رئیس انجمن متخصص داخلی ایران:

بحث سلامت در مناظره های انتخاباتی مغفول مانده است/ روند رو به رشد سرطان در ایران تند است

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از برگزاری بیست و هشتمین کنگره متخصصان داخلی در زمینه آموزش به پزشکان و رعایت نکات بهداشتی در افراد خبر داد.

۲۰ درصد سرطان‌ها عامل مرگ و میر هستند/ باید بر روی سرطان سرمایه‌گذاری شود/ پزشکان متخصص داخلی نقطه اصلی درمان در کشور
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج خسرو‌نیا رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در نشست خبری که درباره مسائل بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و آخرین دستاوردهای درمان بیماری‌های داخلی در دفتر جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران برگزار شد، گفت: ۱۸۰ مقاله در این کنگره به دست ما رسیده که ۵۰ مقاله به صورت شفاهی و ۱۲۶ مقاله به صورت پوستر هستند، همچنین ۸ سمپوزیوم، ۴ کارگاه و ۴ سخنرانی اصلی برگزار می‌شود که مشکلات جامعه پزشکی در آن مطرح می‌گردد.

وی ادامه داد: یکی از این مشکلات بیماری سرطان است که روز به روز گسترده‌تر می‌شود که در این کنگره موضوع بیماری سرطان با حضور اساتید خبره در خصوص مشکلات درمانی و دارویی و آشنایی با قوانین پزشکی برگزار می‌شود.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اظهار داشت: موضوع دوم مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، شورا و نظام پزشکی است که امیدواریم همه همکاران در این انتخابات شرکت کنند و با انتخاب صحیح ۴ سال پشیمانی به بار نیاید، البته لازم به ذکر است که انتخابات نظام‌پزشکی در ۳۰ تیر ماه برگزار می‌شود.

خسرونیا بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد شانس ابتلا به سرطان در کسانی که تریاک مصرف می‌کنند  در آنها بیشتر می‌شود و ممکن است با ابتلا به سرطان از درد خود مطلع نشوند، زیرا این افراد با درد شکم به ما مراجعه می‌کنند و ما متوجه می‌شویم که این افراد دچار مسمومیت با سرب شده‌اند.

وی تصریح کرد: سن سرطان نسبت به ۱۰ سال پیش بالا رفته به عبارتی از روزی که انسان به دنیا آمده سرطان نیز شیوع پیدا کرده، به گونه‌ای که در جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۸۰ نفر مبتلا به سرطان و در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۳۵ نفر مبتلا به سرطان هستند، اما این آمار‌ها در حالیست که در دنیا تنها ۳۰ درصد به دلیل سرطان فوت می‌کنند، ولی در ایران ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به سرطان هستند به دلیل مراجعه دیر وقت به پزشک فوت می‌کنند.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران عنوان کرد: در جهان افراد هر ۶ ماه یکبار به اجبار سازمان‌های بیمه آزمایش‌های مربوط به سرطان را انجام می‌دهند در حالیکه در ایران این اتفاق نمی‌افتد، به گونه‌ای که در کشورمان هر سال ۹۰ هزار نفر از افراد مبتلا به سرطان می‌شوند، همچنین سن افرادی که بالای ۶۰ سال و مبتلا به سرطان هستند ۸.۶ درصد است در حالیکه این آمار در سایر کشور‌ها ۱۱ تا ۱۵ درصد می‌باشد.

وی اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ در دنیا ۱۷ میلیون نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که مهمترین سرطان در بین زنان سرطان سینه، ریه و معده و در مردان مهمترین و شایع ترین سرطان در کشور سرطان معده است، همچنین بر اساس تحقیقاتی که در جمعیت ۴۰ میلیون نفری در ایران صورت گرفت ۳۱ هزار و ۴۱ نفر مبتلا به سرطان بودند که نسبت به ۱۰ سال گذشته رشد چشمگیری داشته‌اند، اما این موارد در حالی است که ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان، ۴۰ درصد قابل پیشگیری و فقط ۲۰ درصد عامل مرگ و میر می‌شوند و این در‌صد‌ها در صورتی است که بهداشت فردی در افراد رعایت شود.

خسرونیا ادامه داد: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد عفونت و سرطان در بخش‌های گوارشی می‌شود و آمار‌ها نشان مى دهد کسانى که تریاک استفاده مى کنند ممکن است با ابتلا به سرطان، از درد خود متوجه نشود.

وی اظهار داشت: افرادى که تریاک مصرف مى کنند با درد شکم به ما مراجعه مى کنند و متوجه مى شویم که دچار مسمومیت با سرب شدند، استعمال سیگار نیز در بین بچه هاى دبیرستانى شایع شده است و در نتیجه عوارض آن از سنین جلوتر به وجود مى آید، همچنین در حال حاضر انواع سرطان‌ها ۱۰ سال جلوتر اتفاق می‌افتد که مصرف دخانیات، آلودگی هوا در این امر تأثیر بسزایی داشته است.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران عنوان کرد: هر ماده افزودنی که به مواد آشامیدنی و خوردنی اضافه می‌شود باعث ایجاد بیماری سرطان می‌شود، همچنین استعمال سیگار به گونه‌ای در بین افراد بالا رفته که حتی دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی در سنین کم آن را استعمال می‌کنند.

وی افزود: طبق آمارهایی که از سوی مراکز بهداشتی اعلام شده، ۳۰۰ هزار و ۳۸۵ نفر در ایران در سال ۲۰۱۵ فوت کرده‌اند که ۱۲.۸ درصد مربوط به بیماری سرطان بوده و این موضوع نشان می‌دهد که باید سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی بیماری سرطان در کشور گردد.

خسرونیا تأکید کرد: در کشورهای صنعتی و کشورهای توسعه یافته‌ای که بهداشت را رعایت نمی‌کنند بیماری سرطان شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه در تمام تبلیغات انتخاباتى چیزى از برنامه هاى سلامت نشنیدیم، تصریح کرد: به نظر مى رسد کاندیدا‌ها باید برنامه هاى خود در رابطه با بهداشت و درمان را به مردم مى گفتند که انتظار مى رود در روز جمعه و آخرین مناظره در این رابطه نیز صحبت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار