مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اعتبار طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگرد‌ها در شرق این استان را ۵۲۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این طرح از هفته گذشته و برای مدت پنج سال به مرحله اجرا در آمد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، محمد مهدی رجبی زاده افزود: 970 هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان تحت فرسایش بادی قرار دارند و 253 هزار هکتار از این مقدار کانون های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می رود که تاسیسات شهری، روستایی، راه ها و سایر زیرساخت ها را تهدید می کند.
وی بیان کرد: 131 هزار و 900 هکتار عملیات های مختلف در طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان کرمان انجام خواهد شد که پنج هزار هکتار آن به مالچ پاشی اختصاص دارد و بیشتر آن در شهرستان های ریگان و فهرج اجرایی می شود.
وی گفت: در مجموع دو هزار هکتار از کانون های فرسایش بادی شرق استان کرمان در سال جاری تحت عملیات مالچ پاشی قرار می گیرد که بخشی از آن در فروردین ماه سال جاری انجام شده و به دلیل لزوم توجه به شرایط جوی لازم است که بخش دوم این کار در شهریورماه دنبال شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اضافه کرد: 90 هزار لیتر مالچ نفتی از پالایشگاه آبادان خریداری و عملیات مالچ پاشی در شرق استان کرمان از منطقه شوق آباد در حوالی ریگان از فروردین ماه آغاز شده است.
وی گفت: 150 میلیون تومان برای ادامه مالچ پاشی در 2 هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان هزینه می شود و بین تپه های مالچ پاشی شده سایر اقدامات لازم همچون نهال کاری انجام خواهد شد.
رجبی زاده افزود: طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و ریزگردها در صورت تحقق اعتبار مورد نیاز در شرق استان کرمان با نهال کاری 15 هزار هکتار، بادشکن بیولوژیک یکهزار و 500 کیلومتر، اجرای تله رسوب گیر در 900 کیلومتر و 40 هزار هکتار و طرح های آبخیزداری اجرا می شود.
وی اظهار کرد: با اجرای این طرح در پنج سال آینده شهرستان های شرقی استان کرمان ( بم، ریگان، فهرج و نرماشیر ) از نظر هجوم شن های روان و توفان امنیت نسبی پیدا خواهند کرد اما به دلیل همجواری برخی نقاط این استان با کویر، تاثیرپذیری از کویر همچنان وجود خواهد داشت.
وی گفت: 430 هزار هکتار کانون های بحرانی در استان کرمان است و 60 درصد کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: کار تثبیت شن های روان در شرق استان از سال 1360 آغاز شد و تاکنون در 22 هزار و 400 هکتار مالچ پاشی، 47 هزار هکتار نهال کاری و سایر عملیات ها اجرا شده اما هنوز به تثبیت نرسیده است.
وی گفت: خشکسالی های متوالی سال های گذشته در استان کرمان به ویژه شهرستان های شرقی این استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز پدیده ریزگردها شده است.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.