رئیس کلینیک و آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی فارابی اردبیل گفت: اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، افشین زرخواه افزود: تولید عسل خالص در استان اردبیل که مهد تولید این محصول است بسیار کم و محدود است و به اشکال مختلف عسل با خلوص پایین‌تر به مقدار زیاد در بازار وجود دارد و ما در آزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم به خوبی این امر را شاهد هستیم.

اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور

عسل ،ماده غذايی بسيار غنی و انرژی بخشی است که حدود80 درصد از قندهای ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر100 گرم آن 320 کالری ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها به سرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار مي کنند گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زايی ، عسل دارای ويتامين های متعددی از قبيل تيامين ، ريبوفلاوين ، اسيدنيکوتينک ، اسيد اسکوربيک ، پيريدوکسين و ويتامين کا است.

خواص فيزيکی عسل ، اثر ضد باکتريايی دارد و از زمانهای قديم انسانها از خاصيت ضد ميکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبيل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و يکی از بهترين پانسمانها محسوب ميشود.همچنين ، عسل را در درمان بيماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحيه حلق به کار می برند و خاصيت ضدباکتريايی آن موجب اثربخشی عسل مي شود و خاصيت ضد التهابی آن نيز مشاهده شده که به هيگروسکوپيک بودن آن نسبت داده شده است.

عسل علاوه براينكه يك غذای كامل است يك اكسير پر انرژی نيز ميباشد به طوری كه ساليان سال به عنوان دارو برای درمان بيماريها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقيقه به شخص نيرو ميدهد وتحمل بافتی و قدرت ترميم آنرا افزايش می دهد بنابراين ورزشكاران بايد عسل مصرف كنند .

بنا به تحقيقات به عمل آمده عسل حاوی 80 ماده مفيد برای انسان می باشد و لازم به ذكر است كه در دنيا هيچ ماده غذايی به اندازه آن نيروی كهربايی ندارد.

گفتني است ، عسل به عنوان دارو هيچ اثر سوء، عارضه يا بيماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسيت های محدودی را به وجود بياورد، بنا بر اين در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بيماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کليه ، نارسايی قلب و عروق ، ناراحتي های عصبی ، امراض خونی و ضعف شديد، بايد از تجويز زهر زنبور عسل خودداری کرد.

اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور

پوشش گیاهی اردبیل مهمترین عامل تولید عسل مرغوب

محسن مصطفایی محقق بخش تحقیقات دامپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه نوع آب و هوا و پوشش گیاهی استان اردبیل مهمترین عامل تولید عسل مرغوب در منطقه است، گفت: برای تولید یک قاشق عسل شهد بیش از یک میلیون گل و زحمت هزاران زنبور لازم است .

این محقق با یادآوری اینکه عسل در معارف دینی هم به عنوان داروی شفابخش معرفی شده است، افزود: جلوگیری از بیماری های قلبی و عروق، خاصیت آنتی بیوتیکی، استفاده در سوختگی ها وترمیم زخمها و خاصیت شبه انسولینی از جمله مهمترین خواص درمانی عسل است.

درمان بیماریهای دستگاه گوارش با عسل

عسل سبلان به علت تنوع پوشش گیاهی و گلهایی مثل گون،آویشن و بابونه موجود در دامنه سبلان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. عسل بنا به خاصیت شفا بخشی که دارد دستگاه گوارش را ضدعفونی کرده و باعث التیام زخم معده می‌شود، همچنین در درمان بیماریهای چون عصبی، قلبی، استخوانی مفید است.

اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور

تولید سالانه ۷۰ هزار تن عسل در کشور

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران گفت: سالانه ۷۰ هزار تن عسل در کشور تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

عبدالرضا بیگناه در نشست با فعالان زنبورداری در اردبیل اظهار داشت: سالانه 70 هزار تن عسل در کشور تولید و روانه بازار مصرف می‌شود تا در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد، ولی مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که عسل تولید شده همانند سایر محصولات تولیدی از بسته‌بندی مناسبی برخوردار نیست.

وی افزود: متاسفانه کارخانه‌های بسته‌بندی عسل که در استان فعال بوده‌اند به دلیل مشکلات مختلف به تعطیلی کشانده شده‌اند و هم‌اکنون فقط یک شرکت فعال در این زمینه وجود دارد که به همین دلیل نیاز است اقدامات لازم در راستای بسته‌بندی و عرضه به بازار انجام داده شود.

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت این محصول در راستای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد استفاده کنیم نیاز است که در حوزه تولید، فرآوری و بسته‌بندی عسل اقدامات لازم و اساسی را انجام دهیم، به طوری که با ورورد گردشگران می‌توانیم بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی را به آنان عرضه کنیم.

بیگناه بیان کرد: معرفی خواص و فواید عسل به همگان نیز امری قابل توجه و ضروری است، چرا که کیفیت عسل سبلان آن طور که باید معرفی نشده و نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم و اساسی انجام داده شود تا بتوانیم از این طریق عرضه عسل تولیدی به بازار را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر حمایت از فعالان این عرصه در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و از بین پنج هزار نفری که در این عرصه فعالیت می‌کنند فقط در حدود 400 نفر زنبوردار واقعی هستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند که امیدواریم فعالیت در این عرصه با اقدامات انجام یافته بهبود یابد.

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران افزود: طبق تاکیداتی که امام جمعه و استاندار اردبیل در رابطه با ساماندهی این عرصه داشته‌اند اقدامات نظارتی در دستور کار قرار داده شده تا هر چه سریع‌تر به تمامی اهداف مورد نظر در این زمینه دست یابیم.

اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور

فعالیت 5000 نفر در صنعت عسل اردبیل

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: بیش از پنج هزار و 880 نفر در صنعت عسل و تولید فرآورده‌های متنوع آن در اردبیل فعالیت می‌کنند.

‌بهلول تکلوی عصر امروز در نشست با فعالان زنبورداری در اردبیل اظهار داشت: بیش از پنج هزار و 880 نفر در صنعت عسل و تولید فرآورده‌های متنوع آن در اردبیل فعالیت می‌کنند که ساماندهی فعالیت‌های این حوزه در حال حاضر در دستور کار قرار داده شده است.

وی افزود: سالانه 6 هزار تن عسل در استان اردبیل تولید می‌شود که محصولات تولیدی استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور نیز صادر می‌شود که امیدواریم بتوانیم از این طریق زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کنیم و متولی اصلی تولید عسل که سازمان جهاد کشاورزی است برنامه‌های خوبی در نظر دارد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 320 هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل وجود دارد که در رابطه با بحث بسته‌بندی و صادرات این محصول نیازمند برنامه‌های اساسی و منسجم هستیم و به طور حتم با برنامه‌ریزی‌های انجام یافته می‌توانیم به تمامی اهداف مورد نظر در این زمینه دست یابیم.

تکلوی بیان کرد: در حال حاضر 80 درصد از برنامه‌های ساماندهی در این عرصه اجرایی شده که متاسفانه عرضه عسل در مسیرهای گردشگری ناهماهنگی‌هایی را به وجود آورده که نیازمند اقدامات نظارتی و کنترلی است که امیدواریم مورد توجه واقع شود و بتوانیم شاهد برطرف شدن کم و کاستی‌ها در این زمینه باشیم.

وی تصریح کرد: ارزش واقعی تولید و صادرات این عرصه بیش از 123 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود و نیاز است که از این محل به عنوان یک راه درآمدزای مناسب استفاده شود تا بتوانیم از این طریق مشکل بیکاری را تا حد قابل توجهی برطرف کرده و شاهد بهبود وضعیت باشیم.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامتی مردم در رابطه با محصولات بی‌کیفیت تولیدی نیاز است که فعالان این عرصه از کارت بهداشتی و سلامت کامل بهر‌ه‌مند باشند تا به تمامی اهداف مورد نظر در این زمینه دست یابیم.

اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور

ضرورت توسعه صنعت زنبورداری در کشور

رئیس انجمن زنبور داران کشور همچنین گفت: توسعه تعامل صنایع مرتبط با زنبورداری و تولید عسل از جمله نیازهای احیای این صنعت است.

بیگناه با تاکید به ضرورت توجه دستگاه‌های متولی به درآمدزایی ناشی از زنبورداری، افزود: در کشورهایی که فاقد این موهبت الهی هستند حتی دانشکده زنبور عسل ایجاد شده است و این درحالی است که با وجود اینکه این منطقه از قطب‌های تولید عسل کشور است، اقتصاد عسل معنای حقیقی خود را نیافته است.

وی استعداد تولید عسل در اردبیل شاخص بوده و عسل سبلان جزو نمونه‌های کیفی عسل در سطح دنیا است و در حال حاضر بازارهای کشورهای همسایه نسبت به خرید این محصول ایرانی علاقه‌مندند.

رئیس انجمن زنبور داران کشور در ادامه افزود: ضرورت‌های توسعه تولید عسل ایجاب می‌کند که مقداری موم به کشور وارد شود. اجرای این مهم زمینه احیای صنعت زنبورداری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.