صحبت‌های جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.

صحبت‌های جهانگیری در دومین مناظره انتخابات 96به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت های اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.
 
صحبت های اسحاق جهانگیری در دومین مناظره انتخاباتی با موضوع اجتماعی و فرهنگی به شرح ذیل است:

اسحاق جهانگیری در نقد اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: معتقدم این سوال از جهات مختلف مهم بود که به خوبی به آن پرداخته نشد.

وی با بیان اینکه توسعه علم کشور دو کانون اساسی دارد که رکن اصلی آن آموزش وپروش است بیان داشت: معتقدم باید به مسائل آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش و همچنین معیشت فرهنگیان به خوبی توجه شود.

فرهنگیان تاثیرگذارترین قشر جامعه هستند

جهانگیری با بیان اینکه فرهنگیان تاثیرگذارترین قشر جامعه کشور هستند، اظهار داشت: خوشبختانه در دولت یازدهم علی‌رغم تمامی محدودیت‌هایی که وجود داشت دریافتی حقوق فرهنگیان از متوسط یک میلیون و 250 هزار تومان به دو میلیون و 850 هزار تومان رسید، لذا بنده اینجا اقرار می‌کنم که وضع معیشت فرهنگیان مناسب نیست که نیاز است کار جدی‌تری در این رابطه صورت پذیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها بسیار مهم هستند، تاکید کرد: دانشگاه‌ باید در یک محیط امن فعالیت کند و باید به دانشجویان توجه لازم صورت پذیرد لذا توسعه علم و فناوری متکی به دانشگاه‌ها است و باید نشاط و امید در دانشگاه‌ها حاکم شود تا اینکه استاد بتواند با فراغ بال به ماموریت خود بپردازد لذا ما توانستیم در دولت یازدهم دانشگاه‌ها را به مراکز صنعتی کشور متصل کنیم.

جهانگیری با اشاره به بخش دیگری از اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: بنده علاقه‌ای نداشتم این موضوع را در این مناظره مطرح کنم اما بنده تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکر می‌کردم وزیر دیگری این مسئله مذکور برایش حادث شده باشد، لذا در روز چهارشنبه معلوم شد که این حادثه برای وزیر آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.

وی خطاب به مردم گفت: مردم شما مظلومیت دولت را ببینید. چرا که یک دفعه گفته می‌شود در خانه یک وزیری کالای قاچاق کشف شده است.در این رابطه باید بگویم وزیر مذکور دختری با مدرک فوق‌لیسانس دارد که بیکار بوده و کار شرافت‌مندانه‌ای انتخاب کرده و 200 میلیون تومان کالای لباس به کشور از گمرک وارد کرده است؛ همچنین باید بگویم وی تمام تعرفه‌های قانونی واردات خود را پرداخت کرده اما یکباره کلانتری و دادگاه به سراغ وی می‌روند و او را دستگیر می‌کنند تا اینکه این مسئله موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و همچنین موضوع مصاحبه کاندید‌ای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، لذا در حال حاضر این وضعیت ماست.

جهانگیری در ادامه افزود: انتقاد یکی از نعمت های بزرگی است که خداوند به مسئولین مختلف می دهد و هرکس درب انتقاد به روی دستگاهش را ببندد از یک نعمت بزرگ که عده ای با دلسوزی می خواهند برای اصلاح امور قدمی را بردارند بی بهره می ماند ، لذا همه مکلف به این هستیم که از انتقاد سازنده استقبال کنیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در این زمینه کارهای بسیار بزرگی را انجام داد گفت: ما خانه احزاب که بسته شده بود را احیا کردیم چرا که احزاب یکی از مراکزی هستند که نقد می کنند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: به 8 هزار سازمان مردم نهاد در دولت یازدهم مجوز دادیم و از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم و هر میزانی که مجوز برای تاسیس مطبوعات خواسته شد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده شد.

 جلوی همه قدرت هایی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم

جهانگیری با بیان اینکه از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم افزود: جلوی همه قدرت هایی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه آن را پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت های گذشته تصویب شده بود در این دولت آیین نامه اش ابلاغ شد لذا ما به عنوان دولت از هر نقدی استقبال کردیم ولی آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم سر کار آمده مخالفند و متاسفانه این مخالفتشان به شکل نهادینه در فضای مجازی به تخریب دولت می پردازد و هیچکس هم به آن ها معترض نمی شود.

جهانگیری به  عنوان منتقد بعدی به سخنان رئیسی واکنش نشان داد و گفت:‌ مردم به طور کامل در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم سر کار آمد وضع کشور چطور بود و مردم برای تهیه دارو و شیر خشک چه می‌کردند و وضع کشور چطور بود. 

برجام، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های تاریخ ما است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عملکرد دولت را در همه زمینه‌ها موفقیت آمیز خواند و بیان داشت: ممکن است نواقصی داشته باشیم ولی یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های تاریخ ما بدون تردید برجام است و به همه اهداف خود رسیده است. 

جهانگیری با تاکید بر اینکه ما حق هسته‌ای را به اثبات رسانده و تحریم‌های ظالمانه را برداشته‌ایم، اظهار داشت: اگر برجام به توافق نمی‌رسید قدرت‌های استکباری می‌خواستند همان کارهای قبلی را ادامه دهند و در آن صورت صادرات نفت ما متوقف می‌شد به طوری که همه مردم باید وضع نابسامانی را از نظر اقتصادی تجربه می‌کردند. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه توفیق برجام این بود که امروز می‌گوییم کشور در حال توسعه است و الان 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، گفت: ما صادرات پتروشیمی را 30 درصد افزایش دادیم و تمام بیمه‌های کشتی‌ها را برطرف کردیم و امروز کشتی‌ها به سمت  ایران کالا می‌آورند.

وی افزود: ده‌ها میلیارد دلار منابع نفتی‌ که فروخته بودیم و مسدود شده بود آزاد شد بنابراین برجام توفیق بزرگی بود اگر چه به بدعهدی آمریکایی‌ها هم ایمان داریم. 

با پایان یافتن سخنان منتقدین نسبت به اظهارات رئیسی، وی به منظور پاسخ به انتقادات آن‌ها با اشاره به دورانی که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود گفت: آن موقع بنده در مورد مسائل NPT گفتم که آقای روحانی گزارش‌هایی به ما رسیده! آیا شما در جریان قضیه هستید و آقای روحانی گفت الان فرصت نیست و بعدا در فرصتی مناسب صحبت می‌کنیم.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: من فکر می کنم که ما در زمینه سیاست خارجی نیازمند آن هستیم که از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم هم وزارت خارجه به عنوان مرکز اصلی که مسئولیت تنظیم روابط کشور را دارد و بر اساس جهت گیری هایی که مرتبط با امنیت ملی و منافع ملی ایران است باید راهبردی عمل کنیم. در کنار دیپلماسی اصلی کشور باید به دیپلماسی عمومی کشور نیز توجه بکنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در اقشار مختلف جامعه که قادر هستند در فضای بین المللی چهره دقیقی از ایران را ترسیم کنند باید به دیپلماسی عمومی توجه داشته باشیم و حرکت کنیم. هنرمندان ما باید در صحنه بین المللی بدرخشند، ما به هنرمندانی که در صحنه بین المللی پرچم ایران را بر افراشته می کنند باید افتخار کنیم. اصغر فرهادی یک فردی است که در اسکار جایزه می گیرد و تبدیل  به یک فرهنگ می شود و با همین محدودیتها می تواند فیلم تولید کند.

وی تصریح کرد: ورزشکاران ما می توانند جایگاهی کسب کنند. توریسم یکی از دیپلماسی های عمومی است که ما باید با تقویت گردشگری و تقویت روابط با کشورهای دیگر روابط مان را سامان دهیم. ما باید قدرت نرم جمهوری اسلامی را در مقابل قدرت سخت تقویت کنیم. قدرت سخت به معنای تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی است و مهمترین قدرت نرم جمهوری اسلامی انسجام داخلی کشور و اقتدار اقتصادی کشور است.
 
 
در ادامه جهانگیری دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پشت تریبون قرار گرفت در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای استمرار و ادامه اقتدار کشورمان چیست، اظهار داشت: اول از همه به خانواده‌های افرادی که عزیزان خود را در حادثه تلخ و دردناک معدن استان گلستان از دست داده‌اند، تسلیت عرض می‌کنم و به عنوان کسی که خود از خانواده معدنکاران است و پدرم در این حرفه بود این وضعیت را درک می‌کنم و امیدوارم خداوند برای خانواده بازماندگان این حادثه صبر جمیل عنایت کنید.

رئیس جمهور باید به چم و خم دیپلماسی وارد باشد 

وی با تاکید بر اینکه سیاست با قدرت، فرهنگ و توان دفاعی کشور آغشته است، ادامه داد: بنیه دفاعی، در سایه توزیع درست فرهنگ و سیاست شکل می‌گیرد. اگر بتوانیم به توزیع درستی از فرهنگ و سیاست بپردازیم قدرت و امنیت کشور افزایش می‌یابد که در این مورد باید به چند نکته اشاره کنم. در وهله اول، یک رئیس جمهور باید به چم و خم دیپلماسی و عرصه پر تلاطم این رشته وارد باشد که لازمه آن صداقت با مردم و داشتن تجربه بین‌المللی است.

جهانگیری با اعلام این موضوع که یک کاندیدای اصلاح طلب است، بیان داشت: بنده در دولت، مجلس و بحث‌های کلان کشور همیشه بوده‌ام و دغدغه‌ام تنها توسعه ایران بوده است و با این تجربه است که صراحتاً اعلام می‌کنم با این قدرت فرهنگی کشور، باید قدرت اول منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران در بحث اقتصادی و فرهنگی رشد کرده است، تصریح کرد: ماشین اقتصاد و فرهنگ از ته دره بیرون آمده و هم اکنون در مسیر توسعه قرار گرفته است بنابراین ما نیازمند آن هستیم تا فرهنگ اسلامی خود را بر پایه گفتگو، صلح و مدارا بنا سازیم چرا که فرهنگ غنی ما می‌تواند قدرت‌های مهاجمی مانند اسکندر و مغول را مغلوب سازد.

وی با اشاره به تجربه برجام تصریح کرد: برجام فرهنگ غنی ما را به اثبات رسانید اما متأسفانه ما از این قدرت آنطور که باید بهره نبردیم چرا که نگاه نادرستی غالب شد و فرهنگ را به حاشیه برد، ناپختگی و بی‌تجربگی به این مسائل دامن زد و نتوانست موضوع را آ‌نطور که باید، پیش ببرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فرهنگ غنی صلح طلبی و مدارای ایران اظهار داشت: ما باید با استفاده از فرهنگ صلح طلبی و مدارا به گفتمان با جهان بپردازیم چرا که اگر این امر تحقق یابد اقتصاد ما نیز رشد می‌کند و قدرت دفاعی‌مان به دنبال آن توسعه می‌یابد و سیاست خارجه‌ ما را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و اگر این کار را نکنیم برخوردهای ضربتی و محدودیت‌های اقتصادی، ملت ما را پژمرده می‌کند.

جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست

وی با اشاره به اینکه باید از برخی ماجراجویی‌ها پیشگیری کرد، گفت: باید جلوی برخی نپختگی‌های دوباره را گرفت چرا که جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست و اقتصاد کشورمان تحمل تنش، دعوا و کارآموزی‌های سیاست مداران را ندارد.

جهانگیری با هوشیار خواندن مردم گفت: مردم! شما این مناظره را با خانواده‌تان می‌بینید پس هوشیار باشید و ببینید که محدودیت می‌خواهید یا آزادی، توسعه یا آشفتگی، عزت بین المللی می‌خواهید یا انزوای آن؟ تنش یا آ‌رامش می‌خواهید چرا که شما یک لحظه رأی می‌دهید و آینده کشورتان را مشخص می‌کنید.
 
وی نیز در پاسخگویی به نقدهای مطرح شده از سوی دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اقتدار کشور مولفه های متعددی دارد که از جمله آن می توان به تقویت بنیه دفاعی، حضور مردم و مسائل سیاسی و فرهنگی اشاره کرد.
 
** چرخ فرهنگ با دستورات چکشی به کار نمی افتد
 
وی افزود: قدرت ایران در فرهنگش است اما چرخ فرهنگ با دستورات چکشی به کار نمی افتد و باید اداره فرهنگ به مردم واگذار شود.
 
وی تاکید کرد: هر وقت مردم به صحنه آمدند مشکلات را حل کردند و این موضوع را در دفاع مقدس و در حوادث سال 92 به عینه شاهد بودیم.
 
جهانگیری خطاب به مردم اظهار داشت: مردم عزیز یادتان می آید وضع اقتصادی ما چه طور بود؟ دارو پیدا نمی شد و بیماران سرطانی و خاص چه عذابی کشیدند ضمن اینکه کره و شیر خشک نیز پیدا نمی شد و سیلوهای گندم ما نیز  خالی شده بودند.
 
وی افزود: هم چنین یادتان می آید مردم شب ها در صف بانک ها می خوابیدند تا صبح چند سکه خرید کنند؟
 
جهانگیری با تاکید براینکه شما می توانید مشکلات را حل کنید گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر زمان که شما به صحنه آمدید تهدیدات از سر کشور برطرف شد. بنده در دوران اصلاحات دیدم که رئیس دولت چه طور با گفت و گوی تمدن ها هم به اقتصاد کشو رو هم به سیاست کشورمان روح داد و ایران را در دنیا درخشاند.
 
جهانگیری با بیان اینکه این روزها دوباره احساس خطر می کنم اظهار داشت: من می دانم دو قطبی کردن جعلی جامعه و به جان هم انداختن مردم چه بلایی در آینده بر سر این کشور می آورد.
 
وی تاکید کرد: وعده های توخالی سبب می شود مردم به کارامدی نظام بدبین شوند و دادن این وعده های توخالی کار را به جایی رساند که رئیس مجلس عنوان کرد که این وعده ها عملیاتی نمی شود.
 
**دوران ماجراجویی و بگم بگم های دروغین به پایان رسیده است
 
جهانگیری مجددا خطاب به مردم عنوان کرد: امروز بار دیگر دو نگاه دو تفکر و دو روش متفاوت برای مملکت داری در برابر هم قرار گرفته است، در یک طرف جریانی وجود دارد که سعی داشت با ماجراجویی جنجال افرینی و بگم بگم های دروغین خط کشی های واهی و خیال بافی ناپختگی و بی تجربگی خود را در سیاست داخلی و خارجی پنهان کند امروز نیز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید.
 
وی خاطر نشان کرد: فرار به جلو کفایت نمی کند بلکه باید به عقب برگردیم و سوابق، عملکردها و برخوردها را ببینیم مگر در همین بیلبوردهای خیابان های تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت هایی که زده نشد ولی امروز با برجام عکس یادگاری می گیرند.

 

امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند

جهانگیری در پاسخ به نقد سایر نامزدها با اشاره به اینکه در یک طرف جریانی قرار دارد که می‌خواهد با بگم بگم‌ها ناپختگی خود را در سیاست خارجی و داخلی پنهان کند، گفت: امروز ممکن است شرایط دیگری فراهم کنند. لذا در همین بیلبوردها برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت‌هایی زده نشد اما امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه این نوع نگرش تحقیرکننده است و در دنیا آثار به جا خواهد گذاشت، ادامه داد: بنده سال‌های سرد و گرم حوزه اقتصاد را چشیده‌ام. به طوری که توانستیم ماشین اقتصاد را از دره خارج کنیم و در مسیر توسعه قرار دهیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت‌های جامعه اعم از زنان، مردان، جوانان و بازنشستگان استفاده کنیم، خاطر نشان کرد:‌ ما فرزندان انقلابیم و پیگیر آرمان‌های انقلاب هستیم.

برای حل بحران باید بین بزرگان نظام اعتمادسازی کرد

جهانگیری با اشاره به اینکه با استفاده از همه ظرفیت‌های کشور می‌توان کاری کرد که سایه شوم جنگ را از منطقه دور کنیم، گفت: من جهادگر هستم به طوری که رهبر انقلاب در جلسه‌ای فرمودند جهانگیری چپ بود و حالا اصلاح‌طلب است. باید با استفاده از همه ظرفیت‌های مدلی را طراحی کنیم که آینده کشور مطمئن باشد. ما می‌توانیم با تفاهم و گفتگوی ملی تمام مسائل را حل کنیم. روش بنده برای حل بحران اعتمادسازی بین بزرگان نظام است.

 
جهانگیری در نقد اظهارات روحانی گفت:  کشور ما به دلیل اینکه در منطقه‌ای خشک قرار دارد باید در مصرف آب دقت کنیم چرا که مصرف سرانه آب ما از  بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر است و باید بتوانیم در سبک زندگی خودمان از عوارضی که در این راستا وجود دارد پرهیز کنیم و ما در کشوری هستیم که تنوع قومیتی وجود دارد و باید بپذیریم که تنوع قومیتی در کشور ما تهدید نیست بلکه یک فرصت است.

هیچ قومی از قوم دیگر برتر نیست

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همه قومیت‌ها در کشور ما در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هیچ قومی از قوم دیگر برتر نیست و فارس و لر و بلوچ و بختیاری و عرب و ترک در کنار یکدیگر هستند و در این دولت اقداماتی در جهت حفظ زبان مادری اقوام انجام شد و هر اقدامی که برای همبستگی لازم است، باید در کشور اجرا شود.

در بخش دوم مناظرات جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، سینمایی کشور برای تحقق گفتمان امام و انقلاب و حفظ ارزش‌های اسلامی – ایرانی چیستگفت: فرهنگ ایرانی – اسلامی سهم بسیار مهمی در اقتدار ملی کشور دارد و ما با قدرت فرهنگی‌مان قادر هستیم بسیاری از مسائلی که وجود دارد را حل کنیم.

وی افزود: خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیدات هنری که منطبق با مسائل انقلابی و اسلامی ایران بود گام‌های بلندی را برداشتند. ما باید به هنرمندانمان آزادی عمل بیشتری دهیم و آن‌ها نباید نسبت به کارهای هنری که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام می‌‌دهند با محدودیت روبرو شوند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: از هیچکس پذیرفته نیست که هنرمندی همه مراحل قانونی برای برگزاری کنسرت اش را طی کند و به هنگام اجرای آن مقامی مانع کار او شود.

جهانگیری با بیان اینکه دیگر پذیرفته نیست که کسی خود را بالاتر از قانون بداند گفت: در کشور باید قانون مبنای کار باشد .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت به طور جدی خود را مقید می‌داند که تمام ظرفیت خود را به کار گیرد که هنرمندان ، نویسندگان و همه صاحبان اندیشه در بخش‌های مختلف فرهنگی بتوانند فعالیت خود را انجام دهند .

وی تاکید کرد:‌ طرح تحول نظام آموزشی جایی که مبنا و نقطه آغاز فعالیت‌های فرهنگی کشور است در دولت آینده مورد توجه جدی خواهد بود.

جهانگیری گفت:‌ دانشگاه‌ها به عنوان پایگاه تولید علم و اندیشه و فناوری که مهمترین بخش برای توسعه کشور دارند و مدیران آینده کشور هم از آنجا بیرون می‌آیند باید از آزادی عمل در انجام امور خودشان برخوردار باشند.

در ادامه مناظره جهانگیری در فرصت باقی‌مانده اظهار داشت: لازم است تا دو مطلب را که آقای قالیباف گفت توضیح بدهم، وی در مورد تولید برق از زباله ها گفت که از ۸ هزار تن زباله برق تولید می‌کنم در حالی که امروز شهرداری فقط از ۲۰۰ تن زباله برق تولید می‌کند و مطلب دیگر هم در مورد شورایاری است که دولت مصوبه اجرای آن را ارائه کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه مردم عزیز آزموده را نمی‌توان بار دیگر آزمود، گفت: باید به آینده نگاه کرد انتخابات پیش رو عرصه انتخاب میان بد و بدتر نیست، بیماری مزمن با مُسکن درمان نمی شود ایران فرصت‌های بی‌نظیری دارد.

وی خاطر نشان کرد: جوانان عزیز، دانشجویان، عشایر، بازنشستگان، زنان و مردان پای صندوق بیایید و سرنوشت انتخابات را تعیین کنید.
 
 
 
 
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.