صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 96 در دومین مناظره انتخاباتی را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امروز 15 اردیبهشت ماه با موضوع سیاسی - فرهنگی برگزار شد.

در ابتدا محمدباقر قالیباف در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در رشد علمی نظام آموزشی کشور شتاب ایجاد کرد و جایگاه علمی ایران در دنیا را افزایش داد اظهار داشت: در ابتدای مناظره لازم می‌دانم که حادثه تلخ مردم در استان گلستان را به مردم ایران تسلیت عرض کنم در مورد بحث آموزش موضوع فرهنگ یکی از مهمترین مسائل جامعه است که در این مورد دو نگاه وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یک نگاه بد و قیم معابانه وجود دارد  و آن نیز تنگ نظری نسبت به مسائل فرهنگی است و یک نگاه خوشبینانه و مبتنی بر توانمندی مردم است تا بگذاریم خود مردم نقش‌آفرین باشند.البته معتقدم خود آموزش و پرورش می‌تواند نقش مهمی را در بحث آموزش کشور ایفا کند.

وی با اشاره به کشف یک محموله پوشاک در خانه یکی از وزرا گفت: در مسئله آموزش کشور باید میان معلمان و مردم و نهادهای آموزش کشور اعتماد وجود داشته باشد و حادثه‌ای که هفته پیش رخ داد و گفته شد یک محموله مشکوک در خانه یکی از وزرا پیدا شده که البته این پرونده نیز رسیدگی شد یک سوال را بوجود می‌آورد آن هم این است که با این تخلف و این رفتار مناسب از سوی مسئول آموزش و پرورش کشور آیا می‌تواند اعتمادساز باشد و عجیب آن است که این اقدام توسط وزارتی انجام می‌شود که بانی آموزش کشور است و چگونه مردم و معلمان به چنین وزات‌خانه‌ای اعتماد کنند.

جهت رفع محرومیت کشور نظام پولی و مالی باید اصلاح شود

وی با بیان اینکه جهت رفع محرومیت کشور نظام پولی و مالی باید اصلاح شود تصریح کرد: اگر می‌خواهید فقرا و مردمی و اقتصاد کشور از این وضعیت نجات پیدا کنند نیاز است نظام مالی کشور را نجات دهیم.

پس از سخنان قالیباف، سید مصطفی میرسلیم به عنوان اولین منتقد به صحبت‌های قالیباف گفت: کیفیت آموزش و پرورش به کیفیت معلمان باز می‌گردد اما وقتی بهای کافی به معلمان نمی‌دهیم چگونه می‌توان انتظار ارتقا سیستم آموزشی کشور را داشت و شما به این موضوع اشاره نکردید.

میرسلیم در ادامه افزود: یکی دیگر از مسائلی که باعث رشد آموزش می‌شود بحث مقالات و مسائل پژوهشی است که متأسفانه در سال‌های اخیر توجهی به این مسائل نشد و شما نیز به راه‌حل‌های خود در این مورد اشاره نکردید در دولت قبلی شاهد بودیم که پروژه‌های علمی بزرگی راه‌اندازی شد که برای آن سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی صورت گرفت که یکی از آن‌ها ساخت هواپیمای ملی بود اما متأسفانه در دولت یازدهم این پروژه‌های علمی متوقف شد و در مقابل برای ورود هواپیما دولتمردان خوشحال شدند باید پرسید آیا ورود هواپیما جای خوشحالی دارد.

در ادامه حسن روحانی در نقد سخنان قالیباف گفت: ما اگر می‌خواهیم فرهنگ کشور را توسعه دهیم باید زیربناهای لازم را نیز ایجاد کنیم که اولین مسئله از ساخت زیر بنا، رعایت اخلاق است و نباید حق‌الناس را زیر پا بگذاریم.

روحانی افزود: بر فرض اینکه یک فردی تخلف کرده باید پرسید چه کسی مرجع رسیدگی به این اتهام است و چگونه آقای قالیباف پیش از رسیدگی در محکمه در مناظره اول این اتهام را نسبت به وزیر دولت مطرح می‌کند، برای ایجاد فرهنگ آزادی لازم وجود داشته باشد و زمانی که یکی از نمایندگان مجلس و فرزند شهید مطهری به شیراز سفر می‌کند دوستان آنها به وی با آجر حمله می‌کنند.

وی تصریح کرد: این تنگ‌نظری ها در مورد یک هنرمند نیز اعمال می‌شود و نمی‌گذاریم که صدایمان در زمان سحر ماه رمضان پخش شود.

همچنین مصطفی هاشمی‌طبا در نقد نظرات قالیباف گفت: سند آموزش و پرورش و سند بیست بیست اگر اجرایی شود آموزش کشور ما رشد پیدا خواهد کرد و امروز همه باید در کنار آموزش و پرورش باشند. متأسفانه امروزه این اجازه به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها داده شده که می توانند شغل دوم اختیار کنند در حالی که باید در کنار آموزش و پرورش و دانش‌آموزان باشند و چطور می‌توان قبول کرد که دانشجوی دکتری و مهندسی با نمره 12 و یا پایین‌تر در دانشگاه‌ها قبول ‌شود که باید گفت این یک ضعف است.

اسحاق جهانگیری در نقد اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: معتقدم این سوال از جهات مختلف مهم بود که به خوبی به آن پرداخته نشد.

وی با بیان اینکه توسعه علم کشور دو کانون اساسی دارد که رکن اصلی آن آموزش وپروش است بیان داشت: معتقدم باید به مسائل آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش و همچنین معیشت فرهنگیان به خوبی توجه شود.

فرهنگیان تاثیرگذارترین قشر جامعه هستند

جهانگیری با بیان اینکه فرهنگیان تاثیرگذارترین قشر جامعه کشور هستند، اظهار داشت: خوشبختانه در دولت یازدهم علی‌رغم تمامی محدودیت‌هایی که وجود داشت دریافتی حقوق فرهنگیان از متوسط یک میلیون و 250 هزار تومان به دو میلیون و 850 هزار تومان رسید، لذا بنده اینجا اقرار می‌کنم که وضع معیشت فرهنگیان مناسب نیست که نیاز است کار جدی‌تری در این رابطه صورت پذیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها بسیار مهم هستند، تاکید کرد: دانشگاه‌ باید در یک محیط امن فعالیت کند و باید به دانشجویان توجه لازم صورت پذیرد لذا توسعه علم و فناوری متکی به دانشگاه‌ها است و باید نشاط و امید در دانشگاه‌ها حاکم شود تا اینکه استاد بتواند با فراغ بال به ماموریت خود بپردازد لذا ما توانستیم در دولت یازدهم دانشگاه‌ها را به مراکز صنعتی کشور متصل کنیم.

جهانگیری با اشاره به بخش دیگری از اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: بنده علاقه‌ای نداشتم این موضوع را در این مناظره مطرح کنم اما بنده تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکر می‌کردم وزیر دیگری این مسئله مذکور برایش حادث شده باشد، لذا در روز چهارشنبه معلوم شد که این حادثه برای وزیر آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.

وی خطاب به مردم گفت: مردم شما مظلومیت دولت را ببینید. چرا که یک دفعه گفته می‌شود در خانه یک وزیری کالای قاچاق کشف شده است.در این رابطه باید بگویم وزیر مذکور دختری با مدرک فوق‌لیسانس دارد که بیکار بوده و کار شرافت‌مندانه‌ای انتخاب کرده و 200 میلیون تومان کالای لباس به کشور از گمرک وارد کرده است؛ همچنین باید بگویم وی تمام تعرفه‌های قانونی واردات خود را پرداخت کرده اما یکباره کلانتری و دادگاه به سراغ وی می‌روند و او را دستگیر می‌کنند تا اینکه این مسئله موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و همچنین موضوع مصاحبه کاندید‌ای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، لذا در حال حاضر این وضعیت ماست.

 برای تضارب آرای خود در این محل جمع شده‌ایم

سید ابراهیمی رئیسی در ادامه این مناظره در نقد اظهارات قالیباف گفت: ما 6 کاندیدا اینجا برای تظارب آرای خود در این محل جمع شده‌ایم تا مردم در پی اظهارات ما به نتایجی برسند. لذا این حق مردم است که بر اساس برنامه‌ کاندیداها به نتیجه برسند و سایر بحث‌ها را ما به هیچ عنوان نمی‌پذیریم.

وی با اشاره به مسئله رشد علمی در کشور گفت: شتاب رشد علمی متاسفانه در چند سال اخیر کاسته شده است. شورای عطف تشکیل نمی‌شود. برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو، استاد و برنامه درسی به نحوی که مطابق با نیاز اقلیم‌های مختلف و نیازهای کشور باشد وجود ندارد، لذا یک میلیون دانشجو وجود دارد که مدرک تحصیلی خود را در دست گرفته و کاری‌ برای آن وجود ندارد.

رئیسی با بیان اینکه تحریم علمی بیش از تحریم اقتصادی بر دانشگاه‌های ما اثر گذاشته است، تاکید کرد: در حال حاضر از مواد آزمایشگاه‌ها کاسته شده است. امروز فرهنگیان ما مشکلاتی دارند که باید کاندیدا‌ها بیایند و این مسائل را مطرح کنند لذا وقتی خبری می‌شنویم که صندوق فرهنگیان از سوی افرادی تا سقف 8 میلیارد تومان به یغما برده شده به نحوی که هر فرهنگی 8 میلیون تا 7 میلیون در این صندوق سهم دارد، لذا این مسئله به شدت فرهنگیان را عذاب می‌دهد که چگونه یک فرهنگی برای یک زندگی معمولی مشکل داشته باشد اما عده‌ای بیایند و صندوق ذخیره فرهنگیان را به یغما ببرند؟

لحظه به لحظه با دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی

وی با بیان اینکه امروز بیکاری دانشجویان مهمترین مشکل ماست، تاکید کرد: عدم رشد علمی یکی از مشکلات عمده کشور است و به نظر بنده آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر 4 ساله قبل، باید پاسخگوی این سوالات باشد لذا طرح مسائل دیگر حتما مشکلات کشور را حل نمی‌کند. بنابراین ایشان باید به عنوان رئیس جمهور قبل پاسخگوی سوالاتی از این دست باشند که چرا یک میلیون از دانشجویان باید بیکار باشند.

در ادامه محمدباقر قالیباف در طی فرصت 5 دقیقه‌ای خود به طرح دیدگاه‌های نامزدها پاسخ داد.

قالیباف گفت: عزیزان نکات خوبی را مطرح کردند. بله پژوهش در کشور دچار مشکل است. حتما تجهیزات، وسایل کمک آموزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و معیشت معلمان دچار مشکل است، لذا سال‌ها می‌گذرد که معلمان حق‌التدریسی حقوق نمی‌گیرند. همچنین در مدارس ما آن اتفاق می‌افتد که کودکان در آن بسوزند. بله ما این حوادث را دیده‌ایم که بنده این موضوع را قبول دارم ولی بنده واقعا متعجبم جناب آقای روحانی که بنده در حال حاضر به واگویی درد مردم می‌پردازم و اخلاق را رعایت نمی‌کنم اما شما دارید فردی را مثال می‌زنید که پاسخگوی همین مشکلات مطروحه است لذا از قضا وقتی که بنده به این مشکلات اشاره می‌کنم و می‌گویم دولت 4درصدی‌ها ویژه‌خواری‌ها به دلیل همین موارد است.

 دلالان به گرانی کشور دامن می‌زنند 

وی با بیان اینکه دلالان به گرانی کشور دامن می‌زنند، ادامه داد: امروز قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکلات کشور را در پی داشته است لذا ما وارداتچی‌ای که تجهیزات، تکنولوژی و ماشین‌آلات بیاورند دستشان را می‌بوسیم ولی وقتی دختر وزیر آموزش و پرورش ما می‌رود و از کشور ایتالیا پیراهن بچه وارد می‌کند دیگر بدین نحو چطور اقتصاد ما درست خواهد شد؟ لذا درد ما اینجاست که بنده به نقل از آقای جهانگیری می‌گویم که گفت این فرد بیکار و مظلوم بوده و باید برود این کار را انجام دهد اما این جای سوال دارد که بقیه مردم باید چه‌ کار کنند؟ تکلیف آنها چیست؟

قالیباف با بیان اینکه قضاوتی در رابطه با موضوع واردات کالای قاچاق از سوی دختر یکی از وزا نداشته است، گفت: قطعا این مسئله بر عهده قوه قضاییه است اما اصل این موضوع واردات قطعا خطا است. لذا این محموله وقتی از کشور دیگر به کشور ما می‌آید اصلش خطاست بنابراین نتیجه این امر این می‌شود که آموزش و پرورش به این شرایط دچار شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این مسئله شرم‌آور است که برای یک جامعه فرهنگی که وضع معیشتی معلمی‌اش بدین نحو است و وضع دانش‌آموزانش بدین نحو باشد که خانواده دانش‌آموزان می‌آید و خواهش می‌کند که شیفت صبح و بعدازظهر فرزندش را عوض کند و چون کودکش برای تعویض شیفت صبح و بعد از ظهر چادر ندارد دختر وزیرش باید برود و محموله وارد کشور کند.

وی خطاب به روحانی گفت: اصلا جناب آقای روحانی علت اینکه 5 میلیون شغل ایجاد نمی‌شود همین موارد است. علت اینکه به محرومین رسیدگی نمی‌شود همین است. علت اینکه در صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاقی می‌افتد همین است. تازه با این موارد این دوستان می‌خواهند بروند و مشکلات را حل بکنند لذا چگونه این دوستان می‌توانند بروند و این مشکلات را حل کنند؟

قالیباف با بیان اینکه برخی حقوق‌بگیران 200 میلیونی را ذخایر انقلاب می‌شناسند، گفت: ما می‌گویم وارداتچی مظلوم است اما بعد که بیاییم حرف و درد این افراد را بازگو کنیم می‌گویند قالیباف بداخلاق است. آیا این درس اخلاق است؟ بنده واقعا متاسفم و امیدوارم مردم ما انشالله به گونه‌ای عمل کنند که همه رویه‌ها برگردانده‌ شود تا اینکه آرمان‌های امام مهربانی‌ها که می‌گفت: «مردم باید در مسند کار تصمیم بگیرند» و نه 4 درصد در دولت و با این روش برای مردم.

در ادامه مناظره میرسلیم دیگر کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه نوع تعاملی را با احزاب و جریانات منتقده و مخالف دولت خود قائل هستید و تا چه اندازه دولت شما از شرح صدر لازم برای نقدپذیری و رشد تضارب آرا در جامعه برخوردار خواهد بود؟گفت: همه دولت های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای خدمت کردن به این کشور کوشش کرده اند و در حد توان و استعداد خود موفقیت هایی هم به دست آوردند.

وی ادامه داد: نامزدهایی هم که امروز اینجا حضور دارند هر کدام در چارچوب مسئولیت هایی که بر عهده داشتند موفق بوده اند و این موضوع قابل ارائه است.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به نظر من هیچ دولتی نمی تواند موفق شود مگر اینکه انتقاد اقلیت ، احزاب، سازمان های مردم نهاد و تشکل های علمی، فرهنگی، هنری را بپذیرد تاکید کرد: این راه پیشرفت است بدون انتقاد هیچگونه پیشرفتی میسر نمی شود.

کاهش انتقادپذیری در دولت یازدهم

میرسلیم اضافه کرد: متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل کمی وجود داشته است نمونه آن مطالبی است که بزرگواران ما با این عبارات در مقابل انتقاد کنندگان به آن پرداختند، صفت غیرانسان ، تخریب گر، بزدل، ترسو ، به جهنم، تندرو، عصر حجری، متوهم، هوچی باز، بی شناسانه و کم سواد، تعابیری نیست که در جمهوری اسلامی اجازه بدهد که انتقاد جای خود را باز کند و بتواند نواقص برطرف شود.

وی با بیان اینکه دیگر با این رفتارها کسی نمی تواند در این راه قدم بردارد گفت: باید راهی انتخاب شود که امکان انتقاد سازنده فراهم شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در حزب به دفعات پیشنهادهای خود را به صورت دلسوزانه ارائه کردیم. من شخصا چندین نوبت خدمت آقای روحانی و جهانگیری مسائلی را مطرح کردم و عرض کردم که راه درست این است ولی آن ها به این پیشنهادات بی توجه بودند و کنار گذاشتند.چرا از این دلسوزی ها و پیشنهادهای سازنده از طرف احزاب ، رسانه و سازمان های مردم نهاد مطرح می شوند استفاده نمی کنید.

وی خاطر نشان کرد: به یاد دارم که پیشنهادی را به عنوان پیشنهاد علمی از طرف دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دولت اصلاحات تقدیم کردیم و آن موقع عارف که معاون اول بود پیشنهاد ما را بررسی کرد و این تنها موردی بود که من به یاد دارم پیشنهاد عالمانه و منتقدانه ای به دولت تقدیم شد و پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت نباید دَر انتقاد را ببندد چرا که به ضررش است اگر مردم احساس مسئولیت نکنند و انتقاد نکنند یعنی مشارکت نکردند و سهم خود را در پیشرفت کشور ایفا نکردند لذا این روش باید اصلاح شود و من خود شخصا به آن انتقاد دارم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیگر کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات میرسلیم گفت: اگر می خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم . وقتی برخی افکار در کشور ما اساسا به رسمیت شناخته نمی شوند و نمی گذاریم احزاب به صورت عادلانه فعالیت کنند چه انتظاری می توان داشت؟

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما ببینید در این انتخابات چه کسانی در فضای مجازی آزادند و کاری به آن ها ندارند و چه کسانی هر روز به دلایل و بهانه های مختلف احضار می شوند . آیا ما از این طریق می خواهیم در جامعه عدالت گستری کنیم ؟

 اگر می خواهیم در جامعه به شرایط مناسب سیاسی برسیم باید احزاب از حقوق مساوی برخوردار باشند

روحانی افزود: اگر ما می خواهیم در جامعه به شرایط مناسب سیاسی برسیم همه احزاب و گروه ها باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا همه اقوام در کشور از حقوق مساوی برخوردار هستند گفت: زمانی که یک فرماندار خانم از اهل سنت را در جایی منصوب می کنیم از دو طرف مورد حمله قرار می گیریم از یک طرف اینکه چرا یک خانم مدیر شده و از سوی دیگر چرا یک نفر از اهل سنت مدیریت بالا را به دست آورده است.

 حقوق شهروندی انشا نیست

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حقوق شهروندی برای همین مسائل است و انشا نیست. حقوق شهروندی در دولت دوازدهم به زنگ عمل تبدیل می شود .

وی ادامه داد: ما در دولت دوازدهم از بخش های مختلف حسابکشی می کنیم که چگونه نسبت به شهروندان کشور رفتار می کنند. ما یک ایران داریم و همه ایرانی ها باید از حقوق مساوی شهروندی برخوردار شوند.

هاشمی طبا در ادامه گفت: بنده بدون آنکه کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و بعد از 4 سال نخستین بار است که جناب روحانی را زیارت می کنم و تقریبا هیچکدام از وزرا را در طول 4 سال اخیر ملاقات نکرده ام گواهی می دهم که بزرگترین هجمه ها و تخریب ها علیه این دولت اتفاق افتاد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علت بی توجهی دولت به انتقادها، بزرگ شدن هزینه های دولت و مشکلات بزرگ برای دانشگاه ها را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه درآمد تصویبی مجلس معلوم است گفت: اگر ما دولتمان را متناسب کنیم و هزینه ها را تامین کنیم و مشخص کنیم چه اقداماتی می شود انجام داد آن دستوالعمل ها قابل اجراست.

جهانگیری در ادامه افزود: انتقاد یکی از نعمت های بزرگی است که خداوند به مسئولین مختلف می دهد و هرکس درب انتقاد به روی دستگاهش را ببندد از یک نعمت بزرگ که عده ای با دلسوزی می خواهند برای اصلاح امور قدمی را بردارند بی بهره می ماند ، لذا همه مکلف به این هستیم که از انتقاد سازنده استقبال کنیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در این زمینه کارهای بسیار بزرگی را انجام داد گفت: ما خانه احزاب که بسته شده بود را احیا کردیم چرا که احزاب یکی از مراکزی هستند که نقد می کنند.

لحظه به لحظه با دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: به 8 هزار سازمان مردم نهاد در دولت یازدهم مجوز دادیم و از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم و هر میزانی که مجوز برای تاسیس مطبوعات خواسته شد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده شد.

 جلوی همه قدرت‌هایی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم
 
جهانگیری با بیان اینکه از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم افزود: جلوی همه قدرت هایی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه آن را پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت های گذشته تصویب شده بود در این دولت آیین نامه اش ابلاغ شد لذا ما به عنوان دولت از هر نقدی استقبال کردیم ولی آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم سر کار آمده مخالفند و متاسفانه این مخالفتشان به شکل نهادینه در فضای مجازی به تخریب دولت می پردازد و هیچکس هم به آن ها معترض نمی شود.

رئیسی در نقد صحبتهای میرسلیم اظهار داشت: انتقاد رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت ها است. در قرآن هم به این موضوع اشاره شده که بهترین برادر من کسی است که عیبهای مرا بگوید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: روحانی در ابتدای مسئولیت اعلام کرد که از بستن دهان منتقدین به خدا پناه می برم. این الفاظی که آقای میرسلیم بکار بردند متاسفانه شاید تا 50 مورد نسبتهای ناروایی است که به منتقدین داده شده است. مگر کسی باید به منتقدین اهانت کند؟ این برای کسی که می گوید از بستن دهان منتقدیم به خدا پناه می برد درست نیست.

طبق حق شهروندی همه باید بتوانند سخن بگویند/ چرا باید دهان کسی را ببندیم؟

رئیسی ادامه داد : حق شهروندی همین است که همه بتوانند سخن بگویند و اگر سخن آنها درست نیست پاسخ آنها درست داده شود. بگذاریم نشاط در میان دانشجویان و اصحاب رسانه، احزاب و دسته ها وجود داشته باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این موضوع که چرا باید دهان کسی را ببندیم، گفت: حق شهروندی فقط رونمایی از یک سند نیست بلکه حق داشتن معیشت توسط کسی است که نان ندارد بخورد، حق کار برای جوانی است که مدرک گرفته اما بیکار است و حق اظهار نظر کردن است.

وی بیان داشت: من در رسانه ها شنیدم که با خبرنگاری به دلیل سوالی که می خواسته از یکی از وزرا بپرسد برخورد شده است که این با آن چیزی که ما ادعا می کنیم نمی سازد و ما باید به 80 میلیون جمعیتی که می خواهیم شناسنامه ملی بدهیم حق اظهار نظر در مسائل دهیم تا جامعه پیشرفت کند.

قالیباف در نقد صحبتهای میر سلیم گفت: نقد نعمتی است که خدا داده و جوامعی می توانند موفق و پیروز باشند که با خرد جمعی، نقد و توصیه به یکدیگر عمل کنند. ما نباید به گونه ای صحبت کنیم که انقلاب، مانعی برای حقوق شهروندی افراد محسوب شود. در اقوام و مذاهب همه از حقوق شهروندی برخوردارند و باید هم باشند.

وی افزود: زمانی که من خودم پلیس بودم چندین فرمانده در بالاترین رده ها وجود داشتند که از اهالی اقوام بودند و رشد کردند و به بالاترین درجات رسیدند و امروز نیز در شهرداری همین گونه است و تعداد زیادی از اقوام از همه اقوام و ادیان حضور دارند.

قالیباف با بیان این موضوع که امروز بیش از 13 درصد مدیران شهرداری بانوان و جوانان هستند، بیان داشت: باید از آنها استفاده شود و در دولت مردم موظف هستیم که از آنها استفاده و اختیارات را به آنان واگذار کنیم.

در دولت یازدهم دانشگاه‌ها سیاسی نشدند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت روحانی دانشگاه ها سیاسی نشدند و باید به آن توجه کرد. در کنار این موضوع مهم این است که ما باید تمرکز زدایی را انجام دهیم و مدیریت را در استانها و شهرستانها به افراد با هر قومیت، گرایش و سلیقه ای واگذار کنیم.

میرسلیم در دفاع از نقدهای صورت گرفته خطاب به روحانی گفت: وی صحبت از حقوق شهروندی کرد اما وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می گیرد و وسیله ضبط او را می گیرد  و یا وزیر دیگر شما که به مدیر توهین می کند و به او بیشعور می گوید آیا این حقوق شهروندی است؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما این مسائل را در ذهن خود داریم و یکسری مسائل هم در عمل اتفاق می افتد، اعتقاد ما این است که نباید حلم در مردم سالاری دینی و در مقابل انتقاد اقلیت ها، احزاب و گروههای مختلف فراموش شود.

وی درباره اجرای اصل 8 قانون اساسی گفت: قانون امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیرید که نوشته هم شده اما دولت به چه حقی آن را اجرایی نمی کند. امر به معروف و نهی از منکر یعنی اجازه دادن به انتقاد در بهترین شکل خودش اما چرا تعطیل است و اجرا نمی شود؟

میرسلیم با بیان اینکه فقط شعار دادن کافی نیست، افزود: امروز باید صادقانه پاسخگوی کارهای گذشته خود باشیم و اگر بخواهیم مردم به طور صحیح در مورد وعده هایی که می دهیم تصمیم گیری کنند باید صادق باشیم و بگوییم گذشته ما چه بوده است و چه کرده ایم.

نباید به مردم نعل وارونه بزنیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم مردم اعتماد کنند نباید به آنها نعل وارونه بزنیم. مردم قول و قرارهای ما  و دولت را شنیده اند و عملکردهای دولت را دیده اند و نتایج آن را با تحمل سختی در معیشت، رنج، تبعیض و تخلف ها و رشوه ها چشیده اند.

وی  با بیان اینکه امروز نمی شود با لفاظی مردم را فریب داد، گفت: باید دقت داشته باشیم و اهتمام بورزیم و اگر واقعا اعتقاد داریم عمل کنیم. پذیرش انتقاد کار ساده ای نیست و سعه صدری می خواهد که ما متاسفانه در دولت به ویژه دولت یازدهم شاهد آن نبودیم.

میرسلیم خطاب به جهانگیری اظهار داشت: شما گفتید که قانون دسترسی به اطلاعات در دولت قبل تصویب شده و شما فقط آیین نامه آن را مصوب کردید و هنوز اجرا نشده و یا به صورت ضعیف به اجرا در آمده است. دسترسی به اطلاعات از کارهایی مهمی است که حق مردم است و وظیفه اصلی و مهم دولت این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند نه اینکه با آ نها رقابت کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از مدیران دولت و حتی وزرا کاسب هستند و از اطلاعات به نفع خود استفاده می کنند. چرا اجازه می دهید که مدیران و وزرای شما ضمن اینکه وزیر هستند کاسب هم باشند؟ اینها راههای غلط استفاده از امکانات است.

وی افزود: هر کس وارد دولت می شود باید سر تا پای وجودش را برای خدمت به ملت بکار ببندد و کاسبی های گذشته‌اش را فراموش کند چرا که باید به ملت خدمت کند. کارمند دولت آمده تا اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد نه اینکه با مردم رقابت کند.

میرسلیم بیان داشت: بسیاری از افراد هستند که جرات نمی کردند اختراع خود را ثبت کنند چرا که  می ترسیدند در ثبت، اطلاعات آنها دزدیده شود و روی دست آنها بلند شوند. اینها راههای غلط است که باید اصلاح می کردید اما نکردید و اکنون دیر شده است و اگر می خواهیم اصلاحی در جمهوری اسلامی صورت گیرد باید این موضوع را بپذیریم  و تعارفات را کنار بگذاریم.

در ادامه مناظره حجت‌الاسلام رئیسی در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکار مؤثری برای حفظ حقوق ملت در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها با توجه به برجام خواهید داشت و چگونه از نقض مکرر حقوق مان توسط آمریکایی‌ها جلوگیری می‌کنید اظهار داشت: برجام با توجه به تمام اشکالاتی که دارد توافقی است که به عنوان سند ملی قرار گرفته و باید این تعهد از ناحیه ما و طرف مقابل به رسمیت شمرده شود.

وی افزود: آنچه در اصل این مذاکرات و سند مورد اشکال است صحبت‌هایی است که از طرف دولت خطاب به خارجی‌ها بیان شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ناحیه دولت و روحانی گفته شد که خزانه خالی است این پیام بسیار بدی از ناحیه جمهوری اسلامی برای طرف مقابل می‌باشد گفتید ما اگر توافق نکنیم تأسیسات مان توسط طرف مقابل مورد هجوم قرار می‌گیرد این هم پیام بدی به آنان می‌دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار داشت: صحبت‌هایی که شما کردید مثل این است که یک افسر در میدان جنگ اعلام کند که من نیرو ندارم در این سند متأسفانه پیشگام شدید و به صورت تام، تمام تعهدات را اجرا کردید.

وی با بیان اینکه برجام به صورت چکی است که باید نقد شود بیان داشت: با ضعف‌هایی که دولت به طرف مقابل نشان داده به هیچ عنوان توانایی نقد کردن چک برجام را ندارند.

 پیام‌هایی که به طرف آمریکایی‌ دادیم برای ما مشکل ایجاد کرد
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: پیام‌هایی که به طرف آمریکایی‌ها دادیم برای ما مشکل ایجاد کرده و آنان این پیام‌ها را گرفتند که تحریم‌ها مؤثر واقع شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: نکته مهم این است که ببینیم بعد از این سند چه اتفاقی افتاده است آقای روحانی قول داد که تمام تحریم‌ها نه تعلیق بلکه به صورت قطع برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در سفره مردم و کسب و کار هیچ اتفاقی نیفتاده است امروز باید به مردم پاسخ بدهید که اگر می‌گویید تحریم‌ها برداشته شده پس نتیجه‌اش کجاست.

 برجام سند مورد احترام همه دولت‌هاست

در ادامه قالیباف در نقد صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی گفت: برجام سند مورد احترام همه دولت‌هاست و طرف مقابل نیز باید به تعهدات خودش عمل کند امروز در اجرای برجام چه کردید آثارش برای مردم چه بوده است؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی که از مردم سوال می‌کنیم آیا با برجام زندگی شما بهتر شده است پاسخشان خیر می‌باشد و گشایشی در زندگی آنان ایجاد نشده است.

قالیباف افزود: اگر به فرض مثال هم گشایشی در زندگی مردم با برجام ایجاد شود باز هم اکثر مشکلات حل نمی‌شود چرا که اشکال کار در سیستم اجرایی و نگاه این دولت است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بانک‌های ما در مجموع زد و بند می کنند اگر با برجام هم راهی باز شود باز سودش را همین 4 درصدی ها می برند.

قالیباف تأکید کرد: برجام به مرکز واردات اروپایی‌ها به ایران تبدیل شده است منفعتش را 4 درصدی‌ها بردند و زحمتش هم گریبان‌گیر مردم شد.

در ادامه میر سلیم دیگر کاندیدای انتخابات در نقد سخنان حجت‌الاسلام رئیسی گفت: برجام ندای مظلومیت ما را به گوش جهانیان رساند ملت‌های جهان فهمیدند که مردم ما در پی سلاح هسته‌ای نیستند بلکه به دنبال دانش‌ هسته‌ای هستند.

وی ادامه داد: ما قبل از مذاکرات دانش هسته‌ای را داشتیم تحریم‌ها هم برقرار بود بعد از مذاکرات تحریم‌ها تشدید شد و در زمینه دانش و هسته‌ای هم برایمان محدودیت ایجاد کردند.

 متأسفانه بسیاری از دانشمندان هسته‌ای ما امروز بیکار شدند
 
میرسلیم گفت: به نظر شما چگونه می‌توان حقوق ملت شریف را در چارچوب برجام گرفت؟ هیچکدام از طرف‌های مقابل ما تعهداتشان را اجرا نکردند متأسفانه بسیاری از دانشمندانمان که در زمینه هسته‌ای فعالیت می‌کردند امروز بیکار شدند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در قلب تأسیسات هسته‌ای بتن ریختیم هنوز هم تحریم‌ها برقرار و مشکلات بانکی رفع نشده است.

در ادامه حجت‌الاسلام روحانی در نقد صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی اظهار داشت: کاندیداها باید به صورت صریح به مردم بگویند با دنیا چگونه تعامل و با برجام چه می‌کنند اگر توافق مورد قبولتان است چرا در زمان مذاکرات آن همه بیلبورد زدید و بعضی ها حرف‌های نامربوطی به مذاکره‌کنندگان زدند و عده‌ای هم‌پا و همانند مخالفین مردم ایران یعنی صهیونیست‌ها و وهابیون شروع به مخالفت کردند.

وی تأکید کرد: برجام با زحمت فراوان به دست آمده معنای برجام رفع تحریم‌های هسته‌ای بود ما تحریم‌های متفاوتی داریم اگر برجام نبود امروز ما به جای 2 میلیون بشکه نفت باید 200 هزار بشکه صادر می‌کردیم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: وعده‌های شما هیچکدام حساب و کتاب ندارد وقتی ترامپ آمد همه شما خوشحالی کردید و گفتید که برجام را پاره می‌کند اقای رئیسی شما در مسائل هسته‌ای چه اطلاعاتی دارید که قضاوت می‌کنید.

وی گفت: امروز وضعیت ما در فناوری خیلی بهتر از گذشته است اراک در فناوری به بهترین شکل ممکن بازسازی می‌شود و فناوری‌اش هم ارتقا می‌یابد.

هاشمی‌طبا در ادامه این مناظره و در پاسخ به سخنان رئیسی گفت: اگر می‌خواهیم مسئله‌ای را بررسی کنیم باید به سابقه تاریخی آن نگاه کنیم.

لحظه به لحظه با دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم

وی با اشاره به ریزش ساختمان پلاسکو در سه ساعت و آواربرداری آن در 20 روز بیان داشت: در زمانی که ما از طرف قدرت‌های بزرگ تحریم شده بودیم عده‌ای چون کبک سرشان را زیر برف می‌بردند و می‌گفتند تحریم اثر ندارد و از همان کشورهایی که ما را  تحریم کرده بودند کالا را از مبادی دیگر گران‌تر می‌خریدند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: 50 درصد اتومبیل‌های سوپرلوکس ساخت شرکت‌های آلمانی که ما را تحریم کرده بودند با همان پولی که نفت را با واسطه می‌فروختند وارد کشور شد تا بگویند تحریم نشدیم. 

برجام مانند هر معاهده‌ای مشکلاتی دارد

وی با بیان اینکه ما تحریم را قبول نداریم و یک چنین میراثی به این دولت رسیده است، اظهار داشت: ممکن است که برجام مشکلاتی داشته باشد اما هر معاهده‌ای مشکلاتی دارد که هر دولتی می‌خواهد معاهده را به نفع خود کند و ما باید در این مسئله پایداری کنیم.

جهانگیری به  عنوان منتقد بعدی به سخنان رئیسی واکنش نشان داد و گفت:‌ مردم به طور کامل در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم سر کار آمد وضع کشور چطور بود و مردم برای تهیه دارو و شیر خشک چه می‌کردند و وضع کشور چطور بود. 

دولت یازدهم در همه زمینه‌ها موفق بود

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عملکرد دولت را در همه زمینه‌ها موفقیت آمیز خواند و بیان داشت: ممکن است نواقصی داشته باشیم ولی یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های تاریخ ما بدون تردید برجام است و به همه اهداف خود رسیده است. 

جهانگیری با تاکید بر اینکه ما حق هسته‌ای را به اثبات رسانده و تحریم‌های ظالمانه را برداشته‌ایم، اظهار داشت: اگر برجام به توافق نمی‌رسید قدرت‌های استکباری می‌خواستند همان کارهای قبلی را ادامه دهند و در آن صورت صادرات نفت ما متوقف می‌شد به طوری که همه مردم باید وضع نابسامانی را از نظر اقتصادی تجربه می‌کردند. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه توفیق برجام این بود که امروز می‌گوییم کشور در حال توسعه است و الان 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، گفت: ما صادرات پتروشیمی را 30 درصد افزایش دادیم و تمام بیمه‌های کشتی‌ها را برطرف کردیم و امروز کشتی‌ها به سمت  ایران کالا می‌آورند.

وی افزود: ده‌ها میلیارد دلار منابع نفتی‌ که فروخته بودیم و مسدود شده بود آزاد شد بنابراین برجام توفیق بزرگی بود اگر چه به بدعهدی آمریکایی‌ها هم ایمان داریم. 

با پایان یافتن سخنان منتقدین نسبت به اظهارات رئیسی، وی به منظور پاسخ به انتقادات آن‌ها با اشاره به دورانی که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود گفت: آن موقع بنده در مورد مسائل NPT گفتم که آقای روحانی گزارش‌هایی به ما رسیده! آیا شما در جریان قضیه هستید و آقای روحانی گفت الان فرصت نیست و بعدا در فرصتی مناسب صحبت می‌کنیم. 

رئیسی با تاکید بر اینکه اطلاعات من در مورد مسائل هسته‌ای به خاطر جلسات زیادی که شرکت کرده بودم و مقالات زیادی که خوانده بودم بالا است، اظهار داشت: بنده کاملا در جریان مسائل سیاست خارجی هستم و ما حتما برای دیپلمات‌ها و کسانی که در این عرصه زحمت کشیدند ارزش قائلیم. 

مردم! آیا چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه روحانی در دوران انتخابات سال 92 گفته بود که هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد متذکر شد: سوال ما این است که مردم! آیا چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد؟ بازاری‌ها! شما کسب و کار دارید؟  آیا داد و ستد، تجارت و واردات و صادرات شما مناسب است؟ 

وی با بیان اینکه وقتی از رئیس بانک مرکزی در مورد رفع تحریم‌ها سوال کردند که چه نتیجه‌ای داشته و او گفته بود، هیچ! خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد نیز در خصوص مسئله بانکی گفته است تحریم‌ها به قوت خود باقی است و تمام مسائل فلج است. آقای ظریف هم گفتند آمریکایی‌ها نه به متن برجام و نه به روح آن متعهد نبودند.

رئیسی با تاکید بر اینکه اتفاقی که باید در پی برجام رخ دهد باید در زندگی مردم دیده شود، اظهار داشت: آقای روحانی می‌پرسد که چه تحریمی و من می‌گویم شما یک محموله نفت بفرستید و اگر پول آن به کشور بازگشت، معلوم است که تحریم برداشته شده است و الان تحریمی که در مورد بانک است یک بانک ترکیه‌ای هم می‌گوید تحریم باقی است. 

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معتقدیم نباید در مقابل دشمن ضعف نشان داد، اظهار داشت: آنچه من به عنوان ضعف‌های مذاکره مطرح کردم، آن‌ها را در مواضع خود راسخ کرده است. اگر آن‌ها بگویند با یک دولت مقتدر طرف هستند که از حقوق ملت ایران گذشت ندارد حتما آن چک را می‌توانند در بازار نقد کنند. 

رئیسی در ادامه به فاجعه منا پرداخت و گفت: 500 خانواده ما که نزدیکان آن‌ها در منا به شهادت رسیدند برای گرفتن پیکر عزیزانشان چند روز معطل ماندند و اگر رهبر انقلاب با اقتدار در این رابطه وارد نمی‌شدند وضعیت به گونه‌ای دیگر بود. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بنده اعلام می‌کنم هر دولتی که سر کار بیاید باید به این تعهد وفادار باشد، اظهار داشت: حتی به تعهداتی که قبل از انقلاب بوده و مجلس آن را رد نکرده نیز باید پایبند باشد. 

وی با بیان اینکه باید بدانیم نسبت به گره‌گشایی از زندگی مردم چه می‌خواهیم کنیم، بیان داشت: ما می‌توانیم در دولت کار و  کرامت این مسئله را از موضعی که مردم به دولت می‌دهند دنبال کنیم و با این اقتداری که نظام دارد می‌تواند برخورد کند و حقوق ملت ایران را حفظ کند.

 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویتهای سیاست خارجی دولت شما چیست و چه سیاست و برنامه ای جهت تقویت جریان مقاومت و مقابله با تروریسم دارید، اظهار داشت: بدیهی است که نگهداری شأن جمهوری اسلامی در سراسر دنیا از یکسو و ارتباطات حسنه و تعامل بین دولت با دولتهای دیگری که به رسمیت شناخته شده اند در تمامی زمینه ها مورد نظر است البته بستگی دارد به عملکرد و نگاه دولتهای طرف مقابل اما تدبیر در زمانهای مختلف باید متفاوت باشد.

هاشمی طبا افزود: طبیعتا ما همسایگانی داریم که با حفظ عزت و همینطور اقتدار خودمان باید با آنها در تعامل باشیم. فرهنگ ارتباط بر اساس آنچه که در تاریخ اسلام و آموزه های اسلامی گفته شده است باید باشد.

در مقابل صهیونیست‌ و  استکبار جهانی باید استقامت کنیم

وی تصریح کرد: طبیعی است که ما همواره در مقابل عناصری که از صهیونیست ها دستور می گیرند و از استکبار جهانی دستور می گیرند باید از خودمان استقامت نشان دهیم. اگر انعطاف، اخلاق خوش و استقامت داریم در مورد منطقه و اگر کشورهای اطراف ما تهدید می شوند، تهدید آنها نهایتا به ما هم بر می گردد، در درجه اول مردم آن کشورها باید به آینده خودشان فکر کنند و مبارزه کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: طبیعتا از طریق کمکهای فرهنگی ، مستشاری و روابطی که با آنها داریم در ارتقای توان و استقامت آنها می توانیم تلاش و کوشش کنیم و در عین حال با دیپلماسی مثبت و عناصری که حمایت می کند از تروریست باید تعامل داشته باشیم تا آنها را تعدیل کنیم.
 
وی ادامه داد: یادمان نرود که اگر بخواهیم موضوع را به سادگی ببینیم و در هر مورد دقت لازم برای پیشرفت کار نداشته باشیم ضربه خواهیم خورد. باید با یک استراتژی صحیح که مورد تایید نظام است که البته تنها دولت تصمیم نمی گیرد و نظام تصمیم گیری می کند و به اجرا در می اورد و ما در این مورد باید نیروهای دفاع خودمان را تقویت کنیم و عناصر فرهنگی در کشورهای دیگر را تقویت کنیم و خودمان عناصرمان را مورد توجه قرار دهیم که بتوانند بهتر عمل کنند.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: من فکر می کنم که ما در زمینه سیاست خارجی نیازمند آن هستیم که از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم هم وزارت خارجه به عنوان مرکز اصلی که مسئولیت تنظیم روابط کشور را دارد و بر اساس جهت گیری هایی که مرتبط با امنیت ملی و منافع ملی ایران است باید راهبردی عمل کنیم. در کنار دیپلماسی اصلی کشور باید به دیپلماسی عمومی کشور نیز توجه بکنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در اقشار مختلف جامعه که قادر هستند در فضای بین المللی چهره دقیقی از ایران را ترسیم کنند باید به دیپلماسی عمومی توجه داشته باشیم و حرکت کنیم. هنرمندان ما باید در صحنه بین المللی بدرخشند، ما به هنرمندانی که در صحنه بین المللی پرچم ایران را بر افراشته می کنند باید افتخار کنیم. اصغر فرهادی یک فردی است که در اسکار جایزه می گیرد و تبدیل به یک فرهنگ می شود و با همین محدودیتها می تواند فیلم تولید کند.

قدرت نرم جمهوری اسلامی باید تقویت شود

وی تصریح کرد: ورزشکاران ما می توانند جایگاهی کسب کنند. توریسم یکی از دیپلماسی های عمومی است که ما باید با تقویت گردشگری و تقویت روابط با کشورهای دیگر روابط مان را سامان دهیم. ما باید قدرت نرم جمهوری اسلامی را در مقابل قدرت سخت تقویت کنیم. قدرت سخت به معنای تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی است و مهمترین قدرت نرم جمهوری اسلامی انسجام داخلی کشور و اقتدار اقتصادی کشور است.

رئیسی در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: ما از دیپلماسی خود با توجه به اولویت های کشور این نقش را بخواهیم که اولویت کشور مسائل اقتصادی و اقتصاد مقاومتی باد حتما باید دیپلماسی کشور متاثر از همین جهت باشد تا بحث دیپلماسی اقتصادی را در جهان دنبال کنیم و بازار صادرات را برای تولیدات کشور فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: ما امروز در منطقه 2300 میلیارد دلار تجارت داریم ، سهم جمهوری اسلامی در این 2300 میلیارد دلار چقدر است و اگر ما بتوانیم سهمی داشته باشیم 10 درصد است و این چند برابر پول نفت ما می شود که این نقش فعالی را برای جمهوری اسلامی در این عرصه می طلبد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در بحث ترانزیت کالا در منطقه نقش جمهوری اسلامی بسیار ارزشمند است و ارتباط با همسایگان مان بحث بسیار مهمی است ما باید با همسایگانمان روابط بسیار خوبی داشته باشیم. ما با عراق رابطه بسیار خوبی داریم اما سهم ما در ارتباط با تجارت با عراق چقدر است؟ ما چه میزان تجارت داریم و ترکیه چه میزان تجارت دارد؟
 
رئیسی تاکید کرد: حفظ شأن هر شهروند ایرانی مشکل همه ما و راحتی او راحتی همه ماست نمی توانیم به مشکل یک ایرانی که پاسپورت او در کشوری مورد بی احترامی قرار گرفته بی تفاوت باشیم. این پاسپورت و این هویت، هویت ایرانی است. دولت نباید اجازه دهد پاسپورت ایرانی مورد اهانت قرار گیرد که متاسفانه در موارد عدیده ای این جهت مورد بی توجهی قرار می گیرد.
 
 قالیباف در نقد سخنان روحانی گفت: آنچه باید دقت کنیم این است که ما در حوزه دیپلماسی باید هم به دیپلماسی قدرت، مذاکره و دیپلماسی عمومی و  اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود  با توجه به شرایط موجود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است.
 
وی افزود: اگر دولت یازدهم امروز به حق میگوید که من در دیپلماسی مذاکرات موفق بوده ام دلیلش این است که ما در دیپلماسی قدرت قبلا موفق بوده ایم و این اقتدار را داشته ایم که آنها در دیپلماسی مذاکره پای مذاکرات آمده اند، در دیپلماسی دولت مردم تلاش ما بر این است که امروز ما به دنبال دیپلماسی اقتصادی باشیم. یکی از اشکالات امروز ما در دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین الملل ندارد این کار در وزارت خانه های مختلف توجیه شده و اشکال دارد ما در برنامه مدون خود تصمیم داریم که وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل داشته باشیم و اولویت آن دیپلماسی اقتصادی برای همسایگان، برای کشورهای منطقه به طوری که 400 میلیون بازار در منطقه ما وجود دارد که باید به آن توجه کنیم و رویکرد خود را باید عوض کنیم.

باید رویکرد کشور را به سمت صادرات ببریم
 
نامزد دوزادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: از قبل و بعد انقلاب رویکرد کشور واردات بوده ما باید این را تغییر داده و به سمت صادرات ببریم و همه وزارت خانه ها و وزارت خارجه ما در خدمت تجار، صنعت گران و کارافرینان ما باشد زیرا که هر کدام از آنها نماینده فروش کالای ایرانی برای اشتغال و ایجاد کار برای جوانان هستند.
 
میرسلیم در نقد سخنان روحانی گفت: شما نگفتید که چگونه می خواهید حق این شهدایی که ما تاکنون تقدیم این نظام کرده ایم و آنها امنیت را برای ما به ارمغان آورده اند جبران کنید این ضعف دولت یازدهم است و ضعفی که دولت یازدهم در مذاکرات افغانستان در گرفتن حق ما از رود هیرمند از خود نشان داد به طوری که منطقه سیستان اکنون بیابان شده است و نتوانستند موفق باشند. زابلی ها و سیستانی ها از مکان خود مهاجرت کردند و نیروهای انتظامی در عملیات خود بدون پشتیبانی شهید می شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: چگونه می خواهید در مقابل سدهایی که ترکیه بر روی سرچشمه فرات ساخته و ریزگردهایی که گریبان همه را خواهند گرفت مبارزه کنید. چگونه می خواهید با قطری ها صحبت کنید چرا که ما مخازن مشترک گازی با این کشور داریم و در به تاراج بردن منابع ما با آنها مسابقه داده ایم.

سیاست خارجی این نیست که بگوییم ما در برجام شرکت کرده‌ایم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چه طور می خواهید از حیثیت ایرانیان دفاع کنید ماموران ترکیه ای ایرانیان را کتک می زنند چه اقداماتی می خواهید با تفلیسی ها انجام دهید که زنان ایرانی را لخت می کنند؟ این چه سیاست خارجی است که در ایران ما رایج شده است ما تا کی باید این ضعف ها را تحمل کنیم. سیاست خارجی این نیست که بگوییم ما در برجام شرکت کرده ایم 4 سال وقت کشور ما تلف شده است و بر سر حقوق اصلی مان که ما با همسایگان داشته ایم و هنوز احقاق نشده است جواب صحیح و درست بدهید.
 
روحانی در ادامه مناظره در دفاع از اقدامات خود گفت: نقد مهم این است که ما بتوانیم از دیپلماسی هم برای امنیت و ثبات منطقه استفاده کنیم و هم قدرت خود را از لحاظ اقتصادی و سیاسی بالا ببریم. در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد. سال ها بود این اهرم کنار گذاشته شده بود و به خوبی از این اهرم بهره برداری نمی شد. در این مذاکرات هسته ای با دولت های شش گانه و قدرتمند ما توانستیم حق خود را به کرسی نشانده به طوری که کسی انجام این اقدامات را باور نمی کرد و به ما می گفتند اگر هم بر فرض روزی توافق هسته ای به ثمر برسد  PMD را چه کار خواهید کرد در هر صورت ما متهم هستیم و این اتهام را می توانیم رفع کنیم.
 
وی افزود: ما این مسئله را حل کرده ایم، آژانس اعلام کرد که همه مسائل گذشته با ایران بسته شده و این موضوع قدرت دیپلماسی ایران را نشان داد. ما فکر نمی کنیم قدرت دیپلماسی ما کم است ما با همین قدرت توانستیم امروز به نفع سوریه مذاکره کنیم.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: گروهی از دوستان به سوریه رفته و به عنوان مستشار نظامی تلاش کرده اند و ما در آنجا تاکنون شهدای زیادی داده ایم اگر ما می خواهیم از مسائل منطقه به درستی استفاده کنیم باید بتوانیم این موارد را بر روی میز مذاکرات حل کنیم ما 8 سال در دفاع مقدس بوده ایم و من مسئولیت هایی در دفاع مقدس داشته ام و در مذاکرات سیاسی حضور داشته ام اگر چه دفاع مقدس ما پایان یافت اما آیا تمامی حقوق ما استیفا شد؟ بقیه حقوق را می بایست دیپلمات های ما احیا می کردند امروز هم در منطقه این چنین است ما براساس دیپلماسی عمل می کنیم که امنیت منطقه را با کشورهای دیگر مورد بحث قرار دهیم.
 
هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی گفت: بنده از تذکراتی که برادران عزیز به بنده دادند تشکر می کنم و موضوع را بسط داده و گسترش دادند اما چند مسئله هست که ما می توانیم ارتباطات خود را با همسایگانمان به خوبی انجام دهیم و به جای اینکه با انها به تضاد بپردازیم به تفاهم رسیده و فصل مشترک ایجاد کنیم. یکی از آنها بحث صادرات انرژی است که ما می توانیم به عنوان یک مرکز تولید انرژی با کشورهای همسایه این ارتباطات را به خوبی برقرار کنیم.
 
وی افزود: آنچه ما داریم و دیگران به طور مشترک از ما بهره برداری می کنند مانند مخازن گاز که امروزه برداشت مان با کشور قطر به تساوی رسیده یا مخازن مشترکی که با کشور عراق داریم ولی یادمان باشد که ما اگر همه چیز را بخواهیم یکدفعه حل کنیم این یک چراغ جادویی علاالدین می خواهد.

خرج تراشی‌های آینده معنا ندارد
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شعارهای بسیاری از دوستان بر حل مسائل موجود در کشور با شجاعت بی نظیر است در صورتی که ما براساس اعتباراتی که دولت و مجلس تصویب کرده اند این بودجه کفاف کار امروز دولت را نمی دهد و خرج تراشی های آینده معنا ندارد. در سیاست خارجی هم اگر ما ادعا داشته باشیم که همه این کارها را با سرپنجه قدرت معجزه آسای خودمان می توانیم حل کنیم طبیعتا به اشتباه رفته ایم، وجود ما به عنوان یک نیروی پر استقامت در منطقه معنا می دهد اگر ما در زمانی که تحریم شدیم استقامت می کردیم و از هزینه ها کم می کردیم و با تجهیز کشور خود در مقابل تحریم ها می ایستادیم به مراتب نقطه ضعف کشورهای مقابل کم می شد چون می دیدند ما نقطه ضعف نداریم.
 
وی خاطر نشان کرد: ولی وقتی تمام داشته های خود را هزینه و مصرف کردیم این کشورها فهمیدند ما دچار ضعف هستیم. این کشورها با اطلاعاتی که از داخل کشور خودمان کشف می کنند ضعف ما را به خوبی بهتر از خودمان می دانند.
 
هاشمی طبا افزود: اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند ارکان اصلی آن بر روی صادرات، اعتماد به مردم، اعتماد به اصناف و اعتماد به تجار قرار دارد ما نباید بگوییم صادر کنندگان زالو صفت هستند ما باید سرمایه گذاری خارجی را در کشورمان بپذیریم بنده اعتراف می کنم که ظرفیت پذیرش اعتبارات سرمایه گذاری های خارجی در سازمان ها و ادارات ما وجود ندارد.
 
وی با اشاره به این‌که ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد، گفت: در بحث صادرات فناوری نیروهای خوبی وجود دارد اما آن‌ها احتیاج دارند تا تضمینی برای آینده داشته باشند و هر چقدر علکرد بهتری زیر نظر اقتصاد مقاومتی در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم نتایج بهتری کسب کنیم.

در ادامه جهانگیری دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پشت تریبون قرار گرفت در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای استمرار و ادامه اقتدار کشورمان چیست، اظهار داشت: اول از همه به خانواده‌های افرادی که عزیزان خود را در حادثه تلخ و دردناک معدن استان گلستان از دست داده‌اند، تسلیت عرض می‌کنم و به عنوان کسی که خود از خانواده معدنکاران است و پدرم در این حرفه بود این وضعیت را درک می‌کنم و امیدوارم خداوند برای خانواده بازماندگان این حادثه صبر جمیل عنایت کنید.

رئیس جمهور باید به چم و خم دیپلماسی وارد باشد 

وی با تاکید بر اینکه سیاست با قدرت، فرهنگ و توان دفاعی کشور آغشته است، ادامه داد: بنیه دفاعی، در سایه توزیع درست فرهنگ و سیاست شکل می‌گیرد. اگر بتوانیم به توزیع درستی از فرهنگ و سیاست بپردازیم قدرت و امنیت کشور افزایش می‌یابد که در این مورد باید به چند نکته اشاره کنم. در وهله اول، یک رئیس جمهور باید به چم و خم دیپلماسی و عرصه پر تلاطم این رشته وارد باشد که لازمه آن صداقت با مردم و داشتن تجربه بین‌المللی است.

جهانگیری با اعلام این موضوع که یک کاندیدای اصلاح طلب است، بیان داشت: بنده در دولت، مجلس و بحث‌های کلان کشور همیشه بوده‌ام و دغدغه‌ام تنها توسعه ایران بوده است و با این تجربه است که صراحتاً اعلام می‌کنم با این قدرت فرهنگی کشور، باید قدرت اول منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران در بحث اقتصادی و فرهنگی رشد کرده است، تصریح کرد: ماشین اقتصاد و فرهنگ از ته دره بیرون آمده و هم اکنون در مسیر توسعه قرار گرفته است بنابراین ما نیازمند آن هستیم تا فرهنگ اسلامی خود را بر پایه گفتگو، صلح و مدارا بنا سازیم چرا که فرهنگ غنی ما می‌تواند قدرت‌های مهاجمی مانند اسکندر و مغول را مغلوب سازد.

وی با اشاره به تجربه برجام تصریح کرد: برجام فرهنگ غنی ما را به اثبات رسانید اما متأسفانه ما از این قدرت آنطور که باید بهره نبردیم چرا که نگاه نادرستی غالب شد و فرهنگ را به حاشیه برد، ناپختگی و بی‌تجربگی به این مسائل دامن زد و نتوانست موضوع را آ‌نطور که باید، پیش ببرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فرهنگ غنی صلح طلبی و مدارای ایران اظهار داشت: ما باید با استفاده از فرهنگ صلح طلبی و مدارا به گفتمان با جهان بپردازیم چرا که اگر این امر تحقق یابد اقتصاد ما نیز رشد می‌کند و قدرت دفاعی‌مان به دنبال آن توسعه می‌یابد و سیاست خارجه‌ ما را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و اگر این کار را نکنیم برخوردهای ضربتی و محدودیت‌های اقتصادی، ملت ما را پژمرده می‌کند.

جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست

وی با اشاره به اینکه باید از برخی ماجراجویی‌ها پیشگیری کرد، گفت: باید جلوی برخی نپختگی‌های دوباره را گرفت چرا که جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست و اقتصاد کشورمان تحمل تنش، دعوا و کارآموزی‌های سیاست مداران را ندارد.

جهانگیری با هوشیار خواندن مردم گفت: مردم! شما این مناظره را با خانواده‌تان می‌بینید پس هوشیار باشید و ببینید که محدودیت می‌خواهید یا آزادی، توسعه یا آشفتگی، عزت بین المللی می‌خواهید یا انزوای آن؟ تنش یا آ‌رامش می‌خواهید چرا که شما یک لحظه رأی می‌دهید و آینده کشورتان را مشخص می‌کنید.

ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نقد سخنان جهانگیری گفت: امنیت ملی مولفه‌های مختلفی در نظام‌های متعدد دارد اما در کشور ما مهم‌ترین مولفه آن مردم هستند چرا که آن‌ها پای انقلاب و منافع کشور هستند و همواره با دلدادگی به خداوند این امر را در صحنه اثبات کردند.

وی ضمن اشاره به حوزه امنیت سخت و استفاده از نیروهایی مانند بسیج، سپاه و مدافع حرم در این نوع امنیت بیان داشت: امنیت سخت بسیار مهم است اما در کنار آن مردم به امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نیاز دارند. اگر به امنیت اجتماعی بها داده نشود و در کنار آن فقر و بیکاری رشد یابد و در کشور شاهد دانشجویان مدرک به دست باشیم که آماده به کارند و زمینه کاری وجود ندارد این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های جدی و به ویژه امنیتی را فراهم کند بنابراین ما به یک بسته در امنیت نیاز داریم و نباید محدود به بعدی خاص شویم.

قالیباف دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه با اشاره به این مطلب که دیپلماسی قدرت و توان امنیتی و دفاعی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، تصریح کرد: اگر توان دفاعی و دیپلماسی قدرت نداشتیم بحث مذاکرات و توافق نیز امکان‌پذیر نبود.

وی با اشاره به صحبت‌ کردن با مردم با صداقت بیشتر افزود: باید با مردم با صداقت صحبت کرد. آقای جهانگیری شما به گونه‌ای صحبت می‌کنید که گویی طایفه‌ای خاصی وجود دارد که تنها آن‌ها به ظرایف سیاست، علم و تخصص و کشورداری آشنا هستند و اگر گروه دیگری بیایند کشور را به ته دره می‌برند.

بنده جدی‌ترین منتقد دولت نهم و دهم بودم

قالیباف با اشاره به انتقاد از دولت نهم و دهم گفت: بر همگان مشهود است که بنده جدی‌ترین منتقد دولت نهم و دهم بوده‌ام اما در این دو دوره با تمام انتقاداتی که وجود داشت به مستضعفین و محرومین رسیدگی کرد همچنین این ویژگی را داشت که به جوانان اعتماد کرد و جوانان خلاق، متدین و انقلابی را جذب کرد و در نهایت این افراد توانستند کارهای بزرگی در رشد علمی انجام دهند اما در دولت فعلی چنین فرصتی دیگر مهیا نمی‌شود و افراد تنها به دنبال تجارت خود هستند.
 
میرسلیم در نقد اظهارات جهانگیری با بیان اینکه شما شعارهای زیبایی دادید اما پاسخی به سوال ندادید گفت: اقتدار ما مستلزم تجهیزات و اطلاعات است و اقتدار ما نیز مستلزم برتری علمی است، باید به این ها توجه کنیم و باید بدانیم که در صحنه نوآوری چگونه می خواهیم جلو برویم و می خواهیم چه کار کنیم.
 
وی در ادامه با طرح این سوال که در صحنه رشد فناوری جه برنامه ای دارید تا این اقتدار را حفظ کنید گفت: صنایع دفاعی ما باید تقویت و پشتیبانی شوند شما اگر می بینید که امروز ما حرفی برای گفتن در زمینه فناوری موشکی و نگرانی امریکا از این فناوری داریم نشان دهنده اقتدار ماست و این اقتدار به پشتوانه سی سال کار تحقیقاتی است که در کشور صورت گرفته و مجانی به دست نیامده است.
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات اظهار داشت: دولت شما اعتبارات تحقیقاتی را به زیر نیم درصد انداخت در حالی که باید به 4 درصد می رساند بنابراین این سوال پیش می آید که چگونه می خواهید این کار را انجام دهیدچرا که این کارها با شعار انجام نمی گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: آن کسانی که دارای دانش در زمینه سوخت موشکی، پیشرانه، سازه و هدایت الکترونیک هستند باید تقویت شوند و این مستلزم پشتوانه دولت است و شما اگر می خواهید اقتدارتان را حفظ کنید و پیشرفت کنید باید این ها را حفظ کنید.
 
وی با بیان اینکه شعار در مورد دولت آینده کفایت نمی کند اظهار داشت: بفرمایید چه کار کردید و پاسخگوی این موضوع باشید، متاسفانه شما فرصت های مهمی را از دست داده اید و برمبنای این فرصت های از دست رفته ما دیگر نمی توانیم به جنابعالی اعتماد کنیم.
 
روحانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه قدرت یک کشور را مولفه های مختلف تشکیل می دهد و باید قدرت امروز را نسبت به 4، 5 سال گذشته مقایسه کنیم تا متوجه شویم در قدرت نظامی اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی و مسائل فرهنگی ما چه اتفاقی افتاده است گفت: امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است.
 
 مشروح دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم
 
وی افزود: نکته کوچکی نیست که مهمترین مسئله منطقه یعنی مسئله سوریه دنیا هم اکنون بر سر این مسئله مذاکره می کند، ایران، روسیه و ترکیه هستند که مذاکرات اصلی را بر دوش دارند، تا حالا کی بوده که در یک مذاکرات مهم بین المللی ایران نقش این چنین تاثیرگذاری داشته باشد.
 
روحانی ادامه داد: من در طول سه و نیم سالی که با 120 نفر از سران کشورهای جهان ملاقات داشته ام در تمام این ملاقات ها کاملا روشن بود که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است.
 
**در طول ده سال گذشته اشتغال تقریبا صفر بوده است
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که ادعا می شود جوانان ما در دولت های قبل وضعشان بهتر بوده پس چرا اشتغال صفر بوده است گفت: در سال های گذشته با اینکه قانون شرکت های دانش بنیان تصویب شده بود هیچ اقدامی صورت نگرفته بود اما امروز 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال شدند و صد هزار شغل در عرض سه سال گذشته در زمینه شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و صادرات ما نیز در بخش های مختلف بیشتر شده است.
 
هاشمی طبا دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: خوشحالیم که با تدبیر رهبر و خون شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم اقتدار ملی ما و امنیت ملی مان از لحاظ مرزی حفظ شده و بدون تردید ما اگر وارث خون شهدا هستیم باید همه ملت در این راه حرکت کنند. گدا صفت خواندن مردم و توزیع پول به آنها به جای آنکه شخصیت وجودی آنها را با شهدایمان پیوند بزنیم کاری نمی کند.
 
**تهدید جدی سرزمینی داریم
 
وی با تاکید براینکه مهمتر از هر مسئله ای ما در درون، تهدید جدی سرزمینی داریم گفت: پیش بینی می شود در طول ده سال آینده ده میلیون مهاجر به سمت شهرهای بزرگ داشته باشی و بیش از 300 دشت ما فرونشست شود و آب های ما آلوده و از بین رفته باشد و نزاع بین قبایل مختلف درگیرد.
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تاکنون سه بار لوله آبرسانی اصفهان به یزد توسط مردم اصفهان شکسته شده و در لرستان و کهکیلویه و بویر احمد نیز این درگیری ها هست خاطر نشان ساخت: تهدید شدید امنیت داخلی از طریق تهدید سرزمینی ماست و شخصا معتقدم برنامه ششم توسعه باید تمام هم خود را در رفع این تهدیدها قرار دهد البته در تمام زمینه ها لازم است تلاش و کوشش هایی انجام شود.
 
هاشمی طبا بیان داشت: فراموش نکنیم حرف هایی مثل این که یک دختر شانزده ساله در زیرزمین خانه شان انرژی اتمی تولید می کند شایسته یک ملت نیست و باید حساب حرف ها و کارهای خودمان را براساس عقل و منطق قرار دهیم چرا که این حرکات و حرفها صدمات شدیدی به شخصیت ملت و نسل جوان خواهد زد و هم این که  آخر و عاقبتی نخواهد داشت.
 
وی اظهار امیدواری کرد: هر آنچه درباره اقتدار ما توسط محققین نظامی علمی و دانشگاهیان باید شکل گیرد و در تمام این زمینه ها بتوانیم تلاش و کوشش کنیم.
 
جهانگیری نیز در پاسخگویی به نقدهای مطرح شده از سوی دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اقتدار کشور مولفه های متعددی دارد که از جمله آن می توان به تقویت بنیه دفاعی، حضور مردم و مسائل سیاسی و فرهنگی اشاره کرد.
 
** چرخ فرهنگ با دستورات چکشی به کار نمی‌افتد
 
وی افزود: قدرت ایران در فرهنگش است اما چرخ فرهنگ با دستورات چکشی به کار نمی افتد و باید اداره فرهنگ به مردم واگذار شود.
 
وی تاکید کرد: هر وقت مردم به صحنه آمدند مشکلات را حل کردند و این موضوع را در دفاع مقدس و در حوادث سال 92 به عینه شاهد بودیم.
 
جهانگیری خطاب به مردم اظهار داشت: مردم عزیز یادتان می آید وضع اقتصادی ما چه طور بود؟ دارو پیدا نمی شد و بیماران سرطانی و خاص چه عذابی کشیدند ضمن اینکه کره و شیر خشک نیز پیدا نمی شد و سیلوهای گندم ما نیز  خالی شده بودند.
 
وی افزود: هم چنین یادتان می آید مردم شب ها در صف بانک ها می خوابیدند تا صبح چند سکه خرید کنند؟
 
جهانگیری با تاکید براینکه شما می توانید مشکلات را حل کنید گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر زمان که شما به صحنه آمدید تهدیدات از سر کشور برطرف شد. بنده در دوران اصلاحات دیدم که رئیس دولت چه طور با گفت و گوی تمدن ها هم به اقتصاد کشو رو هم به سیاست کشورمان روح داد و ایران را در دنیا درخشاند.
 
جهانگیری با بیان اینکه این روزها دوباره احساس خطر می کنم اظهار داشت: من می دانم دو قطبی کردن جعلی جامعه و به جان هم انداختن مردم چه بلایی در آینده بر سر این کشور می آورد.
 
وی تاکید کرد: وعده های توخالی سبب می شود مردم به کارامدی نظام بدبین شوند و دادن این وعده های توخالی کار را به جایی رساند که رئیس مجلس عنوان کرد که این وعده ها عملیاتی نمی شود.
 
**دوران ماجراجویی و بگم‌بگم‌های دروغین به پایان رسیده است
 
جهانگیری مجددا خطاب به مردم عنوان کرد: امروز بار دیگر دو نگاه دو تفکر و دو روش متفاوت برای مملکت داری در برابر هم قرار گرفته است، در یک طرف جریانی وجود دارد که سعی داشت با ماجراجویی جنجال افرینی و بگم بگم های دروغین خط کشی های واهی و خیال بافی ناپختگی و بی تجربگی خود را در سیاست داخلی و خارجی پنهان کند امروز نیز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید.
 
وی خاطر نشان کرد: فرار به جلو کفایت نمی کند بلکه باید به عقب برگردیم و سوابق، عملکردها و برخوردها را ببینیم مگر در همین بیلبوردهای خیابان های تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت هایی که زده نشد ولی امروز با برجام عکس یادگاری می گیرند.
 
 امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند

جهانگیری در پاسخ به نقد سایر نامزدها با اشاره به اینکه در یک طرف جریانی قرار دارد که می‌خواهد با بگم بگم‌ها ناپختگی خود را در سیاست خارجی و داخلی پنهان کند، گفت: امروز ممکن است شرایط دیگری فراهم کنند. لذا در همین بیلبوردها برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت‌هایی زده نشد اما امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه این نوع نگرش تحقیرکننده است و در دنیا آثار به جا خواهد گذاشت، ادامه داد: بنده سال‌های سرد و گرم حوزه اقتصاد را چشیده‌ام. به طوری که توانستیم ماشین اقتصاد را از دره خارج کنیم و در مسیر توسعه قرار دهیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت‌های جامعه اعم از زنان، مردان، جوانان و بازنشستگان استفاده کنیم، خاطر نشان کرد:‌ ما فرزندان انقلابیم و پیگیر آرمان‌های انقلاب هستیم.

برای حل بحران باید بین بزرگان نظام اعتمادسازی کرد

جهانگیری با اشاره به اینکه با استفاده از همه ظرفیت‌های کشور می‌توان کاری کرد که سایه شوم جنگ را از منطقه دور کنیم، گفت: من جهادگر هستم به طوری که رهبر انقلاب در جلسه‌ای فرمودند جهانگیری چپ بود و حالا اصلاح‌طلب است. باید با استفاده از همه ظرفیت‌های مدلی را طراحی کنیم که آینده کشور مطمئن باشد. ما می‌توانیم با تفاهم و گفتگوی ملی تمام مسائل را حل کنیم. روش بنده برای حل بحران اعتمادسازی بین بزرگان نظام است.

امروز مردم احساس آرامش و آزادی بیشتری می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک زندگی غربی چیست، گفت: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه مسئله‌ای بنیادین است و لذا در این زمینه تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است و امروز ما شاهد هستیم که مردم احساس آزادی و آرامش بیشتری می‌کنند.

وی تصریح کرد: آمارهایی این روزها می‌دهند که برای مردم ما جالب است، یادآور آن روزی است که برخی به مردم وعده و وعید می‌دادند و دیدیم که بعد از آن وضع مردم و بهداشت چگونه شد. دیدیم که بعد از آن عزت مردم زیر پا گذاشته شد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما باید بدانیم که چگونه می‌خواهیم با مردم رفتار کنیم، خاطر نشان کرد: آیا می‌خواهیم مردم را در تمام زمینه‌ها توانمند کنیم یا در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم؟

وی با اشاره به اینکه در آن روزها وضعیت تورم و بهداشت مردم را دیدیم که چگونه بود، گفت: دیدیم وقتی مردم به بیمارستان‌ها می‌رفتند دمپایی و ملحفه می‌خریدند و عزت مردم زیر پا گذاشته می‌شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم به گونه‌ای شده بود که هر چه می‌خریدند برای فردا ذخیره می‌کردند، ادامه داد:‌ امروز برای مردم آرامش به وجود آمده است.

نباید کپی‌‌برداری‌های ناشیانه انجام دهیم

حجت الاسلام والمسلین روحانی با بیان اینکه می‌توانیم زندگی مردم را در مسیر درستی قرار دهیم، گفت: اگر به نظام، انقلاب و قدرت مردم اعتقاد داشته باشیم مردم‌فریبی نمی‌کنیم، انشقاق در جامعه ایجاد نمی‌کنیم، درصد درست نمی‌کنیم و تقسیم بندی بی‌خود نباید انجام دهیم و از سوی دیگر نیز نباید کپی‌‌برداری‌های ناشیانه انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می‌شود، اظهار داشت: یک جایی در یک کشوری درصدی گفته بودند نکنیم و الان کپی‌برداری می‌شود که این کار اتحاد را از بین می‌برد.

حجت الاسلام والمسلین روحانی با اشاره به اینکه همه با هم نباید تقسیم بندی بی‌خودی ایجاد کنیم، ادامه داد: انشقاق، امنیت جامعه را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای زیرزمینی را آمدند نشان دادند تا برجام را بر هم بزنند و اینکه می‌خواستند از برجام به صورت صد درصدی نتوانیم استفاده کنیم.

هاشمی‌طبا در نقد صحبت‌های روحانی گفت: سبک زندگی از همین تریبون‌ها شکل می‌گیرد. ما مسائل مختلفی از نظر فکری در جامعه داریم و سنت‌ها را برخی اوقات با اسلام خلط کردیم و اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی کفایت نمی‌کند.

علما و مسئولین فرهنگی می‌توانند سبک زندگی را تدوین کنند

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه علمای ما و مسئولین فرهنگی هستند که می‌توانند سبک زندگی را تدوین کنند.

وی با اشاره به اینکه خانه بزرگ و مرکب راهور مستحب است، اظهار داشت: برخی به دنبال آن می‌روند و شکاف طبقاتی ایجاد می‌کنند به طوری که ما یک قرار داد کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14.5 میلیارد دلار جریمه شدیم. اما ما به خاطر عدم اجرا در دولت نهم و دهم جریمه شدیم. اگر بخواهیم به جایی برسیم باید بگوییم که درستی و صداقت باعث ایجاد سبک زندگی در جامعه می‌شود.

 اسحاق جهانگیری در نقد اظهارات روحانی گفت:  کشور ما به دلیل اینکه در منطقه‌ای خشک قرار دارد باید در مصرف آب دقت کنیم چرا که مصرف سرانه آب ما از  بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر است و باید بتوانیم در سبک زندگی خودمان از عوارضی که در این راستا وجود دارد پرهیز کنیم و ما در کشوری هستیم که تنوع قومیتی وجود دارد و باید بپذیریم که تنوع قومیتی در کشور ما تهدید نیست بلکه یک فرصت است.

هیچ قومی از قوم دیگر برتر نیست

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همه قومیت‌ها در کشور ما در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هیچ قومی از قوم دیگر برتر نیست و فارس و لر و بلوچ و بختیاری و عرب و ترک در کنار یکدیگر هستند و در این دولت اقداماتی در جهت حفظ زبان مادری اقوام انجام شد و هر اقدامی که برای همبستگی لازم است، باید در کشور اجرا شود.

همچنین رئیسی در نقد سخنان روحانی گفت: با توجه به سوال مطرح شده باید شاخص‌های سبک غربی و سبک ایرانی – اسلامی را مطرح کرد. شاخص‌های سبک غربی همراه با مصرف حداکثری منابع،‌ تولید سودآور گسست‌های اجتماعی و خانوادگی است اما زندگی اسلامی با تولید حداکثری منابع، مصرف بهینه، ایثار و گذشت مطرح است.

مردم با اشک می‌گویند وعده‌های دولت عملی نشده است 

وی در ادامه گفت: اکنون باید از فضای انتخابات بیرون بیاییم و به صورت واقع بینانه ببینیم که آیا شعارهایی که در اوایل این دولت داده شده عملی شد یا خیر؟ بنده در سفرهایی که به شهرهای مختلف دارم مردم با اشک می‌گویند که وعده‌های دولت عملیاتی نشده است و طی مدتها و با یک کار علمی و دانشگاهی یک برنامه جامع برای دولت کار و کرامت تدوین کردیم که پاسخ تمام شبهاتی که نسبت به تمام شعارهای ما وجود دارد در این برنامه موجود است.
 
مشروح دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم 

نباید از نام یک هنرمند استفاده ابزاری شود

قالیباف نیز در نقد سخنان روحانی با بیان اینکه فرهنگ دستوری نیست، گفت: ما باید به مردم اعتماد کنیم و فرهنگ را به فرهنگیان و مردم بسپاریم. نباید از نام یک هنرمند استفاده ابزاری شود و باید بگوییم که برای هنرمند و هنرمندان چه اقداماتی انجام داده‌ایم. امروز در شهر تهران اقتصاد سینما فعال شد و برای خانه موسیقی و خانه تئاتر در این 12 سال هزینه‌های زیادی شد و تنها نباید شعار داد.

وی در ادامه گفت: ما چرا مردم را از جنگ می‌ترسانیم و باید بگویم آن کسی که بیشتر از همه قدر صلح را می‌داند بنده هستم چرا که بهترین دوستان و برادر خود را در جنگ از دست داده‌ام پس قدر صلح را می‌دانیم اما این را هم می‌دانیم اگر قدرت نداشته باشیم عزت مردم زیر پا خواهند گذاشت و این زیبنده مردم نیست. بنده اگر وعده ایجاد 5 میلیون شغل را به مردم دادم  سابقه‌ام  نشان می‌دهد که عمل خواهم کرد اما اگر شما وعده دادید و عمل نکردید باید به مردم جواب دهید.

در دولت یازدهم رکود تمام کشور را فراگرفت

سید مصطفی میرسلیم نیز به عنوان آخرین منتقد سخنان روحانی تصریح کرد: سبک ایرانی-اسلامی بسیار مهم است اما در سالهای قبل شاهد رشد اشرافی‌گری، دریافت حقوق‌های نجومی و دنیا طلبی هستیم که متاسفانه این مسئله در دولت تیز دیده شد که با سبک زندگی اسلامی شباهتی ندارد و این ساز و کار مردم را نا امید می‌کند. چرا در کشور طلاق رشد پیدا کرده و ازدواج کمتر شده است؟ در دولت شما رکود تمام کشور را فرا گرفت اما متاسفانه دروغگویی در کشور رشد پیدا کرده و در دولت نیز شاهد عدم صداقت برخی از دولتمردان بوده‌ایم.
 
پرونده کرسنت در حال داوری است

در ادامه حجت الاسلام حسن روحانی طی فرصت پنج دقیقه‌ای خود به انتقاد نامزدهای ریاست جمهوری به اظهارات خود، پاسخ داد و با اشاره به پرونده کرسنت گفت: درباره پرونده کرسنت باید به نکته‌ای اشاره کنم. گفته شد که چهارده میلیارد خسارت در قبال این پرونده خسارت به کشور وارد شده که باید بگویم چنین چیزی نیست و این پرونده در حال داوری است و هنوز هم به اتمام نرسیده است و این پرونده در داوری قطعاً به نتیجه خواهد رسید بنابراین این رقم‌هایی نیست که برخی به آن اشاره می‌کنند.

وی افزود: مسئله مهم در حال حاضر این است که ما قصد چه کاری داریم؟ ما می‌خواهیم به گذشته برگردیم، یعنی به قبل از سال ۹۲؟ یا می‌خواهیم راهی را که ملت بزرگ ما در این سه سال و نیم با همه زحمت و تلاش خود انجام داده اند ادامه دهیم؟ بنده معتقدم ما در حال حاضر وسط راه هستیم. آنچه گفته و شعار داده می‌شود وعده‌ای است که با واقعیت منطبق نیست و به هرحال یک برنامه پنج ساله‌ای نوشته شده که این برنامه به مجلس رفته و تصویب شده است.

آیا وعده رشد 26 درصدی شدنی است؟

روحانی با بیان اینکه اگر تلاش کنیم به طور متوسط در پنج سال آینده می‌توانیم به رشد ۸ درصدی در برنامه دست یابیم، تاکید کرد: آنهایی که رشد ۲۶ درصدی را به مردم وعده می‌دهند باید بگویند که آیا این شدنی‌ است؟ آیا درآمد ملی را می‌توان در عرض چند سال ۲.۵ برابر کرد؟ یا یک وعده توخالی‌ است؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ جای دنیا ۲۶ درصد رشد محقق نشده است، گفت: این مسئله در هیچ جای دنیا اتفاق نیافته که ما بتوانیم به این رشد دست پیدا کنیم. چرا ما دقیق سخن نمی‌گوییم؟ ما می‌گوییم که رکود وجود دارد؛ خب من از شما می‌پرسم سال ۹۱ رکود چه میزان بود؟ رشد اقتصادی ما به چه میزان بود؟ این رشد تقریباً منهای ۷ بود و حالا که ما در سال جاری رشد بالای ۸ درصد را داریم برخی شعار رکود می‌دهند. 

سینماها را کدام دولت راه‌اندازی کرد؟

وی با بیان اینکه ما برای افزایش رشد اقتصادی باید در برخی از بخش‌ها فعال‌تر باشیم، افزود: این مسئله قطعاً ما را به نشاط اقتصادی می‌رساند، البته این در صورتی امکان‌پذیر است که ما در همه زمینه‌ها مردم‌فریبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را به مردم بگویم. می‌گویند ما برای موسیقی و فرهنگ چه کار کرده‌ایم؟ ما ارکست سمفونیک و ارکست ملی که سال‌ها تعطیل بود را راه اندازی کردیم. سینماها را کدام دولت راه‌اندازی کرد؟ اهل هنر را کدام دولت بود که امیدوار کرد؟ لذا امروز همه این موارد و گروه‌ها به آینده امیدوار شده‌اند.

روحانی با بیان اینکه ما باید راه امید را در کشور ادامه دهیم،‌ اظهار داشت: ما نباید بگذاریم بذر یأس در کشور پاشیده شود. بله ما بودیم که به مردم وعده دادیم در کنار اجرای برجام سرمایه خارجی فناوری، مدیریت لازم برای فناوری و هم صادرات بیاوریم.

وی با اشاره به پروژه‌ای که چند روز اخیر افتتاح شد، ادامه داد: چند روز پیش بنده پروژه‌ای را افتتاح کردم که این مسئله عینیت موضوعی است که ما اعلام کردیم. ما یک اتومبیل با فرانسوی‌ها به طور مشترک می‌سازیم که به بازار ایران و  چند ماه پیش به بازار فرانسه آمده لذا امروز در این رابطه ۴۰-۶۰ هستیم که در آینده ۵۰-۵۰ و ۶۰-۴۰ و حتی در آینده جلوتر۷۰-۳۰ خواهیم بود که بدین نحو باید بگویم از این خودرویی که تولید می‌شود ما سی درصد آن را صادر می‌کنیم و بر اساس این مسئله ما ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه خارجی به کشور می‌آوریم بنابراین این وعده‌ای بود که ما به مردم دادیم و به آن عمل کردیم.

 ما به مردم وعده ندادیم، ما عمل کردیم

این نامزد انتخابات با بیان اینکه ما به مردم وعده ندادیم، ما عمل کردیم و به مردم گزارش دادیم،‌ گفت: ما نمی‌گوییم می‌توانیم ما انجام می‌دهیم و می‌آییم به مردم در این رابطه گزارش می‌دهیم لذا در نهایت مردم شاهد این موارد خواهند بود.

وی در پایان  خاطر نشان کرد: آنچه که ما امروز در برابر آن قرار گرفتیم یک واقعیت دو راهی‌است که ما باید یکی از آن دو راه را انتخاب کنیم؛ یعنی یا شعار و وعده یا عمل یا اجرا و یا یک مدیریت دولت آمرانه و یا یک دولت مردم سالار.

در بخش دوم مناظرات جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، سینمایی کشور برای تحقق گفتمان امام و انقلاب و حفظ ارزش‌های اسلامی – ایرانی چیستگفت: فرهنگ ایرانی – اسلامی سهم بسیار مهمی در اقتدار ملی کشور دارد و ما با قدرت فرهنگی‌مان قادر هستیم بسیاری از مسائلی که وجود دارد را حل کنیم.

وی افزود: خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیدات هنری که منطبق با مسائل انقلابی و اسلامی ایران بود گام‌های بلندی را برداشتند. ما باید به هنرمندانمان آزادی عمل بیشتری دهیم و آن‌ها نباید نسبت به کارهای هنری که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام می‌‌دهند با محدودیت روبرو شوند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: از هیچکس پذیرفته نیست که هنرمندی همه مراحل قانونی برای برگزاری کنسرت اش را طی کند و به هنگام اجرای آن مقامی مانع کار او شود.

 پذیرفته نیست که کسی خود را بالاتر از قانون بداند

جهانگیری با بیان اینکه دیگر پذیرفته نیست که کسی خود را بالاتر از قانون بداند گفت: در کشور باید قانون مبنای کار باشد .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت به طور جدی خود را مقید می‌داند که تمام ظرفیت خود را به کار گیرد که هنرمندان ، نویسندگان و همه صاحبان اندیشه در بخش‌های مختلف فرهنگی بتوانند فعالیت خود را انجام دهند .

وی تاکید کرد:‌ طرح تحول نظام آموزشی جایی که مبنا و نقطه آغاز فعالیت‌های فرهنگی کشور است در دولت آینده مورد توجه جدی خواهد بود.

جهانگیری گفت:‌ دانشگاه‌ها به عنوان پایگاه تولید علم و اندیشه و فناوری که مهمترین بخش برای توسعه کشور دارند و مدیران آینده کشور هم از آنجا بیرون می‌آیند باید از آزادی عمل در انجام امور خودشان برخوردار باشند.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی کشور چیست به نحوی که فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه‌های کشور برخوردار از مهارت‌های متعدد مورد نیاز برای زندگی، کار و ساختن جامعه‌ای سالم، فعال و پویا باشد گفت: برای اجرای هر برنامه‌ای از جمله همین برنامه‌ای که چالش بین حوزه‌های دانشگاهی با حوزه‌های مربوط به صنعت است، باید بدانیم چه تفکر و رویکردی را در پیش داریم.

وی ادامه داد: صحبت‌های جلسه امروز نشان می‌دهد که دو تفکر وجود دارد . یک تفکر معتقد است، نداریم و به منابع و نیروهای داخلی توجهی ندارد و به دنبال سرمایه خارجی است. ما هم به سرمایه خارجی معتقد هستیم اما اساس کار منابع داخلی هستند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با این رویکرد مدیریتی نمی‌توانیم از منابع استفاده کنیم و تنها به شعار بسنده کرده‌ایم. من فکر می‌کنم این 4 سالی که گذشت دیگر برای شعار و حرف بس است.

وی ادامه داد:‌ دولت مردم معتقد است ما به اندازه کافی منابع مالی و انسانی داریم و می‌توانیم 5 میلیون شغل را ایجاد کنیم. می‌توانیم سامانه ملی کارانه را سازماندهی کنیم و می‌توانیم یارانه قشر محروم کم درآمدمان را افزایش دهیم.

در ادامه میرسلیم دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست و رویکرد شما در ایجاد اتحاد بین قوا چیست و در صورت بروز اختلاف تا چه اندازه خود را ملتزم به تبعیت از قانون می‌دانید گفت:اهمیت قوه مجریه بسیار زیاد است و از نظر اجرایی قابل مقایسه با سایر قوا نیست.

 قوه مجریه در درجه اول خود باید مجری قانون باشد

وی ادامه داد: قوه مجریه در درجه اول خود باید مجری قانون باشد و قانون را معطل نگه ندارد و آیین نامه‌ها را سریع‌تر تصویب کند و به اجرا بگذارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر ایرادی از طرف قوه مقننه به مجریه گرفته می‌شود باید سریعا برطرف شود. ما در دولت‌های سابق شاهد این بودیم که برخی مقررات نادیده گرفته می‌شدند و مجلس اعتراض داشت بنابراین حتما باید تذکراتی که از طرف مجلس شورای اسلامی به دولت می‌شود محترم شمرده شود.

 مشروح دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم
 

میرسلیم افزود: باید یک همکاری نزدیک و مستمر بین قوه مجریه و قضائیه باشد؛ ما یک مبحث بسیار مهمی را در قوه قضائیه داریم که بدون همکاری قوه مجریه قابل اجرا نیست و آن پیشگیری از جرایم است.

 سرمنشاء اصلی جرایم در قوه مجریه است

وی گفت: ما می‌دانیم که سرمنشاء اصلی جرایم در قوه مجریه است، بنابراین اگر همه وزرا و رئیس جمهور تدبیری داشته باشد برای اینکه چگونگی پدیدار شدن جرایم را مشخص کنند و سعی کنند با بررسی دقیق آماری این علل و عوامل به همراه قوه قضائیه نسبت به پیشگیری از جرایم اقدام کنند ما بسیاری از موانع و مسائلی که در حال حاضر داریم را دیگر شاهد نخواهیم بود.

میرسلیم تصریح کرد: به نظر من با چنین هماهنگی به ویژه با توجه به ضرورت اهتمام دولت به مراعات مقررات و قوانین و جلوگیری از جرایم، اغلب مسائل حل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه محور اصلی اتحاد و هماهنگی بین قوا، مقام معظم رهبری هستند قاعدتا ما هیچگونه اشکالی را نخواهیم دید و فصل الخطاب مقام معظم رهبری هستند.
 
هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که با توجه به ضرورت بهره‌مندی از کارکردهای مثبت و مفید فضای مجازی برنامه دولت شما در زمینه مدیریت و کاهش آسیب‌های اخلاقی واجتماعی این فضا چیست،‌اظهار داشت: همانطور که اشاره شد فضای مجازی هم فرصت و هم تهدیدی برای جامعه است البته به نظر بنده در شرایط فعلی نوعی تهدید محسوب می‌شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره دلیل این اظهار نظر بیان داشت: امروز یک حرصی در میان دارندگان موبایل‌های هوشمند ایجاد شده که هر چه بیشتر اطلاعات کسب کنند. به نظر من به طور طبیعی بعد از مدتی این حرص فرو خواهد نشست و به طور طبیعی سعی خواهد شد در مواردی که فقط لازم است از فضای مجازی استفاده شود.

وی  با برشمردن وظایف دولت در این زمینه گفت: در این دولت دو وظیفه در این خصوص وجود دارد که اولین آن کنترل فضای مجازی است مثلا تلفن‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شود مانند کشورهایی چون ژاپن و آمریکا کنترل صورت گیرد و در کنار آن نیز بدون هیچ پرده پوشی بر روی کانالهایی که مشکل آفرین هستند کنترل داشته باشند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این موضوع اصلا با مسئله آزادی هیچ منافاتی ندارد  و دولت وظیفه دارد آنچه که به صلاح و نیاز مردم است در زمینه‌هایی چون علمی، هنری را آزاد بگذارد تا دانشمندان از آن استفاده کنند.

هاشمی‌طبا تصریح کرد: من یقین دارم استفاده مکرر از فضای مجازی که در اختیار برخی‌ها وجود دارد باعث خستگی آنها خواهد شد و به صورت گزینشی در آینده بر روی این مسئله کار کنند و فقط در مواقع ضروری عمل خواهند کرد.

روحانی در پاسخ به این سوال که با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگ ساده زیستی در جامعه اگر رئیس جمهور شوید تا چه اندازه سطح زندگی کابینه شما در تراز طبقه متوسط جامعه خواهد بود،‌بیان داشت: مسئله ساده زیستی در مقام عمل باید با قوانین،‌مقررات،‌آیین‌نامه‌ها و نظارت تنظیم شود در غیر اینصورت با شعار اینکه کسی لباس ساده به تن کند و بگوید من ساده زیست هستم بعدها خواهیم دید که فساد از همان جا نشات می‌گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما درسال‌های گذشته دیدیم که چه فسادهای بزرگی صورت گرفت،‌عده‌ای آمدند هم خود را ساده زیست معرفی کردند و هم گفتند می‌خواهیم از اموال مردم حراست کنیم اما دیدیم که اموال مردم به خاطر یک بی توجهی و عدم استفاده از فرصت از بین رفت .

وی تصریح کرد: به همین خاطرآمریکایی‌ها توانستند  2 میلیارد دلار از اموال مردم را ضبط کنند در حالی که 10 ماه برای انتقال این اوراق فرصت وجود داشت تا از دست مردم خارج نشود.

روحانی ادامه داد:این موضوع خیلی مهم است که نگذاریم به اموال،‌حقوق و زندگی مردم دست‌اندازی شود. آن 12 میلیاردی که برداشته شد چقدر می‌توانست در زندگی مردم موثر باشد و یا همان 3 و 4 میلیارد دلاری که با عنوان دور زدن تحریم‌ها از اموال مردم ایران به غارت رفت که هنوز هم معلوم نیست این پولها به کجا رفته و دست کیست می‌توانست در زندگی مردم موثر باشد. فقط ما در مورد این پولهای غارت شده شنیدیم که احکامی برای متهم صادر شده اما اینکه این پولها کجاست و دست چه کسی بوده و اصلا چه کسانی به او اجازه این برداشت را دادند مسکوت مانده و دستگاه قضایی باید به مردم پاسخ دهند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید شبکه‌ای را ایجاد کنیم که در آن همه چیز شفاف باشد. دولت به دنبال قانون شفافیت و اجرای این قانون است و آیین‌نامه‌های آن را نوشته و در حال اجرای همین آیین‌نامه‌هاست و دستگاه‌ها نیز در حال آموزش هستند. دولت الکترونیک به همین خاطر است و زمانی که شفافیت صورت بگیرد اعتماد و ساده‌زیستی حاصل خواهد شد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که برای ارتقای شان و منزلت فرهنگیان و معلمان و بهبود سطح معیشت آنها چه برنامه‌ای دارید،‌اظهار داشت: معلمان شغل ممتازی دارند چرا که آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند، شغل آنها انبیایی است و حقیقتا باید در کشور جایگاهشان محترم شمرده شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اما این احترام با بخشنامه و سخنرانی و ذکر نام آنها فقط محترم باشند، کافی نیست .به نظر بنده زمینه ارتقای علمی معلمان باید فراهم شود تا معلمان بتوانند دانش‌افزایی کنند و به روز تر شوند.
 
 زمینه ارتقای علمی معلمان باید فراهم شود

وی درباره بهبود وضع معیشت معلمان گفت: حقیقتا در شان یک معلم نیست که در مشاغل دیگری مشغول به کار شود تا مشکلات زندگی را برطرف کند. دولت باید با برنامه قانون‌مندی این موضوع را حل کند.

رئیسی با بیان اینکه تا زمانی که من به یاد دارم مسئله معلمان وجود داشته است اظهار داشت: این موضوع باید یک زمان و برای همیشه پایان یابد به نحوی که به مسئله معلمان به صورت واقعی نگاه شود. فرهنگیان ما فرهیختگان ما هستند و باید در اقصی نقاط کشور به آنها توجه جدی و نه شعاری شود.
 
 در برنامه دولت کار و کرامت مسئله فرهنگیان در اولویت قرار دارد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامه دولت کار و کرامت مسئله فرهنگیان در اولویت قرار دارد چون اینها آینده سازان کشور را تربیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نکته سوم در خصوص معلمان نقش دادن آنها در آموزش و پرورش و امور فرهنگی است چرا که صاحب‌ نظر هستند. نمی‌شود که ما در مسائل مختلف آموزش و پرورش و درسی و استاندارد سازی  و عدالت آموزش معلمان را به حساب نیاوریم. زمانی که حرف از حفظ منزلت می‌زنیم به معنی به حساب آوردن معلمان است.
 
در ادامه مناظره جهانگیری در فرصت باقی‌مانده اظهار داشت: لازم است تا دو مطلب را که آقای قالیباف گفت توضیح بدهم، وی در مورد تولید برق از زباله ها گفت که از ۸ هزار تن زباله برق تولید می‌کنم در حالی که امروز شهرداری فقط از ۲۰۰ تن زباله برق تولید می‌کند و مطلب دیگر هم در مورد شورایاری است که دولت مصوبه اجرای آن را ارائه کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه مردم عزیز آزموده را نمی‌توان بار دیگر آزمود، گفت: باید به آینده نگاه کرد انتخابات پیش رو عرصه انتخاب میان بد و بدتر نیست، بیماری مزمن با مُسکن درمان نمی شود ایران فرصت‌های بی‌نظیری دارد.

وی افزود: جوانان عزیز، دانشجویان، عشایر، بازنشستگان، زنان و مردان پای صندوق بیایید و سرنوشت انتخابات را تعیین کنید.

حجت الاسلام رئیسی در زمان باقی‌مانده خود از مناظره امروز و هفته گذشته گفت: هموطنان عزیز نه به گذشته بازگردید و نه وضع موجود را تحمل کنید بلکه تغییری به نفع خودتان ایجاد کنید.
 
 دولت درمورد وعده‌هایی که به مردم داده پاسخگو باشد
 
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: لازم است تا دولت درمورد وعده‌هایی که به مردم داده پاسخگو باشد شاهد رقیب هراسی در مناظره امروز بودیم در سخنان آقایان هراس موج می‌زند برخورد اخلاقی اینگونه نیست .

وی تصریح کرد: ما برنامه و سخنانی داریم و این برنامه بر اساس منابعی که در کشور موجود می‌باشد تدوین شده است. قانون به صراحت می‌گوید باید بیکاری از ۱۲ درصد به ۸ درصد کاهش یابد و دولت موظف به انجام این کار است.

حجت الاسلام رئیسی تأکید کرد: امام(ره) و رهبری به جوانان اعتماد و باور کردند جوانان می‌توانند گره گشایی کنند ما در دولت‌ کار و کرامت از همه نیروهای سالم، کارآمد و دغدغه مند اقصی نقاط کشور استفاده می‌کنیم.
 
 بدهی‌های دولت به نظام بانکی نسبت به قبل دو برابر شده است
 
وی گفت: بدهی‌های دولت به نظام بانکی نسبت به قبل دو برابر شده است و هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری هم افزایش چشم‌گیری داشته است. 

در ادامه مناظره قالیباف دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در وقت باقی‌مانده خود گفت: ما در دولت مردم بر این اعتقادیم که باید شفافیت و هوشمندی شکل بگیرد هوشمندی از باب اینکه باید ساختارها اصلاح شود و شفافیت از باب اینکه مردم بدانند رئیس دولت و وزرایش کجا زندگی می‌کنند، اموال آن‌ها چیست. 

وی تأکید کرد: پیشنهادم به همه کاندیداها این است که در مناظره هفته آینده به مردم لیست اموال‌مان را اعلام کنیم به آنان بگوییم که اموال ما و بستگان‌مان چه می‌کنند و چقدر دارایی دارند اگر این‌ها گفته شود فساد از همین‌جا کنترل خواهد شد.

این کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید با هوشمندی بتوانیم فساد را از بین ببریم ما باید دست ۱۴ درصدی‌ها را از اموال عمومی و دور زدن قانون کوتاه کنیم مردم باید به عرصه اقتصادی بازگردند آنگاه رونق اقتصادی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر رونق اقتصادی شکل بگیرد اینجاست که انسجام ملی و اعتماد منسجم خواهد شد. اختلاف طبقاتی و معضلات اجتماعی از بین می‌رود و دیگر هر روز شاهد فروپاشی خانواده‌ها نیستیم.

میرسلیم دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در زمان باقی‌مانده خود از مناظره گفت: هموطنان عزیز اداره کشور با مشارکت شما میسر می‌شود مشارکتی که صرف نظر از وابستگی‌های طایفه‌ای و سیاسی باشد.

وی بر ضرورت انتخاب مدیران شایسته که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند، تأکید کرد و افزود: ما باید به اهل فرهنگ و هنر بها بدهیم بسیاری از تحلیل‌های آ‌نان دقیق‌تر از تحلیل‌های سیاست‌مداران است، سعید روستایی کارگردان جوان ما در فیلم «ابد و یک روز» اعتیاد و بیکاری و معضلات اجتماعی را بسیار زیبا نشان داد و جایزه بهترین فیلم را در سال ۹۴ دریافت کرد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: رضا میرخانی در کتاب فرهنگ نفتی و مدیریت نفتی بسیار خوب واقعیت‌هایی را بیان کرد اما در اینجا دولت ما به خام فروشی نفت افتخار می‌کند.

وی افزود: در قبال فروش نفت کالاهای بنجل از کشورهای دیگر وارد می‌کنند و مانع کار جوانان می‌شوند متأسفانه امروز در شهر پرده آویزی کرده‌اند و به توسعه فاز جنوبی اشاره و آن را به برجام وصل می‌کنند اما توسعه فاز جنوبی به برجام ربطی ندارد ۵۰ درصدش را دولت سابق و باقی‌مانده‌اش را هم دولت کنونی تکمیل کرد.

وی ادامه داد: دولت از رشد اقتصادی ۸ درصدی صحبت می‌کند این رشد اقتصادی ۶ درصدش ناشی از فروش نفت خام و دو درصدش هم به خاطر فعالیت‌های موجود است در این زمینه صداقت ایجاب می‌کرد که رئیس دولت بگوید ۶ درصد از رشد اقتصادی به دلیل خام فروشی نفت بوده است.

میرسلیم افزود: ما در دنیا به دنبال صلح بوده و هستیم و هیچ گاه به ملت‌های دیگر تجاوز نکردیم بلکه زمانی که به خاک ما تجاوز شد از خودمان دفاع کردیم ما بنا به قانون اساسی همواره مدافع مستضعفان هستیم و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

  آیا دولت هیچ کار خوبی نداشته است؟
 
حجت الاسلام روحانی در زمان باقی مانده خوئد از مناظره گفت: ما به دنبال صداقت هستیم از مردم می‌پرسم کاندیداهایی که در طول دو هفته از مناظرات مدام از دولت انتقاد می‌کنند البته این مسئله حق‌شان است آیا دولت هیچ کار خوبی نداشته است؟ آیا تحریم را رفع نکرده است؟

وی ادامه داد: ما بیمه همگانی و طرح تحول سلامت را ایجاد کردیم آیا این مسیر درستی نبود؟ ما در زمینه گندم و گازوئیل خودکفا شدیم امروز زندگی کشاورزان از گذشته بهتر شده است در سال قبل ۱۵ هزار میلیارد تومان پول گندم را به کشاورزان پرداختیم و گندم‌شان را به قیمت ۲ برابر خریدیم.

روحانی ادامه داد: ما راه‌های روستاهای زیادی ایجاد کردیم به ۹ هزار روستا گاز رساندیم و افزایش چشم گیری در صادرات غیرنفتی داشتیم. اگر برجام نبود کمپرسرها به ایران نمی‌رسید و آنگاه فاز جنوبی هم افتتاح نمی‌شد باید با دقت این‌ها را به مردم بگوییم.

در ادامه مناظره هاشمی‌طبا دیگر کاندیدای انتخاباتی در زمان باقی‌مانده خود گفت: هنر چشمه‌ای زاینده و دولتی پاینده است، هنر خوب زیستن مهارتی است که همه مردم ما باید داشته باشند شهیدان هنر خوب زیستن و خوب مردن را به یاد داشتند.

وی افزود: مردم ایران وارثان آن هنرمندان است باید به فرهنگی برسند که ادامه دهنده آن هنرمندان بزرگ باشد، اگر هنر خوب زیستن را سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم می‌توانیم به مراحلی برسیم که ایران را بسازیم و آن را سربلند کنیم با هنر صداقت می‌توانیم آینده نیکویی داشته باشیم.
 

 پاسخ میرسلیم به نقد سایر نامزدها + فیلم

 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
......
۱۶:۴۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
تا رهبری رو داریم غصه هیچی نداریم
-
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
آفرين و احسنت بر آقاي رئيسي فقط فقط و فقط رئيسي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
به نظر من هر دو گروه توی مناظره درست میگن آقای روحانی و جهانگیری در مورد نیمه پر لیوان صحبت میکنن و آقای قالیباف در مورد نیمه خالی
-
بیتا
۱۳:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط آقای میر سلیم به سوالات به درستی پاسخ میدادن. اما بقیه فقط حرفای قبلی خودشونو تکرار میکردن. آقای میرسلیم خیلی باسواده. آما آقای رئیسی و قالیباف که فقط بلدن بگن بیکاری... بدون اینکه از برنامه هاشون حرفی بزنن. البته اگه برنامه ای داشته باشن. فقط آقای میرسلیم. احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
دکتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فیلم ارباب کلید ها ۲ با شرکت دکتر روحانی و با همراهی آقای جهانگیری قرار ساخته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
نتیجه حرف های روحانی و جهانگیری : به احمدی نژاد رای ندید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط سید
Iran (Islamic Republic of)
بهداد
۱۲:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر روحانی و جهانگیری
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۲:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
من هم با خانم سیما موافقم
دولتمردان فقط میتوانند از دولتهای قبلی انتقاد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای جهانگیری یه جوری حرف میزنه انگار سال 92 وقتی اومدن ما مثل مردم سومالی تو فقر و بدبختی بودیم و با اومدن اینا الان همه چی گل و بلبل شده. به قول یه مادری اون موقع لوبیا و نخود کیلویی سه و چهار هزار بود الان شده یازده هزار.
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۲:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
ما عاشق احمدی نژاد نیستیم. دشمن روحانی هم نیستیم. اما حرف حق زیباست.
انشالله به کسی بر نخوره
Iran (Islamic Republic of)
بی طرف
۱۱:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر میر سلیم،قالیباف،وسید رییسی.دوستان توجه کنید که الان بحث این است که نباید بگذاریم عده ای مردم را فریب بدهند.این مهم هست.اقای رییسی دد بین روستاییان و مذاهب کل کشوربسیار محبوب هستند و رای بسیار بالایی دارند .تهران را خبر ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
تاختن به کسانی که تلاش کردند و کار کردن و خودشون در کنار گود وایستادند که هنر نیست ای کاش خودشون رئیس جمهور بودند و با این وضع مملکت کار می کردند و با مشکلات روبه رو می شدند بعدا انتقاد می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط هیچکدام
United States of America
reza
۱۰:۵۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
اگر هم نوبتی هم باشه نوبت قالیباف هست
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
این مناظرات نشون داد
انشای آقای جهانگیری رو به رشده
دست آقای روحانی لرزون و البته خالیه
هاشمی طبا قراره اسمش وحسن و فامیلش و روحانی کنه
این دوره دیگه گول نمیخورم وبه روحانی رای نمیدم
یا رئیسی یا قالیباف
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
sima
۱۰:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای جهانگیری شما که دلتون به حال دختر وزیر میسوزه می گوید مظلومه چطور، منی که فوق لیسانس گرفتم،بیکارم متولد 60 هم هستم دیگه شرایط استخدامی تو اداره های دولتی رو ندارم نمی تونم ،جنس از استان به شهرستان بیارم،و این همه، هم از رسانه ملی می گوید جنس ایرانی بگیرد اشتغال به وجود بیاد و این خانم از خارج جنس آورده!!!!
و آقای دکتر روحانی شما هم می فرمایید کشاورزی رو رونق دادید،لطفا یک سری به کشاورزان خراسان شمالی بزنید امسال هر کشاورز چقدر پیازشون فاسد شد که الان هم بوی خرابی احساس می کنند.یا از تابستان 95 بگم که همه محصولاتشان رو دستشون مونده بود آه همه کشاورزان بلند شده بود،فقط گندم میفرمایید خود کفا شدید،این که توی دولت آقای احمدی نژاد هم همیشه اخبار می گفت خود کفا شدید!!!(در ضمن خودم فرزند یک کشاورز زحمت کش هستم،کشاورزی میکنم ، با نا امیدی کامل )
آقای روحانی شما چقدر استخدامی داشتید، من اگه به فامیل های خودم فقط نگاه کنم، که ده پانصد خانواده هستند و توی هر خانواده هرکدام چهار، پنچ نفر بیکار هستند، با مدارک دانشگاهی، حداقل توی دولت قبلی از دوستام چند نفراستخدام شغل های دولتی شدند!!!!
""ودر آخر هم الان همه نامزد ها برنامه های خوبی دارند، ولی به وقتش روز از نو روزی از نو""
لطفا پیام من به گوش مسولین برسانید
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۰:۴۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
خوشم میاد مردم واقعا با بصیرت در صحنه اند.
رای ما اون سه تا خوشتیپ ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر رئیسی
درود بر میرسلیم
Germany
محمد
۱۰:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
دوستان توجه داشته باشند در مناظرات انجام شده برنامه خاصی در رابطه با مسائل مطرح شده گفته نشده است و برای تصمیم گیری باید برنامه های کاندیداها در امور مختلف اولویت رای دهندگان است نه با توجه به مشکلات و نقطه نظراتمان کاندید مورد نظر را انتخاب کنیم و اولویت بعدی منطقی بودن برنامه ارائه شده است. البته توضیح در مورد گذشته دولت و نامزدها هم مورد نظر هست ولی در این مورد اکثر چالشهای مطرح شده نامزدها نسبت به هم نیز بدون جواب رها میشود
Iran (Islamic Republic of)
روشن فکر
۱۰:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
کار خوبه خدا درست کند سلطان محمود کیه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
دختر مظلوم وزیر میسوزه بیاین یه کمپین برا کمک به دختر مظلومی که دویست میلیون قاچاق وارد میکنه بزنیم و بهش کمک کنیم...شرم و حیا خوب چیزیه مه متاسفانه بعضیا ندارن...درود بر قالیباف درود بر میرسلیم درود بر رییسی
Iran (Islamic Republic of)
رضا 15165
۰۹:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان
جناب جهانگیری فرد لایق و با کفایتی هستند و شایسته نیست که از شخصی که در حد و اندازه خودشان نیست طرفداری کند.متاسفانه تعصبات حزبی بر عقل و منطق اکثر اقشار جامعه از جمله سیاستمداران غالب هست.دوستان یک کم فکر کنید و عاقلانه تصمیم بگیرید.جناب اقای روحانی در این چهار سال امتحان خودشان را پس داده اند.حالا که در مانده شدند با شعار دادن ازادی به مردم وارد شده اند که شعار اشنایی هست.جناب روحانی شفافتر بگویید منظورتان از این ازادی چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط و فقط رئیسی
خدا حفظتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۰۸:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
همه چيز است به غيراز حرف از حقوق كارگران حقوق قشر زحمت كش قشر فقير جامعه حلبي نشينها و حاشيه نشينها مناطق محروم سيستان و بلوچستان كردستان و خراسان كه آستان قدس رضوي را دارد با خوزستان فقير كه نفت و گاز و آب و كشاورزي آن چپاول ميشود چه ميكنند ميتوانند جواب بدهند ؟ بفرمايند .
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۸:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف ورئیسی تکرار احمدی نژادند. آقای رئیسی اینهمه دم ازمبارزه بافساد می زنند مگه ایشون تو این مملکت نبوده یا تا الآن سمتی نداشته که اگه رئیس جمهور بشه ریشه فسادو می کنه . آقا تو اینهمه سال دردستگاه قضا پست داشتی کاری نکردی حالا میخوای بافسادمبارزه کنی ؟ مبارزه بافسادکاردستگاه قضاست . اون موقع که پول نفت می رفت ، دکل وکشتی مفقود می شد کجا تشریف داشتین ؟ این حرفا شعاره وبرامردم دیگه بی ارزش شده .
آقای قالی باف اگه خیلی مدیروتوانمندبود شهرداری تهرانو خوب ادراه می کرد وازجیب مردم بذل وبخشش نمی کرد واینهمه چپاول درشهرداری صورت نمی گرفت .مطمئن باشید دورآخره که سرهنگ کاندیدا شده وریاست جمهوری روفقط میتونه درخواب ببینه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود به ریسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
یکی نیست به هاشمی طبا بگه فازت چیه آقا
اگه شما نامزد شدی یعنی دولت روحانیو قبول نداری و خودت میخوای مملکتو درست کنی
پس چرا حرفای الکی میزنی اخه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۸:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
متاسفم برات آقای روحانی که اینقد با غرور به مردم می خندی به مردمی که چیزی جز حقشون رو نمیخوان
Iran (Islamic Republic of)
Sahab
۰۵:۳۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
کمیته امداد دختر وزیر را تحت حمایت قرار داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
تمام چرخ ها ایستاده ، فقط چرخ واردات بنجل میچرخد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
دلم واسه دختر مظلوم وزیر آموزش پرورش سوخت
بیچاره باباش چهارپنج تا شرکت داره خودشم قاچاق میکنه کمر اقتصاد مملکتو میشکنه چندتا خانواده رو چندتا جوونو از نون خوردن میندازه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۳۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط
قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
محض اطلاع شما نمایشگاه شهر آفتاب، ساخته دست قالیباف رو آب برد. گول حرفهاش رو نخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
واقعا رئیسی و قالیباف و میرسلیم خوش درخشیدند...

عالی عمل کردند...

جهانگیری که انشاء میخوند و از اون دختر مظلوم بیکار که سرمایه 200 میلیونی داره دفاع میکرد...

هاشمی طبا هم که هی خوابش میاد.

روحانی هم فقط مقابل دوربین میخنده ، این خنده عصبیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی بگو کلید دوم در راه است
ازطرف رئیس اتحادیه کلید سازان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام قالیباف رئیس جمهور بعدی میر سلیم وزیر خارجه هاشمی طبا معاون اول رئیس استان مقدس جه ترکیبی می شود کابینه قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
میرسلیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
میرسلیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی بگو کلید دوم دراه است
ارباب کلید حسن روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
جهانگیری افتاده بود به گدایی
در راه خدا به دولت بی تدبیر و ناامید رای بدید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۴۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط فقط قالیباف انشالله.
ناجی مظلومان، قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
درخصوص قرعه کشی مجری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
درخصوص قرعه کشی مجری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
هر وقت که سخنان جهانگیری تموم میشد از خنده میپوکیدم - یاد دوران دبستان می افتادم منظورم زنگ انشاست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف و رییسی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرسی میر سلیم مرسی قالبیاف مرسی رئیسی

همه ی این 3 تا بحق لایق هستن
دکتر قالیباف یکم بیشتر البته :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
حامی دولت مقتدر قالیباف
۰۰:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
چرا سایت ثبت نام کار دکتر قالیباف بالا نمیاد /کسی دستکاریش کرده یا شلوغه ؟اگه کسی دستکاریش کرده که معلوم میشه کی دروغ میگه /اگه شلوغه که معلوم میشه مردم چقدر دستشون خالیه /دورد به شرفت دکتر شجاع و مقتدر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
ههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
حامی دولت مقتدر قالیباف
۲۳:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
با وجدان خودتون رو راست باشید هم قالیباف صحبت کرد هم روحانی مردم ما بصیرت سیاسی دارند میدونن کی راست میگه کی دروغ/علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
ریسی مرد ادب احترام لیاقت ریاست جمهور ایران و مردم ایران
Germany
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
میرسلیم: آقای روحانی درباره حقوق شهروندی گفتید، وقتی وزیر شما وسیله ضبط صوت را می‌گیرد این حقوق شهروندی است؟ وقتی وزیر دیگر شما خطاب به یکی از مدیران دولتی در جلسه علنی می‌گوید "بی‌شعور" این یعنی حقوق شهروندی؟!
Germany
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف و میرسلیم و رئیسی خوب بودن
کسی نیست جواب سوالات منطقی میرسلیم رو بده . روحانی اگه آب هم میخوره اونو مدیون برجام میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فعلا قالیباف تو صدر جدوله. با اختلاف زیاد. به امید قهرمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
ماشالا حاجی رئیسی خیلی منطقی حرف زد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای میرسلیم عالی بودید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
بسم الله الرحمن الرحیم
رای بنده رئیسی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
چه کسانی هم دارن از آزادی بیان حرف میزنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بررئیسی ومیرسلیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بررئیسی ومیرسلیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۲۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
زنده باد میرسلیم
با فکر جواب سوال را می داد و اصلا تو حاشیه نمی رفت. بعضی از کاندیداها اصلا جواب سوال را نمی دادن هرچی عشقشون می کشید جواب می گفتن.
از میرسلیم خیلی خوشم آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
جهانگیری امشب اشک همه ملت رو برای مظلومیت دختر وزیر دراورد . یاد (کوزت) توی فیلم بینوایان افتادیم . علی برکت الله .
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
هاشمی طبا فکر کنم فقط برای کیک و آبمیوه اومده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
دمت گررررررررررررررم.
آخه بگو کی به تو رای میده.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
اقای روحانی فروش نفت خام افتخار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
اقای روحانی فروش نفت خام افتخار نیست
Germany
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط روحانی بی نظیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
آره در بی برنامگی بینظیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
شرم بر ریس جمهوری که برای رای خط به دشمن میدهد که اگر من بیام برجام دو را که خلع سلاح موشکی است را انجام میدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالی باف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
دولت ۴درصدی خخخخخخ !به نظر من فقط قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
چرا روحانی وچهانگیری اینقدر دروغ می گویند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
دوستان خداییش بدون تعصب جناحی و گروهی امروز میرسلیم واقعا خوب بود. من تا حالا طرف هیچکس نبودم ولی انصافا امروز بنظرم میرسلیم تنها کاندیدای بابرنامه و مستقل بود. حتی به رئیسی و قالیباف که میگفتن تو گروه همن هم گیر داد و ازشون برنامه خواست. بنظرم میرسلیم امروز برنده بود و فکر میکنم رای ها بره سمتش
ایشالله با برنامه ترین و بهترین رای بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف برنامه داره برای آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
بهترین انتخاب این دوره قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
خانواده و اقوام ما هفتاد نفر همه به قالیباف رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
رای من روحانی



اما سید
Canada
نه شرقی نه غربی
۲۱:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی در قلب ما جا داره.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر قالیباف و رئیسی و میر سلیم
-
ریحانه
۲۱:۳۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی مونده چیکارکنه بااون وزراش که همشون فکرجیب خودشونن اقای روحانی ماهم بیکاریم اجازه میدی واردات کنیم یه دفعه به خدابهت رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف دوستت داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف دوستت داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
واقعامیرسلیم دقیق وموشکافانه حرف می زنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط احمدی‌نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
داداچ داری اشتباه رای میدی.
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای روحانی بجای دست به دامن شدن به شجریان و فرهادی سوالات دقیق میرسلیم روبدین.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
باید قالیباف به نفع ریسی بره کنار و یا برعکس تا رای ملت بین این دو نشکند میر سلیم بهتر است به نفع یکی از اینها بکشد کنار.
در صورت برنده شدن ریسی یا قالیباف از وجود مهندس میرسلیم باید استفاده کنند خیلی با سواد است . وزارت علوم به مهندس میر سلیم خیلی احتیاج دارد .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
تینار
۲۱:۱۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
میگما جهانگیری چه ژستی میگیره خخخخ ای هاشمی طبا چه می خواد این وسط دفعه دیگه کاش نیاد حوصله سر بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
دختر این وزیر مظلوم از کجا دویست میلیون تومن آورده اونم بیکار.وای باید به این مظلومیت دولت گریست. متاسفم که میلیاردها پول داره دولت خرج میشه بعد که مردم می رسه بودجه نداریم. یه وام پنج میلیونی با سود سی درصد بخوایم بگیریم باید از هفت خوان رستم بگذریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
واقعا آقایان قالیباف ومیرسلیم و رییسی خیلی عالی بودن روحانی و جهانگیری رو با خاک یکسان کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی به جای اینکه جواب سوالات رو بده حرف های بی ربط میزد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر دكتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۲۰:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
مناظره نشون داد که روحانی و جهانگیری چقدر از پاسخ دادن به انتقادات و سوالای بقیه نامزدها عاجز بودند،الان قالیباف و رئیسی شانس بیشتری برای پیروزی دارند ولی بنظر من به دور دوم خواهد کشید ...
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
میرسلیم نابود کرد دولت رو
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
خنده های روحانی و جهانگیری را هنگام پاسخ رییسی که نگاه کنید تلخی بخصوصی در اون جریان داره .یاد خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است افتادم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط رئیسی و قالیباف چون واقعاحرف حق میزنند و طرف حق و عدالت و محرومین هستند اون چهارنفردیگه اصلا طرف ملت محروم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
امروز جهانگیری رایم را عوض کرد ..چون التماس برای رای گرفتن وخوندن انشا مرد حسابی از درون چی داری ....
۱۲