معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تلقیح بیش از 5 هزار راس دام سنگین با اسپرم دومنظوره سیمنتال در گاوهای دورگه و بومی استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی افزود: در جریان سال گذشته با توجه به مزایای متعدد گاوهای دومنظوره و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی دامداران روستایی از طریق افزایش کمی و کیفی شیر و گوشت ، بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش هزینه‌های تولید ، طرح توسعه گاوهای دومنظوره (با تاکید بر تلقیح اسپرم نژاد سیمنتال) به عنوان یکی از طرح های اولویت‌دار معاونت امور تولیدات دامی کشور و استان قرار گرفت.

وی گفت: از مهمترین مزایای نژاد سیمنتال و آمیخته‌های آن در مقایسه با سایر نژادهای موجود از جمله هلشتاین می‌توان دومنظوره بودن یعنی شیری و گوشتی، طول عمر اقتصادی بالا، میزان باروری مناسب و مشکلات تولید مثلی پائین، بازگشت سریع به فحلی پس از زایمان و کاهش فاصلۀ گوساله زایی، قابلیت مادری مناسب، تلفات پائین گوساله، مقاومت بالا در مقابل بیماری‌ها و اختلالات متابولیکی پس از زایمان، رشد مناسب، ضریب تبدیل پائین و بازدۀ غذایی بسیار مطلوب، بازدۀ لاشۀ عالی (بالای 60درصد) و تولید گوشت بسیار با کیفیت، کیفیت شیر بالاتر، توانایی بالا در سازگاری با محیط اطراف، توانایی چرای مطلوب ، آسانی کار با آنها به دلیل داشتن رفتار آرام و ملایم و وابستگی کمتر به مواد متراکم (کنسانتره) اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: به طور کلی سیمنتال نژادی آرام، کم‌ توقع و کم خوراک، با هزینه‌های نگهداری پایین و تولید کمَی و کیفی بالای شیر و گوشت بوده و به ‌عنوان نژادی مناسب و اقتصادی برای پرورش در مناطق مختلف کشور معرفی شده است.

تکلوی یادآور شد: در جریان سال 1395 با بکارگیری مأمورین تلقیح بخش خصوصی و دولتی تعداد 5027 مورد تلقیح با اسپرم دو منظوره سیمنتال در گاوهای دورگه و بومی استان انجام گرفته که در مقایسه با سال 94 افزایش حدوداً 10 برابری نشان داده است. وی عنوان کرد: در راستای تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال» در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هرچه بیشتر دامداری و بهبود وضعیت اقتصادی قشر زحمتکش دامداران باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.