امسال ۲۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید می‌شود

معاون امور زراعت، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و مجری طرح دانه‌های روعنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال ۲۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛عباس کشاورز بعد از ظهر شنبه در جریان بازدید از مزارع کلزای نقده اظهارداشت: به منظور خودکفایی کشور در زمینه تولید دانه‌های روغنی و پایداری این محصول و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امسال شاهد جهش بزرگی در توسعه کشت این محصول در کشور مخصوصاً استان آذربایجان غربی هستیم.

وی با ابراز رضایت از وضعیت مطلوب کشت دانه‌های روغنی در استان و نقش مهم این محصول در تأمین سلامت غذایی جامعه افزود: امسال ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است که پیش بینی می‌کنیم در شرایط مطلوب ۲۰۰ هزار تن محصول از این مزارع تولید شود.

کشاورزگفت: تولید نشدن دانه‌های روغنی موجب واردات روغن و همچنین خروج مقادیر زیادی ارز می‌شود و باید همه کمک کنیم تا با تولید پایدار محصولات راهبردی وابستگی به واردات را کاهش دهیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: امسال سه هزار و ۷۲ هکتار ازاراضی استان زیر کشت کلزا رفته است که به دلیل سرمازدگی و وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در حدود ۷۱۰ هکتار ازمزارع زیر کشت این محصول دچار خسارت شده‌اند.

عبدالله فتح الله زاده ادامه داد: ۶۶۰ هکتاراز این مزارع به دلیل سرمازدگی زودرس پاییزه و ۵۰ هکتار نیز به دلیل وقوع سیل در روزهای ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه سال جاری دچار خسارت شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳۰۰ هکتار از مزارع کلزا ی استان از خطر حوادث غیر مترقبه در امان مانده‌اند که پیش بینی می‌شود در حدود ۴۶۰۰ تن دانه روغنی کلزا از این‌مزارع برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این زمینه اظهارداشت: حمایت‌های ویژه‌ای از کشاورزان کلزا کار انجام شده که شامل توزیع بذر هیبرید یارانه دار، بیمه رایگان محصول، خرید دستگاه‌های ریزکارنده مخصوص کشت کلزا با یارانه ۷۵ میلیون ریال است که در این راستا ۲۷ دستگاه ریز کارنده در استان خریداری و در سطح شهرستانهای استان توزیع شده است.

جمشید دارا اضافه کرد: شهرستان‌های پلدشت، نقده، بوکان، میاندوآب، شاهین دژ، خوی و مهاباد به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت کلزا را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: برای کشت کلزای مزارع استان امسال ۱۷ هزار و ۵۵ کیلو بذر کلزا از انواع هیبرید داخلی مانند نپتون و هیبرید خارجی آلو نسو، هیدرومیل، مرکوری، ناتالی و بذر گواهی شده آکاپی تأمین و بین کشاورزان استان توزیع شده است.


 انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.