هشدار وزارت بهداشت؛

ارسال هر نوع پارازیتی را متوقف کنید

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به مضر بودن پارازیت‌ها گفت: این امواج باید به زودی قطع شود تا به مردم آسیبی وارد نشود.

ارسال هر نوع پارازیتی را متوقف کنیدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در سی و سومین کنگره رادیولوژی که صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به پارازیت‌ها گفت: بطور کلی امواج الکترومغناطیس مانند موبایل و امواجی مانند ماهواره‌ها به دلیل آنکه میزان آنها کم است آسیب‌زا نبوده، اما امواج پارازیت به دلیل آنکه از زمین منتشر شده و در مناطقی که امواج زیاد باشد می‌تواند عوارضی را به همراه داشته و سلامت آسیب برساند.

وی ادامه داد: تاکنون در کشورهای مختلف دنیا مطالعاتی بر روی مضرّات امواج پارازیت انجام نشده، زیرا این موضوع در آن کشور‌ها وجود ندارد، اما مطالعات بر روی حیوانات در آزمایشگاه نشان داده که این امواج برای سلامتی مضر است و وزارت بهداشت این مسئولیت را بر عهده دارد تا عواملی که برای سلامتی مردم خطر دارند اعلام کند، امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل حل شود.

ملک‌زاده عنوان کرد: عوارض این پارازیت‌ها به طور قطع در انسان ثابت شده و ممکن است این امواج موجب معلولیت در جنین‌ها شود به عنوان فردی که در این زمینه مطالعه کرده‌ام تردیدی نیست که پارازیت‌ها مضر است و باید در اولین فرصت قطع شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: مطالعه‌ای در زمینه عوارض پارازیت‌ها انجام شده، اما نیازمند همکاری دستگاه‌هایی هستیم که این پارازیت‌ها را پخش می‌کنند، ما در وزارت بهداشت اعلام کردیم که این پارازیت‌ها باید قطع شود و به کمک استانداری کمیته‌ای در این زمینه راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به رشد چشمگیر کشور در زمینه تحقیقات علوم پزشکی گفت: یکی از خبرهای بسیار خوب ما این است که از نظر نیروی انسانی جوان و برجسته محقق جایگاه بسیار خوبی داشته و محققان جوان برجسته ما ۷ برابر کشورهای برتر دنیا است.

ملک زاده عنوان کرد: دانشمندان ۱ درصد برتر ایران اکنون در حوزه علوم پزشکی ۴۰ نفر بوده و در مجموع ۲۱۰ دانشمند ۱ درصد برتر دنیا در کشور داریم، بر اساس تحقیقات انجام شده ۶۹۰ نفر از دانشمندان کشور در ۲ یا ۳ سال آینده در جمع دانشمندان ۱ درصد برتر دنیا قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه باید جلوی مهاجرت این دانشمندان جوان و برجسته دنیا را به سایر کشور‌ها بگیریم، گفت: این پتانسیل نیروی انسانی در کشور موجب پیشرفت و رشد علمی ما در چند سال آینده شده و باید از مهاجرت آن جلوگیری کنیم، باید به این محققان برتر دنیا بودجه کافی داده و از آن‌ها حمایت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در وزارت بهداشت در بخش تحقیقات و فناوری زیرساخت‌های خوبی ایجاد کردیم و موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ۲ سال پیش راه‌اندازی و بودجه خوبی به تحقیقات رسیده به این موسسه و محققین تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به مطالعات بزرگی که در کشور در حوزه علوم پزشکی در حال انجام‌اند عنوان کرد: مطالعه‌ای به نام کوهور‌ت در ۲۰ استان کشور آغاز شده که تا ۳۰ سال آینده ادامه پیدا کرده و بستر نوآوری و تحقیقات بزرگی در زمینه بیماری‌ها و سلامت مردم در اختیار قرار می‌دهد.

ملک زاده یادآور شد: وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است که توانسته یک درصد بودجه تحقیقات را از سرجمع بودجه گرفته و صرف کارهای زیرساختی کرده و امیدواریم در ۵ سال آینده جهش علمی چشمگیری داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار