پنتاگون با ادعای شباهت آزمایش‌های موشکی ایران و کره شمالی، درصدد یافتن ارتباطی میان دو کشور است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فاکس نیوز در گزارشی مدعی شد: وقتی ایران هفته گذشته یک موشک کروز را از زیردریایی کوچک کلاس "یونو" مورد آزمایش قرار داد، مقامات پنتاگون دریافتند شواهدی دال بر تاثیر کره شمالی بر روی ایران وجود دارد. منابع اطلاعاتی نیز گزارش دادند زیردریایی که ایران از آن استفاده کرد دارای ساختاری همانند زیردریایی کره شمالی است که در سال 2010 یک ناو جنگی کره جنوبی را غرق کرده بود.

مقامات دفاعی آمریکا مدعی شده‌اند ایران تلاش کرده است موشک کروز Jask-2 را برای نخستین بار از زیر آب شلیک و مورد آزمایش قرار دهد؛ اما این آزمایش ناموفق بوده است. تعدادی از کارشناسان منع گسترش سلاح نیز از مدت‌ها پیش فرضیه همکاری ایران و کره شمالی در زمینه آزمایشات موشکی را مطرح کرده‌اند. 

"جفری لوئیز"، یک کارشناس در زمینه توسعه موشک‌ها، در این باره مدعی شد: نمونه‌های نخست از موشک‌هایی که در ایران مشاهده کردیم، یک کپی‌برداری ساده از موشک‌های کره شمالی بودند. با گذشت سال‌ها، ما تصاویری از مقامات ایرانی و کره شمالی در سفر به هر دو کشور مشاهده کردیم و پس از آن تجهیزات سخت‌افزاری مورد استفاده قرار گرفته در هر دو کشور شبیه به هم بودند. 

این گزارش در ادامه مدعی شده است: زمانیکه ایران در اواخر ژانویه یک موشک بالستیک را مورد آزمایش قرار داد، پنتاگون اعلام کرد ساختار اصلی آن شبیه به موشک‌های کره شمالی بوده است. ایران تابستان گذشته نیز موشکی مشابه با موشک دوربرد "موسودان" کره شمالی مورد آزمایش قرار داد. موسودان یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های پیونگ‌یانگ است که با موفقیت آزمایش شده است. کارشناسان دفاعی مدعی شدند موشک شهاب ایران نیز شباهت بسیاری به موشک تپودونگ کره شمالی دارد. 

"لوئیز" در ادامه سخنانش ادعا کرد: در گذشته ما ابتدا برخی تسلیحات را در کره شمالی می‌دیدیم و سپس نمونه‌های مشابهی از آن در ایران به چشم می‌خورد؛ اما در چند سال اخیر این ایران است که برای نخستین بار برخی تجهیزات کوچک را به نمایش می‌گذارد و سپس نمونه‌هایی از آن در کره شمالی دیده می‌شود. به همین دلیل این سوال مطرح می‌شود که آیا تجارت میان ایران و کره شمالی معکوس شده است؟

ایران و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که از زیردریایی کوچک کلاس "یونو" بهره می‌برند. این زیردریایی قادر به شنا در آب‌های کم عمق است و می‌تواند به راحتی خود را در این موقعیت ویژه از دید ناوهای جنگی پنهان کند. یکی از دلایل اصلی نگرانی مقامات آمریکایی بابت آزمایش اخیر موشکی ایران، شلیک و آزمایش آن در تنگه هرمز است زیرا نیروی دریایی آمریکا مستقر در آب‌های خلیج فارس فقط چندین کیلومتر از محل آزمایش فاصله داشتند.

زمانیکه ایران نخستین آزمایش موشک بالستیک خود را در دوران ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" انجام داد، واشنگتن اعلام کرد این کشور را تحت نظارت قرار خواهد داد.

مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند با پیدا کردن وجه تشابهی میان آزمایشات موشکی ایران و کره شمالی، این دو کشور را در ارتباط با یکدیگر نشان دهند و احتمالا شورای امنیت سازمان ملل را به صدور قطعنامه‌ای علیه هر دو تشویق کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
هر دم از باغ بری می رسد فقط همین کم داشتیم .
آخرین اخبار