فرصت مغتنم برای رفاقت‏‌‌های فرهنگی دو ملت افغانستان و ایران

محمد سرور رجایی نوشت: نمایشگاه کتاب تهران فرصت مغتنمی‌ است برای آشنایی‏‌‌ها و رفاقت‏‌‌های فرهنگی دو ملت بزرگ افغانستان و ایران. کتاب می‌‏تواند خاطرات خوشی را برای فرد‌فرد ما رقم بزند.

فرصت مغتنم برای رفاقت‏‌‌های فرهنگی دو ملت افغانستان و ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سرور رجایی فعال فرهنگی افغانستان طی یادداشتی به موضوع حضور افغانستان در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: سی‌اُمین نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» روز سیزدهم اردیبهشت/ثور گشایش یافت.

گفته می‌‏شود که ٢٧٨٢ ناشر داخلی و خارجی تا بیست‏‌و‌سوم ماه اردیبهشت ثور/ کتاب‏‌‌های خود را در این جشن کتاب به علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی عرضه می‌‏‌کنند.

در این دوره ١٣٩ ناشر خارجی از ١١٠ کشور جهان شرکت کرده‌‏اند. یقیناً سهم ناشران افغانستانی به‌دلیل زبان و فرهنگ یگانۀ ما بسیار قابل‌توجه خواهد بود.

با اینکه انتظار می‌‏رفت در ادامه تعاملات نمایشگاه کتاب کابل ناشران افغانستانی حضور پرتعدادی در نمایشگاه بین‏‌المللی کتاب تهران داشته باشند، اما ظاهراً چنین نشده است.

از داخل افغانستان تنها انتشارات «تاک»، ناشر تخصصی ادبیات فارسی از کابل، و انتشارات «احراری» از هرات شرکت کرده‏‌اند. باز هم حضور انتشارات «عرفان» در نمایشگاه غنیمتی است برای مهاجران افغانستانی و تمام علاقه‌‏مندان ایرانی به فرهنگ و ادبیات افغانستان.

در چند سال اخیر «خانه ادبیات افغانستان» نیز حضور پرشکوهی داشته است. امسال نیز با کتاب‏‌‌های جدید و برنامه‏‌‌های فرهنگی‌ که قرار است در روز‌‌های برگزاری نمایشگاه اجرا کنند باب جدید همدلی‏‌‌های فرهنگی را خواهند گشود.

«خانه کودکان افغانستان» امسال با حضورش یک‌تنه بار غیبت کتاب‏‌‌های کودک و نوجوان افغانستان را در نمایشگاه سی‏‌اُم به‌دوش خواهد کشید.

باآنکه کشور ایتالیا مهمان ویژۀ امسال است، اما احساس من این است که حضور ناشران اندک افغانستان با کتاب‏‌‌های متنوع تازه و چاپ اول ویژگی‏‌‌های منحصر‌به‌فرد افغانستان را با شایستگی به‌نمایش خواهند گذاشت.

رجایی با انتشار این مطلب در روزنامه شهرآنلاین نوشت: حضور فرهنگیان، نویسندگان، شاعران، دانشجویان و مهاجران علاقه‌‏مند به کتاب و کتاب‌خوانی در برنامه‏‌‌های مختلف نمایشگاه امسال قابل‌پیش‌بینی است.

نمایشگاه کتاب تهران فرصت مغتنمی‌ است برای آشنایی‏‌‌ها و رفاقت‏‌‌های فرهنگی دو ملت بزرگ افغانستان و ایران. کتاب می‌‏تواند خاطرات خوشی را برای فرد‌فرد ما رقم بزند، آن‌سان که در سال‏‌‌های گذشته با انتشار کتاب‏‌‌هایی چون «جانستان کابلستان»، «درختان تبعیدی»، «در پایتخت فراموشی» و کتاب‏‌‌های بسیار دیگر خاطره‏‌‌های خوش و ماندگاری برای ما رقم خورده است.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار