مرکز مطالعه کوهورت دریاچه ارومیه با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و استاندار آذربایجان غربی افتتاح شد .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ هدف اصلی مرکز مطالعه کوهورت دریاچه ارومیه یافتن عوامل خطر وپیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر شایع است.

افتتاح مرکز مطالعه کوهورت دریاچه ارومیه با حضور وزیر بهداشت

گفتنی است، با راه اندازی این مرکز مطالعاتی با توجه به تغییراتی که در دریاچه ارومیه در سال های اخیر اتفاق افتاده و عوارضی که ممکن است ناشی از خشک شدن این دریاچه باشد از نزدیک مانیتور و تا حدی امکان دارد پیشگیری شود.

افتتاح مرکز مطالعه کوهورت دریاچه ارومیه با حضور وزیر بهداشت

لازم به ذکر است مرکز مطالعه کوهورت دریاچه ارومیه با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و استاندار آذربایجان غربی افتتاح شد .

افزایش 350 درصدی طرح های تحقیقاتی حوضه سلامت در مورد دریاچه ارومیه

 ایرج محبی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در  آئین افتتاح مرکز مطالعه کوهورت دریاچه ارومیه که با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت گفت: در سال ۹۱ هیچ مرکز تحقیقاتی در منطقه و در مورد دریاچه نداشتیم و شروع کار از سال ۹۲ با ۱۶۰ پروژه تحقیقاتی صورت گرفت.

وی افزود: امروز ۵۲۰ طرح تحقیقاتی با رشد  ۳۵۰ درصدی نسبت به سال 92 در حال انجام است.


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: تاکید ریاست دانشگاه بر روی کار در مورد بررسی بیماری ها و اثرات احتمالی خشکی دریاچه طی 3 سال گذشته است  و بنا داریم بررسی های لازم را بر روی 15000 نفر  طی 15 سال  به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: همچنین تحقیقات برروی  آلاینده هایی که در محیط و بعنوان یکی از عوامل افزایش بیماری های سرطان هستند در حال انجام است.

 محبی گفت: هم اکنون آزمایش های بر روی نزدیک به 730 صورت گرفته است و مجموع زمان آزمایش بر روی هر نفر حدود 2.5 ساعت است و تلاش داریم با افزایش سرعت انجام آزمایش ها تعداد بیشتری را در این آزمایش صورت دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از اهداف این مرکز تحقیق بر روی مسائلی است که گفته میشود با خشکی دریاچه بر روی سلامت مردم منطقه دارد.

وی در پایان اضافه کرد:امیدواریم برای بهبود وضعیت و کارها، بنیاد دریاچه ارومیه نیز شکل گیرد.

گفتنی است، در ادامه این مراسم وزیر بهداشت از اولین مرکز مجری مراقبت های اولیه بهداشتی کشور بازدید کردو

این مرکز در سال ۱۳۴۹ درروستای چنقرالوی پل ارومیه ساخته شده است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.