مرحله چهارم مرمت کاروانسرای تاریخی کنارتخته کازرون آغاز می شود.

آغاز مرحله چهارم مرمت کاروانسرای تاریخی کنارتخته کازرون
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا معینی مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون از مرحله چهارم مرمت و حفاظت کاروانسرای تاریخی کنار تخته با تخصیص اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال از اعتبارات استانی با حضور تیم کارشناسان استان و نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون و پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بیشاپور خبر داد.
 
معینی اضافه کرد: این کاروانسرا سال 88 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تاکنون در  سه مرحله مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته که آواربرداری داخل کاروانسرا، ایجاد دیوار در ضلع شمالی که قبلا بر اثر فرسایش بصورت آوار درآمده بود وتهیه و نصب درب ورود و خروج موقت و اصلی کاروانسرا بصورت سنتی بعد از 2 دهه، مرمت استحکامی استحفاظی سقف، بازسازی پلان اصلی از جمله این اقدامات است.
 
وی افزود: در مرحله چهارم از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی این بنا، نگهداری دیواره های در حال ریزش، مرمت تزئینات گچی، بازسازی سقف ریخته شده در ضلع غربی و پوشاندن ترک های عمیق و نیمه عمیق در بدنه های داخلی است.
 
معینی ادامه داد: در این بنای تاریخی بر اساس سیاست باز زنده سازی بنا تاکنون 4 جشنواره بومی محلی لباس های سنتی، و صنایع دستی و رسوم و آیین های بومی منطقه و جشنواره غذاهای سنتی طی سه سال اخیر برگزار شده است.
 
معینی در خصوص پیشینیه این کاروانسرا گفت: کاروانسرای کنار تخته در موقعیت جغرافیایی به  دارای یک ایوان است که این کاروانسرا از نوع کاروانسراهای درون شهری است که محلی برای استراحت کاروانیان در آن ساخته شده است و عمده مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی سنگ و گچ بوده و دارای یک ایوان در ضلع جنوبی بنا است که به یک صحن مستطیل شکل باز می شود.
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار