به گزارش خبرنگار
حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضای مجازی به دلیل گستردگی و حضور قشرها جریانات مختلف مردمی و سیاسی محیطی مناسب برای تبلیغات کاندیداها به شمار میرود اما باید توجه داشت برای تبلیغ در فضای مجازی چهارچوبهایی معین شده است که رعایت آن برای تمامی کاندیداها الزامی میباشد.
در همین راستا اولین جلسه کمیته پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی برگزار و مصوبات آن اعلام شد.
مصوبات اولین جلسه این کمیته به شرح ذیل است:
1- جلسات کمیته بصورت هر هفته 2 بار طی روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت 10 صبح به حضور اعضا برگزار میگردد.
2- جلسات کمیته با دستور کارهای تعیین شده قبلی با حضور نمایندگان ثابت و تامالاختیار دستگاهها برگزار میشود.
3- از طریق دبیرخانه کمیته یک نسخه از مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی راجع به جرایم و تخلفات انتخاباتی به شرح پیوست برای اعضا ارسال گردد.
تبصره 1: از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اطلاع رسانی مناسب از محتوای مجرمانه مذکور از طریق رسانههای ملی و محلی و همچنین شبکههای مجازی اقدام شود.
تبصره 2: از سوی سازمان صدا و سیما نسبت به انتشار و پوشش مناسب خبری "محتوای مجرمانه مذکور" در رسانه ملی در ساعات پرمخاطب اقدام گردد.
تبصره 3: بمنظور پوشش مناسب خبری و انعکاس مطلوب محتوای مجرمانه یاد شده از طریق دستگاههای مذکور (صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نسبت به بهرهگیری حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و انتشار مستمر آن اقدام شود.
4- مطابق مطالب و مفاد مندرج در بند یک و دو شرح وظایف و همچنین شیوه روش اجرایی کمیته اعضای محترم اطلاعات و گزارشات مربوط به نتایج کلیه رصدهای انجام شده مرتبط با جرایم و تخلفات انتخاباتی را حداکثر ظف 72 ساعت آینده به همراه پیشنهادات مربوطه به دبیرخانه ارسال نمایند.
5- آن دسته از کانالهای که بالای 5 هزار نفر عضو دارد و تاکنون موفق به ثبت اطلاعات نشدهاند و در طرح ساماندهی شرکت نکردهاند شناسایی و نسبت به هشدار و انذار آنها برای ثبت و ارائه اطلاعات اقدام شود.
6- با توجه به فواصل زمانی تشکیل جلسات کمیته که هر هفته 2 بار میباشد لذا ضروری است از طریق دبیرخانه کمیته ترتیبی اتخاذ گردد تا آن دسته از اطلاعات و گزارشات که از سوی دستگاهها نیاز به بررسی و رسیدگی فوری و عاجل دارد به صورت برخط (آنلاین) به دبیرخانه ارسال تا اقدامات بعدی صورت پذیرد.
الف( فهرست مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات که جنبه عمومی داشته و پالایش و مسدودسازی آن در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مدعیالعموم است.
1- انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراضآمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهور گردد. (بند 7 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند 5 ماده 6 و 25 قانون مطبوعات).
2- تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (بند 7 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری مواد 500 و 698 قانون مجازات اسلامی بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات- مصوبه شورایعالی امنیت ملی).
3- انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهینآمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات (ماده 700 قانون مجازات اسلامی).
4- انتشار هرگونه مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالبی خلاف واقع دال بر انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (مواد 74 و 91 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی).
5- استفاده غیرمجاز از سایتها و وبلاگ های متعلق به دستگاههای دولتی و مؤسسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آنها از اموال عمومی است، به منظور تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (مواد 62، 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری).
6- انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدت زمان مقرر برای فعالیت انتخاباتی (مواد 66 و 67 قانون انتخابات ریاست جمهوری).
7- انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رأی دادن بیش از یک بار، تقلب در رأی گیری و شمارش آراء (ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده 43 قانون مجازات اسلامی).
8- انتشار هرگونه محتوا به منظور ایجاد رعب و وحشت برای رأیدهندگان یا اعضاء شعب (بند 16 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و آیین نامه اجرایی آن).
9- استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری (بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات).
10- انتشار هرگونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سهگانه، سازمانهای حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری (مواد 500، 618 و 609 قانون مجازات اسلامی و بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 18 قانون جرایم رایانهای).
11- انتشار هرگونه محتوای دارای طبقهبندی (محرمانه و سری) مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری (تبصره 4 ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده 3 قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده 3 قانون جرایم رایانهای و بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات).
12- انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیتها، شمارش آراء، نتایج انتخابات، (مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی و بند 7 ماده 33 و 80 و 85 قانون انتخابات ریاست جمهوری ).
13- انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات با سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیرقانونی در فضای مجازی (بند 15 و 17 ماده 33 و 85 قانون انتخابات ریاست جمهوری).
14- انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان ادارات، سازمانها، ارگانهای دولتی و نهادها با ذکر سمت خود، له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی (مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری).
15- انتشار و توریع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی (ماده 73 قانون انتخابات ریاست جمهوری).
ب) فهرست مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات که رسیدگی به آن نیازمند شکایت شاکی خصوصی و صرفاً در صلاحیت مراجع قضایی است.
1- انتشار ادعاهای کذب و غیرواقعی توسط نامزدهای انتخابات در خصوص دارای بودن سابقه مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی و مدرک تحصیلی (ماده 555 قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی).
2- انتشار هرگونه محتوا در جهت هتک حرکت و حیثیت و نشر اکاذیب علیه نامزدهای انتخابات (ماده 71 و 92 قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده 698 و 700 قانون مجازات اسلامی و ماده 30 قانون مطبوعات).
3- انتشار هرگونه محتوای تبلیغاتی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، توسط کلیه رسانههای دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکههای مجازی (ماده 74 قانون انتخابات ریاست جمهوری).
4- انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدون رضایت آنها به نحوی که موجب ضرر یا هتک حیثیت آنان گردد. (ماده 17 قانون جرایم رایانهای و ماده 31 قانون مطبوعات).
5- ایجاد هرگونه تغییر و یا تحریف فیلم، صوت یا تصویر نامزدهای انتخابات به نحوی که عرفاً موجب هتک حرمت و حیثیت او شود. (ماده 16 قانون جرایم رایانهای).
6 - هرگونه دسترسی غیرمجاز، شنود، تخریب، تغییر، محو، متوقف کردن و سرقت اطلاعات محتوای تارنماها و پست الکترونیکی نامزدهای انتخابات و سامانههای رایانهای مرتبط با انتخابات (مواد 1 تا 12 قانون جرایم رایانهای).
7- انتشار اسامی متهمان تخلفات انتخابات قبل از رسیدگی به اتهامات آنها در مراجع قضایی و قطعیت رأی. (تبصره یک ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 697 قانون مجازات اسلامی).
8- انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف هر یک از نامزدهای انتخابات (ماده 74 قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده 698 قانون مجازات اسلامی و ما ده 18 قانون جرایم رایانهای).
9- انتشار علت رد صلاحیت داوطلبان بدون رضایت آنها در صورتی که موجب افشای اسرار و یا هتک حیثیت آنها شود. (ماده 17 قانون جرایم رایانهای، ماده 31 قانون مطبوعات و ماده واحده لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مصوبه 22/8/78 مجمع تشخیص مصلحت نظام).
10- متهم نمودن داوطلبان انتخابات بدون دلیل و مدرک. (تبصره 3 ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند 11 ماده 6 و ماده 30 قانون مطبوعات و ماده 697 قانون مجازات اسلامی).
انتهای پیام/