چین در ادامه‌ی روند افزایش کنترل و نظارت خود بر فضای مجازی این کشور، اعمال محدودیت‌های بیشتر بر اینترنت چین را در دستور کار قرار داده است.

افزایش کنترل چین بر اینترنت
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قوانین و محدودیت‌های حاکم بر فضای مجازی چین، اخیراً با تصویب آئین‌نامه‌ی نظارت و کنترل بر موتورهای جستجوگر و نشر دهندگان آنلاین اخبار، تشدید شده است. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، شی جینپینگ (Xi Jinping)، با اقدامات اخیر خود، در پی افزایش کنترل و نظارت حزب کمونیست چین، بر فضای مجازی این کشور است.

شی، با هدف افزایش امنیت چین، «بسط حاکمیت سایبری» را در صدر اولویت‌های دولت قرار داده است. وی همچنین، با صراحت، بر لزوم افزایش نقش حزب کمونیست این کشور، در کنترل، نظارت و اعمال محدودیت اینترنت، تأکید کرد. وی معتقداست که رسانه‌های چین، باید، خط فکری حزب حاکم را دنبال کنند و مروج عقاید عمومی و شعارهای این تشکل سیاسی، باشند.

برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی تحول و توسعه‌ی فرهنگی چین نیز، اخیراً از سوی دولت این کشور و در راستای تحقق امر یاد شده، انتشار یافته است. خروج برخی وبگاه‌های خارجی شاخص، چون گوگل و فیس‌بوک، از بندهای ذیل این برنامه، به شمار می‌رود.

سازمان تنظیم مقررات فضای مجازی چین، محدودیت‌های جدید اعمال شده را برای افزایش ضریب امنیت و مقابله با تهدیدات موجود، لازم و ضروری می‌داند.

بسیاری از کارشناسان غربی، بر این باورند که تأکید و پافشاری چین بر مسئله‌ی توسعه‌ی بخش فرهنگی و بهبود نحوه‌ی نظارت بر افکار عمومی، در واقع، بازتولید و اصلاح نوعی «پروپاگاندای مثبت» در جهت تحکیم جایگاه کمونیسم چینی در این کشور است.
 
منبع:سایبربان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.