طرح اجرای آنتن جدید folded monopole antenna برای نخستین بار در ایران طراحی و اجرا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی صدا و سیمای فارس اعلام کرد: آنتن های فرستنده های رادیویی موج متوسط یکی از مهمترین، اساسی ترین و گران قیمت ترین قسمت های فرستنده است.  

 
این گزارش حاکی است، همچنین به علت داشتن طول های بلند هزینه های  بسیاری در برپایی دکل در بر دارند که بهترین طول آنتن برای انتشار زمینی امواج حدود نصف طول موج  است.
 
بر این اساس، با توجه به پایین بودن فرکانس های "باند ای ام" بخصوص در پایین باند طول آنتن ها بسیار بلند و پر هزینه تر می شود به همین دلیل مهندسان این رشته سال ها تحقیق و بررسی بر روی این کار انجام داده اند تا راهکاری پیدا کنند که با طول آنتن های کوتاهتر به کارایی مدنظر برسند.
 
روابط عمومی صدا و سیما فارس اعلام کرد: با همت اداره کل فرستنده های رادیویی و همکاری واحد فرستنده های رادیویی مرکز فارس، برای نخستین بار آنتن جدید folded monopole antennaدر اردیبهشت ماه امسال در ایستگاه رادیویی لامرد با موفقیت راه اندازی شد.
 
بر اساس این گزارش، از ویژگی های مهم این طرح اجرای آن به طور کامل به دست متخصصان و کارشناسان داخلی در کمترین زمان ممکن و با حداقل امکانات و صرفه جویی ریالی است.  
 
بر اساس اعلام روابط عمومی صدا و سیما فارس، از ویژگی های دیگر  این آنتن  حذف ایزولاتور بیس آنتن است که هزینه ای بسیار زیاد داشت، پهنای باند و بهره بالاتر و پوشش بیشتر از مزایای دیگر این طرح است. همچنین با این طرح صرفه جویی در مصرف انرژی، بهبود انتشار پدید می آید.
 
سهرابی مدیر کل صدا و سیمای فارس نیز از تکمیل طرح سنکرون سازی صدای مرکز فارس خبر داد و گفت: طرح سنکرون سازی صدای مرکز فارس در فاز سوم در ایستگاه رادیویی لامرد اجرا شد .  
 
وی ادامه داد: در این زمینه فرکانس قبلی فرستنده رادیویی لامرد بر روی موج متوسط ردیف 1287 کیلو هرتز به 666 کیلو هرتز تغییر پیدا کرد.
 
گفتنی است فناوری تغییر فرکانس این نوع فرستنده ها قبلا در اختیار کشورهای کانادا و آمریکا بود.  
 
سهرابی تصریح کرد: این طرح مهم نخستین بار است که در کشور اجرا می شود و مرکز فارس پیشقدم در اجرای آن بوده که به طور کامل به دست متخصصان و کارشناسان داخلی با بهترین کیفیت اجرا شد .  
 
وی افزود: با اجرای این طرح ایران به جمع کشورهای دارنده این فناوری جدید می پیوندد.
 
گفتنی است، در صورت تامین اعتبار، ایستگاه های  رادیویی فارس تا پایان امسال سنکرون می شوند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.