت
انتهای پیام/