برگزیدگان طلاب و روحانیان مدارس علوم دینی اهل سنت معرفی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آیت‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس در این مراسم گفت: نهی از تساهل و تسامح با دشمنان و ربا، حقایق قرآنی مغفول مانده در جامعه است.
 
ایمانی با یادآوری سخنان مرحوم علامه طباطبایی که ربا و تساهل و تسامح با دشمنان را بر اساس آیات قرآن بالاترین گناهان برشمرده است، تأکید کرد که امروز نهی از این دو گناه در جامعه ما مغفول مانده است.
 
وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی، یکی از مفسران بزرگ دنیای اسلام دو تفسیر را در طول عمر خود تألیف کرد تفسیر اولی البیان و دومی المیزان بود که با حضور شاگرادنش نوشت و این تفسیر دوم حاصل یک عمر تلاش و تحقیق او درباره قرآن است و او که با قرآن مأنوس بوده و آیات آن را با تمام وجود درک کرده است، با بررسی آیات قرآن می‌گوید در میان گناهان اجتماعی و فردی که آثارش پایدار می‌ماند و از سایر گناهان بالاتر است، دو گناه ربا و تساهل و تسامح با دشمنان است.
 
امام جمعه شیراز بیان کرد: این یک حقیقت قرآنی است که در آیات متعدد از تساهل و تسامح در مقابل دشمنان نهی شده اما امروز دنیای اسلامی چه می‌کند و مسلمانان در این عرصه چه قدمی برداشته‌ و بر می‌دارند؛ امروز برخی از مسلمانان و کشورهای اسلامی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، آیا حاضرند با خودی و برادر مسلمان خود هم کنار آیند؟ این‌ها حقایق قرآنی است که غافل مانده است.
 
آیت‌الله ایمانی اظهار داشت: امروز تمام زندگی ما ربا شده است در حالی که پیامبر(ص) فرمودند روزی در امت من ربا در تمام معادلات و زندگی امت من ریشه می‌زند و امروز نیز ما شاهد این همه بی‌تفاوتی در مقابل ربا هستیم.
 
امام جمعه شیراز با اشاره به صبغه قرآنی شیراز گفت: افتخار شیراز از دیرباز این بوده و هست که دروازه ورودی آن دروازه قرآن است و قرن‌ها مردم از زیر یک قرآن در این دروازه عبور می‌کردند.
 
وی گفت: امروز نیز در استان فارس ٢ مؤسسه قرآنی وجود دارد که در سراسر کشور نیز دارای شعبه هستند و یک مؤسسه آن از یک روستا نشئت گرفته است اما در عین حال در سراسر کشور مدارس حفظ و قرائت قرآن کریم را دائر کرده است.
 
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه ما باید به آنجا برسیم که گفتمان حاکم بر جامعه ما حقایق تابناک قرآنی باشد و برای پیاده کردن حقایق والای قرآنی الزاماتی دارد و باید آن را دنبال کنیم، گفت: آنچه هست این است که اگر قرآن مهیمن و برکت گذشتگان است و اگر سند پایدار پیامبر مکرم اسلام(ص) در طول تاریخ بشر تا قیامت است، طبعاً باید پاسخگوی نیازهای تمام اعصار و دوره‌ها و انسان‌ها باشد و این رسالت قبل از اینکه به عهده دیگران باشد، به عهده روحانیان،‌علما و بزرگان اعم از شیعه و سنی قرار گرفته است.
 
وی اعتقاد دارد که امروز حقیقت‌های قرآن کریم عمدتاً در پرده ابهام باقی مانده است و با ظاهر قرآن داریم کار کنیم اما آن معانی بلند و تابناک قرآنی در زندگی امروز ما پیاده نشده است تا میان خود و خدا را بسنجیم.
 
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه جوانان ما باید در این عرصه گام‌های بلندتری اعم از مفاهیم و درک آن بردارند، گفت: آنچه مطرح است عمق قرآن کریم و حقایق آن است که در باید در جامعه عملیاتی کرده و فرهنگ قرآن را به عنوان فرهنگ و گفتمان حاکم بر جامعه تلقی کنیم.
 
در پایان این مراسم نیز معرفی نفرات برگزیده اول تا سوم دو بخش طلاب و روحانیان مدارس علوم دینی اهل سنت و اهدای جوایز به آنان بود.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار