نظارت بهداشتی بر تولید و حمل شیر خام تا مراکز فرآوری، توسط دامپزشکی چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

نظارت‌های بهداشتی بر شیر خام
به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از نظارت بهداشتی بر مراحل تولید و حمل شیر خام تا مراکز فرآوری مانند کارخانجات فراورده‌های لبنی و کارخانه‌های تولید شیر خشک در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه تولید شیر استان در واحد‌های پرورش گاو شیری سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی انجام می‌شود افزود: اولین مرحله تولید شیر خام سالم به سلامت دام شیر ده مربوط است که عملیات بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی و اجرای واکسیناسیون و تست دام در مقابل بیماری‌هایی مانند سل، بروسلور (تب مالت) و لمپی اسکین اجام می‌شود.

نجاتی با اشاره به نظارت بهداشتی با اخذ نمونه شیر از گاوداری‌ها اضافه کرد: با کنترل ورود و خروج دام به استان، از ورود دام‌های بیمار به گاوداری‌ها تا حد امکان جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش به گاوداران در خصوص رعایت مسائل بهداشتی در هنگام پرورش و استفاده از دستگاه‌های شیر سرد کن در گاوداری‌ها، از انواع آلودگی جلوگیری می‌کند.

نجاتی، حمل شیر از گاوداری‌ها به مراکز جمع آوری و یا کارخانجات فرآورده‌های لبنی به وسیله خودرو‌های تانکر دار و دارای مجوز از دامپزشکی را مهم دانست و گفت: این خودرو‌ها به صورت دوره‌ای توسط دامپزشکی و روزانه توسط مسئولین فنی مستقر در مراکز دریافت شیر، مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: ۱۰ مرکز جمع آوری شیر و ۷۰ خودرو حمل شیر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که به صورت ماهانه از شیر دریافتی این مراکز نمونه گیری و بار میکروبی شیر، سلول‌های سوماتیک و برخی تقلبات احتمالی بررسی می‌شود.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار